SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Ministerstvo zverejnilo správy o nákladoch na kampaň k župným voľbám

Rezort vnútra ešte kontroluje transparentné účty.

Ján Lunter.Ján Lunter.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ministerstvo vnútra zverejnilo všetky správy o prostriedkoch, ktoré na volebnú kampaň k novembrovým krajským voľbám minuli politické strany a kandidáti na predsedov krajov.

Všetky politické strany, ktoré viedli volebnú kampaň pred novembrovými voľbami do orgánov samosprávnych krajov, museli správy o nákladoch na kampaň nielen zverejniť na svojej webstránke, ale ich tiež museli doručiť v písomnej a elektronickej podobe do 30 dní po vykonaní volieb, teda do 4. decembra 2017, ministerstvu vnútra.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kontroluje transparentné účty

Ministerstvo vnútra zverejnilo správy na svojej webstránke do 30 dní od ich doručenia, teda najneskôr v stredu 3. januára.

Zvlášť sú zverejnené správy o nákladoch na kampaň politických strán, zvlášť o nákladoch na kampaň kandidátov na predsedov krajov a verejnosti sú prístupné päť rokov.

Ako agentúru SITA informovala riaditeľka odboru volieb, referenda a politických strán Ministerstva vnútra (MV) SR Eva Chmelová, správy o nákladoch na volebnú kampaň do volieb do vyšších územných celkov sú skontrolované po formálnej stránke.

Ministerstvo vnútra ešte kontroluje transparentné účty. Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán vstupuje do kontroly financovania volebnej kampane ako odvolací orgán v prípade, že ministerstvo uloží politickej strane pokutu. Správy, transparentné účty politických subjektov a ďalšie informácie sú dostupné na internetovej adrese http://www.minv.sk/?vuc17-kampan.

Náklady na kampaň kandidátov

Zo zverejnených správ o nákladoch na volebnú kampaň nezávislými kandidátmi na predsedu kraja vyplýva, že najúspešnejší z nezávislých kandidátov, ak vychádzame z percentuálneho podielu odovzdaných platných hlasov – nový banskobystrický župan Ján Lunter, minul vyše 240-tisíc eur.

Lunter, ktorý kandidoval ako nezávislý, no podporu mu vyjadrila Strana zelených, Smer, Most-Híd, strana SKOK-ELD, strana Šanca, strana SPOLU - občianska demokracia, Občianska konzervatívna strana, KDH a hnutie Progresívne Slovensko, získal 99 169 platných hlasov (48,53 %).

Podľa podielu odovzdaných platných hlasov najúspešnejší kandidát na predsedu kraja uvedený na kandidátke politických strán, ktorý viedol volebnú kampaň sám - Jaroslav Baška, vynaložil na kampaň takmer 65 800 eur.

Staronový trenčiansky župan Baška (Smer-SD, SNS, Most-Híd, Strana zelených) dostal 62 807 platných hlasov voličov (49,98 %).

Najviac 500-tisíc eur

Podľa zákona o volebnej kampani politická strana, ktorá vedie volebnú kampaň vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, môže na kampaň vynaložiť najviac 500-tisíc eur.

Do polmiliónového limitu nákladov politickej strany sa započítava aj rozdiel medzi cenou daru alebo iného bezodplatného plnenia uvedenou v zmluve a cenou obvyklou, a prostriedky, ktoré politická strana vynaložila na svoju propagáciu od 31. marca 2017 (180 dní predo dňom vyhlásenia volieb).

Peniaze na volebnú kampaň musí politická strana viesť na osobitnom platobnom účte. Údaje na ňom musia byť bezplatne, diaľkovo a nepretržite prístupné tretím osobám a musia zobrazovať prehľad platobných transakcií.

Na osobitný účet sa dajú peniaze vkladať výlučne prevodom z iného platobného účtu, a to najneskôr do 48 hodín pred dňom konania volieb.

V prípade potreby úhrady nákladov na volebnú kampaň v hotovosti musí politická strana potrebné peniaze vybrať z osobitného účtu a viesť o ich použití evidenciu.

S prostriedkami na osobitnom účte nepoužitými na kampaň nemôže nakladať 90 dní po vyhlásení výsledkov volieb a počas konania o porušení pravidiel financovania volebnej kampane. V tejto lehote sa osobitný účet tiež nemôže zrušiť, nemožno naň vkladať peniaze ani z neho peniaze prevádzať.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 672
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 035
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 798
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 840
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 860
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 465
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 421
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 377
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 476
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 172

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.

Neprehliadnite tiež

Reportáž

Smrad, hriechy zodpovedných a klietka hanby. Levočanov týra zápach i nezáujem

Na námestí protestovali proti smradu. Kulisou im bol práve tento intenzívny zápach.

Levočania pochodovali aj s hriechmi zodpovedných, ktoré ich trýznia.

Zvuková nahrávka Gorily: Malchárek a Haščák o hovoria o províziách za privatizáciu

Jirko Malchárek je jedným z hlavných aktérov kauzy Gorila.

Ako Matovič narušil tlačovku Smeru (fotogaléria)

Líder OĽaNO sa dostal do konfliktu s Blanárom.

Igor Matovič ukazuje transparent počas tlačovej konferencie Smeru.