BRATISLAVA. Je lacná, kupujú ju na tony a dlho si ju nikto nevšímal. Ako slovenskí cestári nakupujú posypovú soľ, sa verejnosť dozvedela najmä po tom, keď sa v roku 2015 prevalilo, že predajca podplácal zamestnanca bratislavskej komoditnej burzy.
Začiatok predaja soli na burze ukázal, že trhová cena soli je aj o tretinu nižšia, ako ju nakupujú cestári od svojich dodávateľov. Obchodník s posypovou soľou Ladislav Hrnek si vtedy výhodný biznis za státisíce eur chcel udržať úplatkom pre Pavla Scholtza z Komoditnej burzy Bratislava. Za peniaze mu mal zabezpečiť, aby bola soľ na burze drahšia než v skutočnosti.

Aj napriek týmto zisteniam niektorí cestári v podozrivo drahých nákupoch naďalej pokračujú. Jedna firma dokonca rôznym zákazníkom predáva takmer identickú soľ za výrazne odlišné ceny.
„Nemám záujem sa s vami rozprávať,“ povedal Milan Rázus, konateľ firmy Laperr, ktorá dodáva posypovú soľ Národnej diaľničnej spoločnosti a viacerým krajom.
Kým správa ciest Nitrianskeho kraja od jeho firmy nakúpila v tomto roku soľ za 57,8 eura za tonu bez DPH, správa ciest Trnavského kraja firme zaplatila za soľ s takmer identickým zložením 86,5 eura za tonu. Soľ dodaná Nitranom má dokonca rozmrazovací účinok až do -7 °C , kým soľ v Trnave len do -6 °C.