SME 25 ROKOV

Chceli ho zničiť, politici sa mu vyhrážali

Prečítajte si históriu denníka SME.

Tlačiareň Petit Press. (Zdroj: Archív SME)

Príbeh denníka SME a vydavateľstva sprevádzal v 90. rokoch zápas so štátnou mocou o holú existenciu, napriek tomu prinášal inovácie aj nové formáty

Pôvodný projekt privatizácie denníka Smena v prospech francúzskeho koncernu Hersant (denník Le Figaro) s účasťou redaktorov denníka Smena bol za Mečiarovej vlády nahradený konceptom vytvorenia štátnej akciovej spoločnosti.

V júni vyhralo Mečiarovo HZDS voľby a už v septembri riešila vláda koalície HZDS a SNS na svojom zasadnutí založenie štátnej akciovej spoločnosti Denník Smena, čím sa otvorili dvere k výmene manažmentu a zásahom do činnosti novín.

Článok pokračuje pod video reklamou

V decembri schválila vláda prevod hospodárskych zariadení Nadácie detí a mládeže SR, kam patrila aj Smena na štátne akciové spoločnosti.

Akciová spoločnosť Denník Smena bola zaregistrovaná 1. januára 1993, čo bol deň voľna pred víkendom, ale ešte v pondelok 4. januára 1993 sa nové predstavenstvo nevedelo preukázať výpisom z obchodného registra o registrácii spoločnosti, čím získala redakcia Smeny pár dní na to, aby informovala čitateľov o pokuse ovládnuť noviny zo strany štátnej moci.

1993

Časť redakcie Smeny na čele s Karolom Ježíkom, Alexejom Fulmekom a Jozefom Weissom odchádza a zakladá vlastné nezávislé noviny. Financujúcim partnerom sa stáva skupina podnikateľov okolo Petra Vajdu.

15. januára 1993 vychádza prvé číslo denníka SME.

Prvá titulná strana reálnych novín vyšla s množstvom chýb v prvom vydaní, všetky chyby sme opravili až v druhom vydaní. Prvou farbou hlavičky SME bola modrá v spojení s dňom vydania – na piatok.

V máji 1993 vyšiel denník po prvý raz s červenou hlavičkou.

1994

Denník SME zorganizoval putovnú výstavu politickej karikatúry, ktorá obišla Slovensko. Noviny priamo vyzývali občanov, aby volili proti Mečiarovi, ale voľby vyhral. V nasledujúcom období sa vláda pokúšala zlikvidovať noviny obmedzením príjmov z inzercie. Denníku SME poskytla pomoc americká nadácia International Media Fund.

V novembri sa denník SME objavuje na internete. Za projektom stála Slovenská akadémia vied s jej projektom Logos.

„Denník SME svojou službou nadväzuje na tradíciu národných buditeľov z minulého storočia, ktorí s knihami v kapse navštevovali slovenské chotáre – dnes, pravda, s úplne inou technológiou a v svetovom kontexte. V súčasnosti iba niekoľko informačných agentúr na svete je prítomných vo virtuálnom svete Internetu (CNN, UPI, BBC, VoA, RFE...) Denník SME sa zaradil medzi ne ako jeden z prvých v Európe. Služby Internetu, ako napríklad multimediálny systém WWW, však umožňujú omnoho viac ako prezeranie si novín – napríklad čitatelia SME on-line majú možnosť poslať elektronickú poštu redakcii priamo pri čítaní.“

1995

Denník SME významným spôsobom informoval o únose Michala Kováča ml., v dôsledku čoho sa opäť dostáva do otvoreného sporu s vládou Vladimíra Mečiara.

Kritickým momentom vydávania denníka SME bol 9. október 1995, keď zo dňa na deň odmietla pod ekonomickým nátlakom štátnej moci tlačiareň Concordia tlačiť denník SME. Takisto ho odmietla tlačiť druhá bratislavská tlačiareň Danubiaprint. Denník SME sa musel od októbra 1995 do mája 1996 tlačiť v Komárne, pričom vytlačený náklad sa prevážal autami do Bratislavy a odtiaľ ho distribučné spoločnosti expedovali na územie celého Slovenska. Uzávierka bola o 17.00 h. Napriek tejto nevýhode poklesol náklad len o desať percent.

Počas roku 1995 stúpol náklad denníka takmer na 50-tisíc výtlačkov.

V roku 1995 publikovali všetci relevantní slovenskí vydavatelia periodickej tlače text Znepokojenie, ktorý upozorňoval na úsilie Mečiarovej vlády zvýšiť DPH až na likvidačnú úroveň 50 percent. Biela titulná strana sa objavila v denníku SME po prvý raz, neskôr denník vyšiel s podobnou titulkou v roku 2008, keď prvá vláda Roberta Fica zmenila tlačový zákon.

