BRATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR v roku 2017 zaevidoval celkom 380 podaní od fyzických a právnických osôb.
Väčšina prijatých podnetov sa týkala nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom. Informovala o tom hovorkyňa NKÚ SR Daniela Bolech Dobáková.
V minulom roku došlo k výraznému nárastu opakovaných podnetov, ktoré tvorili až 40 percent z ich celkového počtu. Početné boli aj opakované informácie od jednotlivcov či podania, v ktorých NKÚ SR nemá kompetencie konať (170 podaní).

So započítaním týchto podaní ich bolo na úrad doručených až 530. Väčšina prijatých podnetov sa týkala nehospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami a majetkom (130 podaní), na problematiku verejného obstarávania občania upozornili v 12 prípadoch, čo je o polovicu menej ako v predchádzajúcom období.
"Na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov zo strany ministerstiev a ich organizácií poukazovalo 27 podaní. Najviac rezonovali témy ako zdravotníctvo, Pôdohospodárska platobná agentúra, školstvo," spresnila Bolech Dobáková.
CT prístroje aj kontrola nemocnice
Najväčší počet podaní smeroval do oblasti územnej samosprávy, až 185 podnetov. Z toho 35 v súvislosti s Prešovským krajom, 30 s Košickým, 27 Žilinským, 23 Nitrianskym, 20 Trnavským, 19 Bratislavským, 18 Trenčianskym a 13 Banskobystrickým krajom, ktorý zaznamenal najväčší pokles podaní o 42 percent.
"NKÚ SR relevantné informácie zaradil do prebiehajúcich kontrolných akcií, a to napríklad rozšírením kontroly na Výskumnej agentúre o jednu z medializovaných výziev, keďže druhú už kontroloval, ako aj zameraním sa na obstaranie CT prístrojov Žilinským samosprávnym krajom v rámci kontroly zdravotníckych zariadení vyšších územných celkov, či preverením hospodárenia Nemocnice sv. Michala v Bratislave," priblížila hovorkyňa.
Najvyššia kontrolná inštitúcia spustila aj samostatné mimoriadne kontroly, napríklad kontrolu hospodárenia v obciach Turá, Svätý Anton, Štiavnické Bane, Smižany, v meste Liptovský Hrádok či kontrolu hospodárenia v Nemocnici Poprad.
Podania mimo kompetencií
Aj v minulom roku sa občania obracali na NKÚ SR s problémami, ktoré nespadajú do kontrolnej pôsobnosti úradu. Najčastejšie išlo o spotrebiteľské reklamácie týkajúce sa dodávateľov energií, podania nespokojných občanov s činnosťou správcov bytových domov, podania súvisiace s nevysporiadanými vlastníckymi vzťahmi či dedičským konaním.
Ďalšou skupinou boli podania týkajúce sa rozhodovacej činnosti súdov, konaní správnych orgánov a orgánov činných v trestnom konaní, ktoré úrad následne adresoval príslušným orgánom.