BRATISLAVA. Ako sa zorientovať v sieti stredných škôl? S týmto problémom rodičom už niekoľko rokov pomáha projekt Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), ktorý hodnotí školy podľa špecifických kritérií. Vznikajú z nich rebríčky škôl. Tie však komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov, hovorí PETER GOLIAŠ, riaditeľ INEKO.
Ak by ste vy boli v úlohe rodiča deviataka, ako by ste postupovali pri rozhodovaní o jeho vzdelaní na strednej škole? Čo by bolo pri výbere zásadné?
„Už som tento proces absolvoval pri výbere základnej školy a predpokladám, že pri výbere strednej školy bude podobný. Najskôr som vyhľadal školy v prijateľnej vzdialenosti od bydliska. Potom som si na našom portáli pozrel ich výsledky. Súčasne som bral do úvahy skúsenosti iných rodičov a tiež možnosť pokračovať v štúdiu v podobnom kolektíve.
“Rozdiely medzi školami sú veľké a nie je jedno, kam rodičia dajú svoje dieťa.
„
Samozrejme, zohľadnil som aj danosti dieťaťa. Rozhodovanie nebolo ťažké, zvolenú školu som totiž poznal a viackrát navštívil už predtým, navyše je blízko a na prvom stupni má výborné výsledky. Predpokladám, že pri výbere strednej školy budem klásť menší dôraz na vzdialenosť a zachovanie kolektívu a vyšší na výsledky.“
Každoročný rebríček INEKO informuje o výsledkoch žiakov v školskom roku. Odporučili by ste rodičom, aby sa ním pri výbere strednej školy pre svojho potomka riadili?
„Odporúčame rodičom, aby rebríček používali ako pomocný ukazovateľ pri výbere školy.“
O čom teda hovoria výsledky žiakov v rebríčkoch?