BRATISLAVA. Slovensko sa v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania bude inšpirovať Fínskom, uviedla to na brífingu ministerka školstva Martina Lubyová s tým, že fínsky vzdelávací systém je považovaný za jeden z najlepších na svete.
„Vo fínskom vzdelávacom systéme sme našli množstvo inšpirácií. Založíme pracovné skupiny, ktoré sa budú venovať napríklad zvyšovaniu atraktivity učiteľského povolania, ako pracovať s manažmentom školy, inkluzívnemu vzdelávaniu či ako nastaviť kurikulum," predstavila spoluprácu ministerka a dodala, že skúsenosti, ktoré majú Fíni, budú užitočné.
Príklad v otázke inkluzívného vzdelávania
Lubyová si chce zobrať príklad od fínskych kolegov najmä v otázke inkluzívného vzdelávania.
„Pokiaľ chceme na Slovensku budovať celoplošný inkluzívny systém po vzore fínskeho modelu, tak by sme nemali mať špeciálne druhy škôl, hlavne pre nadané a talentované deti. Heslom inkluzívneho systému by mala byť rovnaká dostupnosť vzdelávania všetkým bez ohľadu na to, kde bývajú či z akej sociálnej skupiny sú," vysvetlila šéfka rezortu školstva.
Podľa ministerky je dokument pripravený na medzirezortné pripomienkové konanie. „Ide o ďalšie rozpracovanie Učiaceho sa Slovenska na desaťročný strategický rámec. V jeho rámci máme konkrétne identifikované podujatia, rozpočty a termíny," vysvetlila a dodala, že dokument je pripravený tak, aby sa dal zrealizovať.
Oproti pôvodnému autorskému dokumentu sa viac detailizoval.
Zásadná reforma školstva
Dokument Učiace sa Slovensko je východiskom pre uskutočnenie zásadnej reformy školstva.
Dokument vznikol na základe téz pre oblasť regionálneho a vysokého školstva, ktoré tím expertov predložil na pripomienkovanie v októbri a novembri 2016.
Učiace sa Slovensko navrhuje v školstve mnohé zmeny. Medzi nimi napríklad predĺženie povinnej školskej dochádzky o jeden rok zo súčasných 10 rokov na 11, dôraz na individuálnu výučbu a fungovanie v triedach.
Deti sa budú učiť aj mimo nich, napríklad na školskom dvore, v knižniciach či v prírode. Školy budú viac dbať na deti so špeciálnymi potrebami a od škôl sa bude vyžadovať sebahodnotenie. Kvalitu osemročných gymnázií by mal zvýšiť znížený počet žiakov.