SME
Štvrtok, 5. december, 2019 | Meniny má Oto

Nový akčný plán má zmeniť doterajšie vnímanie kultúry ako nadstavby a luxusu

Ministerstvo kultúry chce do roku 2020 zrealizovať 45 úloh, vyčlenilo takmer 6,5 milióna eur.

Zbor sv. Martina.Zbor sv. Martina.(Zdroj: TSK)

BRATISLAVA. Zabezpečiť trvalo udržateľné podmienky na rozvoj kultúry na Slovensku je cieľom Stratégie rozvoja kultúry Slovenskej republiky na roky 2014 až 2020 a Akčného plánu k nej na roky 2018 až 2020.

Návrh akčného plánu na najbližšie tri roky vypracovalo Ministerstvo kultúry (MK) SR a materiál by sa na rokovanie vlády mal dostať vo februári.

Článok pokračuje pod video reklamou

Právna úprava sponzoringu

Ako v predkladacej správe k materiálu informuje ministerstvo kultúry, 13. novembra 2017 sa k odpočtu úloh a zároveň k návrhu nových úloh akčného plánu plnenia stratégie konala celoslovenská konferencia.

Prečítajte si tiež: Prezident Kiska prekvapil. Vybral najlepší film roka a je iný, ako by ste čakali Čítajte 

„Zamerať by sme sa chceli okrem iného na zváženie možnosti ukotvenia sponzoringu v právnom systéme SR, na rozšírenie činnosti Fondu na podporu umenia o akvizície umeleckých diel a investičných hudobných nástrojov či na pokračovanie vytvárania koncepcií pre jednotlivé oblasti umenia,“ približuje svoje zámery v predkladacej správe rezort kultúry.

Ako ďalej uvádza MK SR v materiáli zverejnenom na právnom a informačnom portáli Slov-Lex, na akčnom pláne ako i na samotnej stratégii spolupracovalo s odbornou verejnosťou, zástupcami vyšších územných celkov, zástupcami nezávislých subjektov pôsobiacich v kultúre, umení a kreatívnom priemysle.

Prvá etapa priniesla výsledky

Stratégiu rozvoja kultúry Slovenskej republiky na roky 2014 – 2020 schválila vláda 14. mája 2014 a akčný plán k nej na roky 2015 až 2017 odobrila 7. januára 2015.

Základnou filozofiou Stratégie rozvoja kultúry SR 2014 - 2020 je zmeniť doterajšie vnímanie kultúry ako nadstavby a luxusu, ktorý len spotrebúva peniaze na oblasť prepojenú so štátom a ekonomikou.

SPRÁVA REZORTU KULTÚRY

V súlade s tým vypracovalo ministerstvo kultúry návrh úloh akčného plánu na druhú etapu realizácie stratégie v rokoch 2018 až 2020.

Okrem nadchádzajúcich úloh je súčasťou materiálu aj vyhodnotenie plnenia úloh prvej etapy stratégie v rokoch 2015 až 2017.

Cieľom materiálu je nadviazať na túto prvú etapu tak, aby sa vo všetkých siedmich strategických oblastiach naplnili stanovené ciele stratégie, ktorá sa „stáva významným a celospoločensky akceptovateľným základom štátnej kultúrnej politiky“, píše MK SR v doložke vybraných vplyvov, ktorý je súčasťou materiálu.

Podľa ministerstva kultúry je vďaka realizácii prvej etapy akčného plánu na roky 2015 - 2017 súčasný stav omnoho lepší ako pri vzniku stratégie.

„Prostredie umenia, kultúry a kreatívneho priemyslu výrazne zlepšilo fungovanie Fondu na podporu umenia, mnohé stratégie a koncepcie za čiastkové oblasti umenia a kultúry.“

Ešte výraznejšie zlepšenie postavenia umenia, kultúry a kreatívneho priemyslu na Slovensku môže podľa MK SR priniesť plnenie úloh z akčného plánu stratégie na roky 2018 až 2020.

Kultúra ako ekonomický impulz

Základnou filozofiou Stratégie rozvoja kultúry SR 2014 - 2020 je zmeniť doterajšie vnímanie kultúry ako nadstavby a luxusu, ktorý len spotrebúva peniaze na oblasť prepojenú so štátom a ekonomikou.

Východiskom stratégie a akčného plánu, ktorý ju má naplniť cez konkrétne úlohy, je skutočnosť, že kultúra je na jednej strane závislá od štátu a ekonomiky, na strane druhej práve kultúra vplýva na kvalitu štátu a vie dať ekonomike silný impulz a zvýšiť jej konkurencieschopnosť.

Akčný plán realizácie Stratégie rozvoja kultúry SR na roky 2018 až 2020 tvorí 45 konkrétnych úloh rozdelených do siedmich oblastí.

Pritom jedna z nich, venovaná využitiu kreativity a kultúry v hospodárskom rozvoji Slovenska, je rozpracovaná v samostatnej Stratégii rozvoja kreatívneho priemyslu, ktorá má vlastný akčný plán s úlohami. Úlohy majú svojich nositeľov, termíny, merateľné ukazovatele a aj navrhované financovanie.

Jednotlivé oblasti stratégie sú venované výchove a vzdelávaniu; zachovaniu a sprístupneniu kultúrneho dedičstva; podpore pôvodnej umeleckej tvorby; nastaveniu funkčného systému financovania kultúry; využitiu kreativity a kultúry v hospodárskom rozvoji SR; podpore výskumu v kultúre a tiež kultúre ako spolutvorcovi obrazu SR v zahraničí.

Takmer 6,5 milióna na 45 úloh

Stratégia a akčný plán počítajú nielen so zdrojmi z ministerstva kultúry a Všeobecnej pokladničnej správy na príslušné rozpočtové roky. Približne tretina úloh je uvedená bez nároku na financie.

Celkovo by plnenie 45 úloh akčného plánu malo stáť 6 415 170 eur, pritom najviac z tejto sumy – 4 036 470 eur by malo ísť na plnenie úloh v rámci oblasti venovanej téme „Kultúra ako spolutvorca obrazu štátu v zahraničí“.

Napríklad na každoročné zabezpečenie prezentácie slovenskej kultúry v zahraničí v súlade so zmluvnými dohodami bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce by sa do konca roka 2020 malo minúť 1,8 milióna eur, pričom každoročne by sa malo uskutočniť minimálne 15 aktivít.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viac ako vzdelanie
  2. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  3. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  5. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  6. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  2. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  3. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. BILLA má lacnejšie slovenské výrobky už teraz
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 12 961
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 450
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 160
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 7 894
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 553
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 463
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 972
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 099
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 446
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 442

Téma: Kultúra


Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico Kalavskej ukázal dvere

Kto po tejto skúsenosti podá Smeru ruku?

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Chlapec zabil otca, ktorý týral jeho aj matku. Súd ho posiela do väzenia

Trest si odpyká vo väzení s minimálnym stupňom stráženia.

Odsúdený Dávid Bako s obhajcom Danielom Lipšicom.
Ilustračné foto

Zavážili voľby aj tvrdohlaví rodičia. Do škôlok stále pustia aj nezaočkované deti

Ministerka navrhovala, aby do škôlok mohli nastúpiť len deti s povinným očkovaním.

(ilustračné foto)
Šéf Smeru Robert Fico.