Slovensko zaostáva v kvalite ovzdušia, do roku 2030 sa má situácia zlepšiť

Kvalita ovzdušia je znížená v dôsledku nadmernej prašnosti, prízemného ozónu či vysokých koncentrácií oxidu dusičitého.

Ilustračné foto. (Zdroj: archív SME)

BRATISLAVA. Kvalita ovzdušia je jednou z oblastí, v ktorej Slovensko najviac zaostáva za vyspelými krajinami.

Len samotné znečistenie ovzdušia u nás spôsobuje viac ako 5 000 predčasných úmrtí ročne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Potreba zníženia emisií

Kvalita ovzdušia je dlhodobo znížená v dôsledku nadmernej prašnosti, prízemného ozónu, vysokých koncentrácií oxidu dusičitého a benzopyrénu.

Situácia sa síce postupne zlepšuje, ale nie dostatočne rýchlo.

„Kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie,“ predpovedá Inštitút environmentálnej politiky (IEP) pri ministerstve životného prostredia v návrhu strategického dokumentu Envirostratégia 2030.

Dosiahnuť tento cieľ sa podľa IEP dá znížením množstva emisií, odstránením environmentálne škodlivých dotácií (napr. na ťažbu hnedého uhlia) či zvýšením pokút za znečisťovanie do takej miery, aby prekračovanie limitov nebolo ekonomicky atraktívne.

Efektívnejšie spaľovacie zariadenia

Spaľovanie uhlia aj kúrenie tuhými palivami uvoľňuje do ovzdušia emisie tuhých znečisťujúcich látok, oxidov síry, dusíka a uhlíka, ktoré sú rizikovým faktorom najmä pre vznik kardiovaskulárnych ochorení a respiračných chorôb.

Podľa IEP sa postupne ukončí výroba elektriny a tepla z uhlia, čo je jedným zo zásadných cieľov prechodu na nízkouhlíkové hospodárstvo.

Obmedzením ťažby a spaľovania uhlia sa odstránia environmentálne škodlivé dotácie do málo kvalitného hnedého uhlia.

Domácnosti, ktoré používajú lacné tuhé palivá v zastaraných kotloch, dostanú podporu na využívanie efektívnejších spaľovacích zariadení.

Budú vytvorené legislatívne a podporné mechanizmy na výmenu starších a energeticky menej efektívnych kotlov.

Nízkoemisná doprava

K znečisťovaniu ovzdušia prispievajú aj emisie zo spaľovacích motorov automobilov, dopravu, najmä v mestách, treba preto posunúť k environmentálne prijateľnejším alternatívam.

Doprava, predovšetkým osobné autá, sa na všetkých emisiách oxidov dusíka podieľa takmer polovicou.

Podľa IEP je preto nutné vytvoriť mechanizmus podpory nízkoemisnej dopravy. V mestách bude uprednostňovaná nízkoemisná verejná hromadná doprava a cyklodoprava, mimo miest najmä železničná, električková a elektro-autobusová doprava.

Samosprávy budú môcť spoplatniť vjazd osobných automobilov do centier veľkých miest, v mestách sa tiež vytvoria emisné zóny pre vozidlá spĺňajúce určité emisné triedy.

Ochrana ovzdušia sa bude riadiť zásadou - znečisťovateľ platí, a zváži sa zavedenie systému obchodovania s emisnými kvótami pre látky znečisťujúce ovzdušie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  3. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  4. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  5. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  6. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Mesto pravidelne mešká s úhradou dotácií pre Partizán Bardejov
  1. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  2. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  3. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  10. Registrácia ochrannej známky
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 247
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 666
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 044
  4. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 136
  5. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 6 127
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 5 641
  7. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 3 448
  8. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 644
  9. Volkswagen Polo GTI: Nepodceňovať! 2 189
  10. Aké sú najväčšie možnosti úspor energie v domácnosti 2 154

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

DOMOV

Polícia preveruje predaj župného majetku, zaujal ju Kotlebov šrot

Majetok župy predal Kotleba za euro nelegálne.

DOMOV

NAKA zasahovala pri Bratislave, súvisí to s envirokriminalitou

Zásah má súvisieť s envirokriminalitou a vyvážaním nebezpečného odpadu.

Neprehliadnite tiež

Via Iuris vyzýva politikov na dohodu o voľbe ústavných sudcov

Vládne návrhy bez zavedenia priebežnej obmeny sudcov, nemusia zbezpečiť nezávislosť ústavného súdu.

Lajčák je presvedčený, že sa dohoda o brexite zrodí včas

Dosiahol sa obrovský pokrok, ale stále ostávajú dve nevyriešené záležitosti.

Trestné oznámenie od Kotlebu na Danka dostala Krajská prokuratúra

Podľa lídra ĽSNS sa mal Danko dopustiť prečinu vyhrážania sa.

Tretina ľudí si myslí, že starostovia v rozhodnutiach presadzujú vlastné záujmy

Najväčší klientelizmus je pri obsadzovaní pracovných miest.