1996

Vydavateľstvo sa rozhodlo sprevádzkovať v Bratislave vlastnú tlačiareň. Po získaní zahraničného úveru tlačil denník SME od mája 1996 celý svoj náklad na vlastnej rotačke značky GOSS COMUNITY. Náklad opäť stúpol na 75-tisíc výtlačkov denne. V tomto roku sa veľmi intenzívne rozvinuli regionálne prílohy a regionálne spravodajstvo.

Sme prechádza na webe pod vlastnú doménu Sme.sk. Začína sa predaj prvej online inzercie a bannerové reklamy. Obsah stále tvorilo preklopenie tlačených novín, aktualizoval sa raz denne.

1997

V roku 1997 zažalovali predstavitelia vlády Vladimíra Mečiara denník SME. Spor začala veta bývalého redaktora SME Petra Tótha, prednesená počas panychídy v roku 1996. „Toto sú prvé obete politickej studenej vojny, ktorú vedie vláda s občanmi Slovenska,“ povedal vtedy o smrti Remiáša, ktorý robil spojku Oskarovi Fegyveresovi, svedkovi únosu prezidentovho syna Michala Kováča. Denník SME vetu uverejnil.

Členovia vlády tvrdili, že výrok zasiahol do ich občianskej cti a spôsobil im nemajetkovú ujmu. Jeden z vtedajších ministrov napríklad tvrdil, že sa mu po prečítaní článku roztriasli ruky a jeho manželka nevedela spávať. Vo veci rozhodovalo viacero súdov. Vyniesli aj rozsudky, podľa ktorých mal vydavateľ SME žalobcom vyplatiť niekoľkomiliónovú sumu. V roku 2004 súdy napokon rozhodli, že denník SME nemusí členom Mečiarovej vlády platiť odškodné.

Denník SME prebral vydávanie týždenníka Domino efekt, ktoré neskôr vychádzalo pod názvom Domino fórum. Jeho šéfredaktorom sa stal Martin Milan Šimečka.

V apríli 1997 spustil denník SME činnosť ďalšej rotačky v Košiciach, aby dosiahol lepšie uzávierky pre východné Slovensko.

Od júna 1997 pribudol do holdingu regionálny týždenník TH EXTRA v Trnave a od novembra týždenník Prešovské noviny.

Začína sa budovanie online verzia SME na doméne www.sme.sk

1998

V decembri po zranení hlavy zomrel prvý šéfredaktor SME Karol Ježík.

„Karol vždy hovoril o našich čitateľoch, akoby ich všetkých osobne poznal. Bol presvedčený, že musíme vydržať enormné pracovné nasadenie kvôli nim, pretože presadzujeme hodnoty, ktoré sú pre nich dôležité a pomáhajú mu zlepšovať tento svet.“ Alexej Fulmek

1999

Šéfredaktorom sa 1. marca stal Martin Milan Šimečka.

2000

SME má novú vlastnícku štruktúru. Vznikla slovensko-nemecká spoločnosť Petit Press, ktorá v tom čase vydáva ďalších 30 novinových a časopiseckých titulov.

Začína naplno fungovať Sme.sk.

2001

Na jeseň sa SME stalo prvými slovenskými novinam, ktorých titulná strana bola pravidelné farebná. Začal vychádzať televízny magazín TV Oko.

Sme.sk sa obsahovo rozrastá, dochádza aj k akvizícii post.sk.

2002

Vydavateľstvo Petit Press získalo denník Práca a zlúčilo ho s denníkom SME. Časopis TV Oko sa stal štvrtým najčítanejším týždenníkom na Slovensku.

2003

Petit Press sa stáva druhým najväčším vydavateľstvom na Slovensku, pričom ovláda asi tretinu slovenského trhu s tlačou.

Denník SME oslavuje desať rokov svojej existencie.

2004

V októbri začína projekt Svetová knižnica SME, v rámci ktorého denník SME vydal spolu osemdesiat diel svetovej a domácej literatúry. Do slovenských domácnosti sa vďaka projektu podarilo dostať viac ako milión kníh.

2005

Koncom roka 2004 sa otvorili pod doménou sme.sk blogy, v roku 2005 sa stávajú celospoločenským fenoménom.

2006

Šéfredaktor SME Martin M. Šimečka odišiel po parlamentných voľbách na dlhodobú dovolenku. Napokon sa rozhodol, že do SME sa už nevráti a prijal pozíciu šéfredaktora českého týždenníka Respekt. Na jeho miesto v októbri nastúpil Matúš Kostolný, ktorý dovtedy viedol zahraničné oddelenie SME.

"V redakcii SME som prežil viac ako polovicu môjho života. Prišiel som ako študent, lebo ma fascinovala odvaha a túžba po slobode ľudí okolo Karola Ježíka a Alexeja Fulmeka. Mal som obrovské šťastie, že som sa mohol stať súčasťou toho príbehu. Ten kód je vpísaný hlboko v mojom vnútri a snažil som sa, aby to bolo vidieť aj na novinách. Odišiel som, keď tam prišla Penta, lebo jej príbeh je pre mňa nezlučiteľný s tým prvým. Redakcii SME želám veľa sily."

