SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Armáda ukázala stroje, za ktoré chce dať 1,2 miliardy eur

Vývoj transportéra 8x8 trval len pár mesiacov. Od fínskej Patrie, z ktorej novinka vychádza, sa líši len minimálne.

BRATISLAVA. Mesiac po tom, ako minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS) prvýkrát ohlásil vývoj nového obrneného vozidla 8x8 spolu s Fínskom, armáda už aj predstavila jeho prototyp.

Slovenská novinka sa ukázala počas takzvaného priemyselného dňa vo vojenskom areáli na Záhorí tesne predtým, než sa podrobí technickým a vojskovým skúškam.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledný produkt nápadne pripomína originál transportéra od fínskej zbrojovky Patria, hoci pôvodne malo ísť o úplnú novinku postavenú na podvozku severského predchodcu.

SkryťVypnúť reklamu

S výnimkou slovenskej veže Turra možno hovoriť len o kozmetických odlišnostiach oproti stroju Patria AMV XP, upozornil obranný analytik Jaroslav Naď.

„Urobiť reálny výskum a vývoj sa za taký krátky čas ani nedá, čiže sa nemáme čomu čudovať,“ zhodnotil predstavený stroj Naď, ktorý je riaditeľom Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI).

Aj keď ministerstvo pripustilo spoluprácu s Fínmi len začiatkom novembra, „memorandum o porozumení“ s nimi podpísalo ešte v máji.

Na vývoji tak mohol štátny podnik Konštrukta Defence pracovať už odvtedy, no podľa Naďa stále ide o expresný čas.

Za rozhodnutím ministerstva vydať sa cestou vývoja a nekupovať stroje, ktoré už sú na trhu, preto vidí iný motív.

„Výskum a vývoj je jedným zo spôsobov, ako obísť riadne verejné obstarávanie,“ vysvetlil Naď. Pri tomto postupe totiž zákon umožňuje výnimku na priame rokovanie s druhou stranou, s ktorou štát spolupracuje – v tomto prípade s Fínskom.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď samotné stroje Patria AMV považuje Naď za dobré, ide podľa neho o očividne netransparentný postup.

Gajdoš: Nie som povinný informovať o podpisoch

Kúpiť originálnu verziu niektorého zo zahraničných transportérov a nasadiť naň bojovú vežu od domácich výrobcov je pritom možné aj bez vlastného vývoja. Podobné kontrakty už uzatvorili napríklad aj Česi či Poliaci.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 18 766
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 433
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 341
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 273
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 999
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 024
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 997
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 696
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu