SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky
SME 25 ROKOV

Rok 2006: Pád lietadla prežil jediný vojak

Havária vojenského Antonova 24 je stále najhoršou leteckou nehodou v dejinách samostatného Slovenska.

Trosky lietadla. Trosky lietadla. (Zdroj: Archív SME )

Výrazom riadený let do terénu sa v leteckom žargóne označujú havárie, pri ktorých mali piloti lietadlo do poslednej chvíle pod kontrolou, leteli bez technickej poruchy a nasmerovali lietadlo do terénnej prekážky.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Taký bol aj záver vyšetrovania tragickej havárie lietadla An-24 slovenských ozbrojených síl, pri ktorej 19. januára 2006 zahynulo 42 ľudí. Prežil jediný, vtedy dvadsaťsedemročný nadporučík Martin Farkaš.

Domov volal z mobilu

O štvrť na šesť popoludní odštartovali z kosovskej Prištiny dve lietadlá slovenských ozbrojených síl. Obe boli sovietskej výroby, pochádzali z továrne Antonov. Stroj An-26 bez problémov pristál v Košiciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Tesne predtým však jeho posádka z výšky pozorovala horiace trosky druhého lietadla.

„Letoví dispečeri stratili kontakt s lietadlom o 19.36. Približne v rovnakom čase – krátko po páde lietadla – začali úrady kontaktovať očití svedkovia, ktorí tvrdili, že stroj letel nezvyklo nízko,“

Agentúrna správa TASR

An-24 počas priblíženia ku košickému letisku narazil do sedemsto metrov vysokého kopca Borsos v zalesnenom teréne neďaleko obcí Hejce a Telkibánya.

Bolo to zhruba tri kilometre od slovenských hraníc a dvadsať kilometrov od košického letiska.

„Letoví dispečeri stratili kontakt s lietadlom o 19.36. Približne v rovnakom čase – krátko po páde lietadla – začali úrady kontaktovať očití svedkovia, ktorí tvrdili, že stroj letel nezvyklo nízko,“ napísala vtedy agentúra TASR v jednej z prvých správ o nešťastí.

Agentúrna správa zachytila vtedajšieho moderátora politickej diskusie Sito Daniela Krajcera počas vysielania. "Oznámil som to v rámci živého prenosu," spomína dnes pre SME.

Skryť Vypnúť reklamu

"Bolo to zdrvujúce, takéto nešťastia sa predsa len na Slovensku často nestávajú," dodal bývalý moderátor. V živom vysielaní ešte hovoril, že všetci pasažieri lietadla sú pravdepodobne ťažko zranení. To, že realita bola oveľa horšia, sa potvrdilo až neskôr.

Keď Antonov narazil do terénu, jeho trosky sa roztrieštili v okruhu dvesto metrov. Uniknuté palivo začalo okamžite horieť.

Ešte v ten deň bolo jasné aj to, že jediný vojak, ktorý pád lietadla prežil, z miesta tragédie telefonoval svojej manželke, aby jej oznámil, čo sa stalo. "Chodil okolo horiaceho lietadla, hľadal signál, aby mi mohol zavolať a požiadať o pomoc, potom sa spojenie prerušilo," uviedla vtedy pre TASR Michaela Farkašová.

Tri kilometre

Maďarský minister obrany Ferenc Juhász už deň po nehode oznámil, že slovenské lietadlo sa odchýlilo od vytýčenej letovej trasy o tri kilometre. Veliteľ slovenských vzdušných síl v ten istý deň informoval, že trasu stroj dodržal, no začal klesať priskoro.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Rok 2006: Keď Fico vytiahol Slotu a Mečiara a začal vládnuť Čítajte 

K nehode prispel aj fakt, že posádka sa napriek tme rozhodla pre vizuálne priblíženie k letisku. Webová stránka Aviation Safety dnes ako pravdepodobnú príčinu letu do terénu uvádza „stratu vertikálnej a horizontálnej orientácie a nedodržanie bezpečnej výšky“. Spomína aj zlé nastavenie rádiovýškomera pri prechode na vizuálne priblíženie k letisku.

Vyšetrovací spis je utajený, o jeho odtajnenie sa snaží kontroverzný právnik Ivan Katrinec, ktorý tvrdí, že fotografie z miesta tragédie prezrádzajú, že lietadlo neletelo v štandardnom režime. Za odtajnenie spisu sa prihovoril aj generálny prokurátor Jaromír Čižnár, no rozhodnutie je na ministerstve obrany.

Minister rezignoval

V pondelok 23. januára sa na Slovensku začal jednodňový štátny smútok. A 27. januára sa v mestskej hale v Prešove konala oficiálna rozlúčka s obeťami havárie. Halu zaplnilo zhruba šesťtisíc ľudí. Okrem slovenských najvyšších ústavných činiteľov na pohreb prišiel aj vtedajší generálny tajomník NATO Jaap de Hoop Scheffer.

Skryť Vypnúť reklamu

V ten istý deň rezignoval minister obrany Juraj Liška. "Určite necítim ako človek zodpovednosť, že by som sa cítil vinným, že by som nespravil všetko pre to, aby naše ozbrojené sily fungovali lepšie.

Jednoducho, v čase, keď sa táto tragédia Slovensku prihodila, som bol ministrom obrany," povedal so slzami v očiach minister v prezidentskom paláci.

V máji 2007 na mieste tragédie odhalili pamätník, ktorý ročne navštívi zhruba 12 000 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 697
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 6 123
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 801
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 532
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 5 005
  6. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 294
  7. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 202
  8. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 178
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 440
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Celec

Rozhovor s molekulárnym biológom Petrom Celecom.


4. aug
Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


4. aug

Na mieste zasahujú hasiči.


a 1 ďalší 30m

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Pre Trenčiansky a Prešovský kraj platí aj varovanie prvého stupňa.


TASR 18m
Juraj Hrabko.

O očkovanie v obchodných či kultúrnych domoch je podľa neho záujem.


TASR 20m

Na mieste zasahujú hasiči.


a 1 ďalší 31m
Honorárny konzul Monaka Miroslav Výboh bol zapletený do medzinárodnej korupčnej kauzy Pandur.

Obvinený je znova aj Čech, ktorý v apríli uzavrel dohodu o vine.


49m