2007

Denník SME výrazne mení dizajn. Nový dizajn navrhla švédska firma A4, nové písmo je dielom uznávaného typografa Petra Biľaka.

So zmenou grafiky boli spojené aj obsahové zmeny. Na prvej strane vznikol priestor pre stĺpček, ktorý dopĺňa spravodajstvo a ponúka triezvy pohľad na najdôležitejšiu udalosť dňa.

2008

Všetky denníky slovenského Združenia vydavateľov periodickej tlače Sme, Pravda, Nový Čas, Plus jeden deň, Hospodárske noviny a Új Szó vyšli s takmer jednotnou titulnou stránkou. Na podklade z opakujúcich sa slov „oprava“ a „odpoveď“ je oznam s titulom Sedem hriechov tlačového zákona.

2009

V roku 2009 kúpila 50-percentný podiel v Petit Presse nemecká spoločnosť Rheinische Post.

2010

Len dva dni pred voľbami v júni 2010 zverejnil denník SME nahrávku o financovaní strany Smer. Hlas podobný Robertovi Ficovi na nej hovorí o zháňaní miliónov vlastnou hlavou.

2011

Prebehla modernizácia tlačiarne Petit Press, keď boli jestvujúce rotačky nahradené jednou WIFAG OF 375S, ktorá umožňuje jednozložkovú produkciu do 48 plnofarebných strán formátu 289 x 390 mm pri rýchlosti 70-tisíc výtlačkov za hodinu. V decembri 2011 sa začal denník SME tlačiť noviny plnofarebne.

Denník SME spustil mobilnú aplikáciu SME.sk pre iOS a Android.

Len štyri dni pred Vianocami sa na internete objavil spis Gorila. V spise sa nachádzajú údaje o sledovaní Jaroslava Haščáka, šéfa investičnej skupiny Penta, SIS počas rokov 2005 a 2006. Spis opisuje detaily údajných Haščákových rozhovorov s politickou a ekonomickou špičkou o províziách a úplatkoch.

2012

Vznik platobného systému Piano, ktorý založil dovtedajší zástupca riaditeľa spravodajského servera Sme.sk. Prostredníctvom Piana sa začal spoplatňovať online obsah na 12 slovenských weboch, ktoré ponúkali čitateľom prístup za spoločnú cenu 3,90 eura. Piano sa neskôr rozšírilo aj do iných krajín, Bella neskôr zo spoločnosti odišiel.

2013

SME.sk zavádza pri malom počte vybraných článkov nový typ moderovanej diskusie. Zverejnené budú len príspevky čitateľov, ktoré skutočne pomáhajú verejnej debate.

2014

Na konci leta finančná skupina Penta oznamuje, že sa dohodli s nemeckým spoluvlastníkom vydavateľstva Petit Press na kúpe jeho 50-percentného podielu vo vydavateľstve. Pre vstup Penty do vydavateľstva odchádza vedenie redakcie i veľká časť reportérov. Ako šéfredaktor končí Matúš Kostolný, ako aj všetci zástupcovia. Penta napokon prevezme 45-percentný podiel vo vydavateľstve.

Novou šéfredaktorkou denníka SME sa stáva Beata Balogová.

2015

Počas prvého polroka 2015 sa postupne darí novému vedeniu personálne stabilizovať redakciu.

SME.sk prešlo miernym redizajnom a spolu s tlačeným vydaním zladili svoju typografiu. Vzniká tiež obsahová spolupráca s magazínmi ako Trend, Historická revue či Quark.

2016

Sme.sk zavŕšilo prípravu vlastného platobného systému za obsah na webe a definitívne sa rozchádza s Pianom.

2017

Prvá slovenská investičná spoločnosť PSIS získava od Penty ďalších päť percent akcií vydavateľstva Petit Press, čím sa podiel PSIS zvýšil na 60 percent. Pente, naopak, predáva denník Uj Szó a týždenník Vasárnap.

V októbri po vážnej chorobe vo veku 70 rokov zomrel Peter Vajda, predseda predstavenstva Proxy Finance, investor a spoluzakladateľ denníka SME. Jeho nástupca, syn Martin Vajda, deklaroval, že chce pokračovať v odkaze svojho otca a podporovať nezávislú žurnalistiku.

Denník SME spúšťa denný podcast Dobre ráno.

Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Téma: 25 rokov denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico je späť, ako prvého vytrestá Kisku

Keď treba zmasakrovať ústavu, vždy sa nájde koalícia ochotných.

Dnes píše Elena Eleková

Aké to je hanbiť sa, že som lekárka

Hoci to svedčí o empatii, môže to nakoniec viesť k prianiu odísť zo systému.

Neprehliadnite tiež

Cesta do zoo je hanbou Košíc, myslia si turisti i miestni

Komusi došla trpezlivosť a skrášlil ju nápisom.

Medzi susedmi došlo k ostrému konfliktu, jeden z nich tasil slzný plyn

Po potýčke medzi dedinčanmi prišli na miesto záchranári i polícia.