Výrazom riadený let do terénu sa v leteckom žargóne označujú havárie, pri ktorých mali piloti lietadlo do poslednej chvíle pod kontrolou, leteli bez technickej poruchy a nasmerovali lietadlo do terénnej prekážky.
Taký bol aj záver vyšetrovania tragickej havárie lietadla An-24 slovenských ozbrojených síl, pri ktorej 19. januára 2006 zahynulo 42 ľudí. Prežil jediný, vtedy dvadsaťsedemročný nadporučík Martin Farkaš.
Domov volal z mobilu
O štvrť na šesť popoludní odštartovali z kosovskej Prištiny dve lietadlá slovenských ozbrojených síl. Obe boli sovietskej výroby, pochádzali z továrne Antonov. Stroj An-26 bez problémov pristál v Košiciach.
SME 30 rokov Slovenska
Tento text je súčasťou projektu SME 30 rokov Slovenska. Všetky texty o míľnikoch slovenskej histórie nájdete v tomto rozcestníku, alebo si môžete otvoriť interaktívnu verziu: SME 30 rokov Slovenska.
Tesne predtým však jeho posádka z výšky pozorovala horiace trosky druhého lietadla.
“„Letoví dispečeri stratili kontakt s lietadlom o 19.36. Približne v rovnakom čase – krátko po páde lietadla – začali úrady kontaktovať očití svedkovia, ktorí tvrdili, že stroj letel nezvyklo nízko,“
„
An-24 počas priblíženia ku košickému letisku narazil do sedemsto metrov vysokého kopca Borsos v zalesnenom teréne neďaleko obcí Hejce a Telkibánya.
Bolo to zhruba tri kilometre od slovenských hraníc a dvadsať kilometrov od košického letiska.
„Letoví dispečeri stratili kontakt s lietadlom o 19.36. Približne v rovnakom čase – krátko po páde lietadla – začali úrady kontaktovať očití svedkovia, ktorí tvrdili, že stroj letel nezvyklo nízko,“ napísala vtedy agentúra TASR v jednej z prvých správ o nešťastí.
Agentúrna správa zachytila vtedajšieho moderátora politickej diskusie Sito Daniela Krajcera počas vysielania. "Oznámil som to v rámci živého prenosu," spomína dnes pre SME.