Kontrolný úrad tvrdí, že cesty druhej a tretej triedy sú zanedbávané

Kontrolný úrad tvrdí, že na údržbu ciest chýbajú peniaze a systémový prístup.

Predseda Národného kontrolného úradu Karol Mitrík.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Údržba mostov na slovenských cestách II a III. triedy je dlhodobo zanedbaná, na opravy chýbajú financie a neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.

Vyplýva to z odbornej štúdie Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ).

Článok pokračuje pod video reklamou

Zlý stav mostov a ciest

Najväčší podiel mostov v kategóriách zlý, veľmi zlý a havarijný bol evidovaný v Bratislavskom a Žilinskom kraji. TASR o tom informovala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Kontrolórov zaujímalo, či sú verejné prostriedky na výstavbu, opravu a údržbu mostov vynakladané efektívne a či je ich dostatok.

Ku koncu roka 2016 bolo na cestách II. a III. triedy 5439 mostov, z ktorých v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave bolo až 592, pričom 82 z nich do tejto kategórie pribudlo v rokoch 2013 až 2016.

Prečítajte si tiež: NKÚ plánuje kontroly, pozrie sa na hospodárenie v lesoch aj na služby seniorom

K zhoršovaniu stavu prispievajú aj odkladané rekonštrukcie mostov za hranicou životnosti. Mnohé stavby boli totiž postavené v období krátko po druhej svetovej vojne a v súčasnosti sa blížia k hranici svojej technickej životnosti.

"Za ostatných 25 rokov bolo pritom na cestách II. a III. triedy postavených len približne 100 mostov, čo predstavuje dve percentná z ich súčasného celkového počtu. Vek takmer tretiny mostov (1733 mostov) presahuje 65 rokov, uvádza evidencia Slovenskej správy ciest. Zároveň sú dnes tieto cestné stavby výrazne preťažované nákladnou dopravou," priblížila Bolech Dobáková.

Podľa zistení kontrolórov sa zaťaženie týchto ciest vrátane mostov ešte zvýšilo po zavedení mýtneho systému na cestách I. triedy v roku 2014.

Rizikové faktory

NKÚ v štúdii identifikoval tri rizikové faktory, ktoré brzdia modernizáciu mostných objektov, a to strategické postupy, podfinancovanie a procesy používané pri výbere mostov na výstavbu, opravu a údržbu.

Prečítajte si tiež: Najvyšší kontrolný úrad preverí spôsoby obstarávania liekov

Napriek tomu, že počet mostov v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave tvorí takmer 11 percent z celkového počtu, v Strategickom pláne rozvoja a údržby ciest II. a III. triedy je zahrnutých len desať projektov na realizáciu rekonštrukcie mostov.

"Ukazuje sa, že strategické materiály sa podstatnou mierou zaoberajú len cestami a v nedostatočnej miere reflektujú problematiku mostných objektov," podotkla Bolech Dobáková. NKÚ tak konštatuje, že neexistuje systémový prístup v oblasti správy a údržby ciest vrátane mostov.

V sledovanom období sa do výstavby a rekonštrukcie mostov na cestách II. a III. triedy investovalo približne 15 miliónov eur, čo sú približne tri percentá z celkových výdavkov na cesty tejto kategórie vrátane mostov.

Zo zistení kontrolórov vyplýva, že pri súčasnom nastavení systému financovania výstavby, opravy a údržby mostných objektov nemožno zastaviť zhoršovanie ich prevádzkového stavu a ani samotný rozpočet verejnej správy na rok 2018 nevytvára predpoklady na zlepšenie tohto vývoja.

Bratislavský kraj tvrdenia úradu odmieta

Riaditeľ odboru dopravy Úradu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Ladislav Csáder v reakcii na správu NKÚ uviedol, že v Bratislavskom kraji nie je na cestách II. a III. triedy ani jeden most v havarijnom stave.

Csáder pre TASR uviedol, že v predchádzajúcich rokoch BSK riešil niekoľko mostov, ktorých stav sa blížil havarijnej situácii a most v Zálesí, ktorý naozaj bol v havarijnom stave.

"Tento most sme však kompletne zrekonštruovali," povedal o mostnom objekte, ktorý kraj odovzdal do užívania na začiatku roka 2015. Priznal, že v súčasnosti je niekoľko mostov v zlom stave, pričom najhoršia situácia je v Malackách. "Tento most budeme opravovať v tomto roku," informoval.

Csáder upozorňuje, že mosty sa opravujú a modernizujú podľa finančných možností kraja. Zdôraznil, že pri analýze a hodnotení súčasného stavu mostov je potrebné zohľadniť aj to, v akom stave sú v súčasnosti v porovnaní s tým, v akom stave ich kedysi dostali samosprávne kraje do svojej správy.

Dodržiavajú predpisy

Csáder odmietol tvrdenie NKÚ, že samosprávne kraje pri údržbe mostných objektov nevyužívajú diagnostiku mostu.

Aj v tomto ohľade NKÚ spomína Bratislavský kraj ako región, kde sa v rokoch 2013-2016 ani raz nevyužil inštitút diagnostiky mostov.

"Bratislavský samosprávny kraj dodržuje všetky platné predpisy. Minimálne raz ročne preveruje stav mostných objektov, sledujú sa a evidujú problémy a podľa stavu sa prijímajú opatrenia," zdôraznil.

"Ja osobne by som bol veľmi rád, ak by boli všetky mosty v bezchybnom až veľmi dobrom stave, no to by si žiadalo aj viac peňazí, ktoré máme momentálne k dispozícii," dodal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  2. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  6. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  7. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  8. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  9. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 874
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 193
  3. Najužitočnejšia appka 12 767
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 9 573
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 5 969
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 497
  7. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 4 982
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 771
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 263
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 052

Téma: Údržba


Hlavné správy zo Sme.sk

DNES PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Nepobúrila vás Serenina karikatúra? Asi ste normálni

Politická korektnosť je ohrozením slobody.

ŽENA

Zo speváčky herečkou. Ako sa z Lady Gaga zrodila hviezda

Už viem, že za niečo stojím, tvrdí.

KOŠICE KORZÁR

Rómky zlákali do Británie. Nútili ich k prostitúcii a predávali Pakistancom

Kšefty s nevestami vynášali aj 3000 eur.

Neprehliadnite tiež

Armáda nakúpila cez agentúru NATO tovary za takmer 13 miliónov eur

Obstarávanie techniky cez NSPA je jeden z najtransparentnejších spôsobov, uvádza rezort obrany.

Obvinenie kandidáta na primátora Nitry súvisí s peniazmi pre športový klub

Polícia tvrdí, že úplatok bol schovaný za reklamnú zmluvu. Štefek to popiera.

SaS chce reálny hlas pre opozíciu pri voľbe ústavných sudcov

Minister Gál má záujem o sprísnenie kritérií, SaS s viacerými návrhmi súhlasí.

Slovensko zaostáva v plnení recyklačných cieľov EÚ

Európka komisia navrhuje opatrenia, prediskutuje možnosti v oblasti spracovania odpadov.