Slovensko zaostáva v kvalite ovzdušia, do roku 2030 sa má situácia zlepšiť

Kvalita ovzdušia je znížená v dôsledku nadmernej prašnosti, prízemného ozónu či vysokých koncentrácií oxidu dusičitého.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: archív SME)

BRATISLAVA. Kvalita ovzdušia je jednou z oblastí, v ktorej Slovensko najviac zaostáva za vyspelými krajinami.

Len samotné znečistenie ovzdušia u nás spôsobuje viac ako 5 000 predčasných úmrtí ročne.

Potreba zníženia emisií

Kvalita ovzdušia je dlhodobo znížená v dôsledku nadmernej prašnosti, prízemného ozónu, vysokých koncentrácií oxidu dusičitého a benzopyrénu.

Situácia sa síce postupne zlepšuje, ale nie dostatočne rýchlo.

„Kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie,“ predpovedá Inštitút environmentálnej politiky (IEP) pri ministerstve životného prostredia v návrhu strategického dokumentu Envirostratégia 2030.

Dosiahnuť tento cieľ sa podľa IEP dá znížením množstva emisií, odstránením environmentálne škodlivých dotácií (napr. na ťažbu hnedého uhlia) či zvýšením pokút za znečisťovanie do takej miery, aby prekračovanie limitov nebolo ekonomicky atraktívne.

Efektívnejšie spaľovacie zariadenia

Spaľovanie uhlia aj kúrenie tuhými palivami uvoľňuje do ovzdušia emisie tuhých znečisťujúcich látok, oxidov síry, dusíka a uhlíka, ktoré sú rizikovým faktorom najmä pre vznik kardiovaskulárnych ochorení a respiračných chorôb.

Podľa IEP sa postupne ukončí výroba elektriny a tepla z uhlia, čo je jedným zo zásadných cieľov prechodu na nízkouhlíkové hospodárstvo.

Obmedzením ťažby a spaľovania uhlia sa odstránia environmentálne škodlivé dotácie do málo kvalitného hnedého uhlia.

Domácnosti, ktoré používajú lacné tuhé palivá v zastaraných kotloch, dostanú podporu na využívanie efektívnejších spaľovacích zariadení.

Budú vytvorené legislatívne a podporné mechanizmy na výmenu starších a energeticky menej efektívnych kotlov.

Nízkoemisná doprava

K znečisťovaniu ovzdušia prispievajú aj emisie zo spaľovacích motorov automobilov, dopravu, najmä v mestách, treba preto posunúť k environmentálne prijateľnejším alternatívam.

Doprava, predovšetkým osobné autá, sa na všetkých emisiách oxidov dusíka podieľa takmer polovicou.

Podľa IEP je preto nutné vytvoriť mechanizmus podpory nízkoemisnej dopravy. V mestách bude uprednostňovaná nízkoemisná verejná hromadná doprava a cyklodoprava, mimo miest najmä železničná, električková a elektro-autobusová doprava.

Samosprávy budú môcť spoplatniť vjazd osobných automobilov do centier veľkých miest, v mestách sa tiež vytvoria emisné zóny pre vozidlá spĺňajúce určité emisné triedy.

Ochrana ovzdušia sa bude riadiť zásadou - znečisťovateľ platí, a zváži sa zavedenie systému obchodovania s emisnými kvótami pre látky znečisťujúce ovzdušie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Konferencia - EU support for research
  2. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  3. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 538
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 068
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 12 552
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 590
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 352
  6. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 4 955
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 641
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 177
  9. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 979
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 473

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Diskusia denníka SME: Rok po vražde Jána a Martiny

Hosťami sú šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová a šéfredaktor Aktuality.sk Peter Bárdy.

DOMOV

Fico podľa Talianov pred rokmi telefonoval s Vadalom

O telefonáte vie talianska prokuratúra.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Bašternákov klient káže o daniach

Občania sa na kampaň skladali iba ak Ficovi.

DOMOV

Nespokojní farmári hodinu blokovali bratislavský most SNP

Z pokojného protestu farmárov sa stala blokáda.

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

Podcast Dobré Ráno - denný spravodajský podcast denníka SME.

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Ilustračné foto.

Dedinu zničila prírodná katastrofa. Aká, nikto nevie

Katastrofa Svätého Štefana je stále záhadou.

Svätý Štefan na mape roku 1736.
Ilustračné foto.

Vláda schválila návrh siete poskytovateľov zdravotnej starostlivosti

Schválením návrhu sa majú zmeniť aj názvy levickej a komárňanskej nemocnice.

Návrh predložila ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.