SME

Nedostatok vodičov môže negatívne ovplyvniť hospodárstvo

Česmad upozornil na problémy s počtom aj vzdelávaním vodičov.

Na snímke zľava druhý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia  a prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD ) Peter Sádovský, prezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič, prvý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Hudák a generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia Ivan Rusko.Na snímke zľava druhý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia a prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD ) Peter Sádovský, prezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič, prvý viceprezident Združenia ČESMAD Slovakia Pavol Hudák a generálny tajomník Združenia ČESMAD Slovakia Ivan Rusko. (Zdroj: TASR/Dano Veselský)

BRATISLAVA. Chýbajúci vodiči v osobnej doprave, nákladnej doprave, stavebníctve či poľnohospodárstve - to je problém, na ktorý už dlhodobo upozorňujú slovenskí autodopravcovia.

Varujú, že ak sa nezačne seriózne riešiť, môže mať dosah na celé hospodárstvo.

Boli by sme radi, keby sa nám podarilo systémovo zaviesť vzdelávanie napríklad na školách, ktoré dnes existujú, ktoré by doplnili odbory o profesiu vodič, vodič - mechanik.

PAVOL JANČOVIČ, ČESMAD

Ak totiž podľa prezidenta Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Jančoviča nebude napríklad dostatok vodičov v autobusoch, nebude mať kto odviezť ľudí do práce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešením je vzdelávanie

A ak sa tam aj dostanú, v prípade chýbajúcich vodičov nebude mať kto priviezť tovar do podniku, aby mohli ľudia pracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Pri riešení tohto problému by podľa Jančoviča mohlo pomôcť systémové vzdelávanie vodičov.

"Boli by sme radi, keby sa nám podarilo systémovo zaviesť vzdelávanie napríklad na školách, ktoré dnes existujú, ktoré by doplnili odbory o profesiu vodič, vodič - mechanik," opísal Jančovič na piatkovej tlačovej konferencii v Bratislave.

Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Petra Sádovského sa už o tomto riešení rokovalo s ministerstvom dopravy, školstva aj práce. "Môžem povedať, že inštitúcie, ktoré by sa zaoberali vzdelávaním, sú v podstate pripravené," priblížil Sádovský.

Brzdou je predpísaný vek na vodičské preukazy

V súčasnosti však podľa jeho slov existuje jedna "brzda", ktorá tomuto riešeniu bráni. A to sú vekové hranice, od ktorých môžu mladí ľudia získavať vodičské preukazy.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tranzitné firmy nebudú musieť dodržiavať predpisy iných krajín Čítajte 

V súčasnosti je totiž minimálny vek pre vodičov kamiónov od 21 rokov a pre vodičov autobusov od 24 rokov. Dopravcovia by tieto hranice chceli vrátiť na úroveň, ktorá platila aj v minulosti. A teda, že pre nákladnú dopravu to bolo 18 rokov a pre osobnú 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.

Kým sa totiž podľa Sádovského nezníži hranica pre vodičský preukaz typu C na 18 rokov, dopravcovia nevedia získať mladých ľudí do vzdelávacieho procesu.

Predstava dopravcov je taká, že na povolanie by sa študenti pripravovali už počas strednej školy, po dovŕšení 18 rokov by získali vodičské oprávnenie a určitú prax a po škole by mohli postupne začať pracovať.

Ku zníženiu veku pre vodičov kamiónov a autobusov by mohlo podľa Sádovského dôjsť v druhom štvrťroku budúceho roku.

SkryťVypnúť reklamu

V optimistickom prípade by teda mohli prví študenti nastúpiť do škôl od septembra budúceho roku. "Keď nie, tak o rok neskôr, ale čím skôr, tým lepšie," dodal Sádovský.

Zlákať vodičov späť na Slovensko

Zároveň by dopravcovia chceli problém s vodičmi riešiť aj prilákaním späť na Slovensko vodičov, ktorí pracujú v zahraničí.

"Myslíme si, že podmienky u našich kolegov dopravcov sú minimálne rovnaké, ak nie lepšie. A myslíme si, že by tým veľmi potešili nielen svoje rodiny, ale aj nás dopravcov," konštatoval Jančovič.

Česmad Slovakia a ZAD pritom v piatok podpísali aj Memorandum o spolupráci. Jeho cieľom je úzke partnerstvo v oblasti cestnej dopravy na Slovensku tak, aby sa presadzovali zámery slovenských dopravcov v osobnej aj nákladnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Združenia budú teda spolupracovať napríklad v otázke výchovy a vzdelávania vodičov, chcú zvýrazniť úlohu cestnej dopravy v spoločnosti a spolupracovať budú aj v prípade legislatívy, či už na Slovensku, alebo v Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 928
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 209
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 107
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 514
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 692
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 668
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 395
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 284
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu