SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Rezník reaguje na list redaktorov RTVS: Na verejnoprávnosť mnohí nemáte

Redaktori spravodajstva RTVS zverejnili otvorený list. Vyjadrujú v ňom znepokojenie nad smerovaním telerozhlasu.

Zamestnanci verejnoprávnej RTVS píšu, že bojujú s nedôverou voči svojim nadriadeným. Jaroslava Rezníka presadzovali do čela telerozhlasu poslanci Smeru aj SNS.Zamestnanci verejnoprávnej RTVS píšu, že bojujú s nedôverou voči svojim nadriadeným. Jaroslava Rezníka presadzovali do čela telerozhlasu poslanci Smeru aj SNS. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Po zákaze vedenia nosiť odznaky na znak solidarity po vražde novinára Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej aj konci skúsenej zahraničnej reportérky Oľgy Bakovej v Slovenskom rozhlase zverejnili redaktori RTVS otvorený list.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Píšu v ňom, že atmosféra v spravodajstve je už niekoľko mesiacov napätá. "Bojujeme s nedôverou voči našim nadriadeným, voči ich úmyslom a schopnostiam," uvádzajú v liste, pod ktorý sa podpísalo okolo 60 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Baková mala nezhody s vedením, v rozhlase končí Čítajte 

Upozorňujú, že do vedenia sa po príchode šéfa Jaroslava Rezníka dostali ľudia, ktorí predtým pracovali ako hovorcovia aj na tlačových oddeleniach niektorých ministerstiev, no doteraz nezaviedli mechanizmus, ktorý by vylúčil možný vplyv ich konfliktu záujmov na obsah spravodajstva.

Redaktori píšu, že zatiaľ pracujú slobodne, no v nepriateľskej atmosfére. "Sme svedkami eliminácie, degradovania a preraďovania profesionálov, ktorí vyjadrujú voči manažmentu svoj kritický názor".

(zdroj: SME - MIRO MEZEI)

Rezník spolu s vedením spravodajstva po ich otvorením liste reagoval stanoviskom, kde redaktorov skritizoval. Spomenul v ňom "radikálne mladé jadro", ktoré podľa neho namiesto toho, aby venovalo energiu sebavzdelávaniu, hľadá nepriateľa.

Skryť Vypnúť reklamu

"Fabulujú a strašia možnými budúcimi konfliktmi záujmov, no zabudli sa verejnosti zdôveriť, že práve nové vedenie ich trpezlivo vracia ku kultúre tvorby pre verejnoprávne médium, na ktorú mnohí zatiaľ svojimi kvalitami nedosiahli, a ku kultúre jazyka, ktorú mnohí stratili," píše Rezník.

Baková nemohla chodiť na porady

Baková, ktorá skončila v Slovenskom rozhlase, pre SME priznala napäté vzťahy s vedením. Šéfka Petra Stano-Maťašovská podľa nej dala pokyn, podľa ktorého sa nemohla zúčastňovať na celých poradách, hoci bola šéfeditorkou zahraničného spravodajstva.

"Nemohla som spolu s ďalšími kolegami diskutovať o obsahu vysielania, spolupracovať na témach tak, ako to bolo doteraz, nebola som pri tom, keď som bola hodnotená ja a moja redakcia," opísala Baková.

Skryť Vypnúť reklamu

Stano-Maťašovská v stanovisku na jej vyjadrenia ohľadne porád nereagovala.

Pod otvorený list sa nepodpísal napríklad moderátor diskusnej relácie Sobotné dialógy v Slovenskom rozhlase Braňo Dobšinský. V minulosti ho za otázky, ktoré sa týkali káuz Smeru, kritizoval bývalý premiér Robert Fico.

Dobšinský v reakcii hovorí, že rozhodnutie svojich kolegov chápe aj rozumie ich argumentom.

"Žiaľ atmosféra v spravodajstve RTVS je už dlhšie veľmi zlá, pričom podľa môjho názoru nové vedenie trestuhodne plytvá cenným ľudským kapitálom," hovorí. Vedenie podľa neho nebuduje pocit vzájomnej dôvery, nenapomáha vnútroredakčnej tvorivej diskusii o tom, ako má verejnoprávne spravodajstvo vyzerať a nerieši ani svoj možný konflikt záujmov.

"Napriek tomu sa neviem stotožniť s formou, akú kolegovia zvolili, nepovažujem ju za šťastnú a osobne preferujem iné spôsoby ako tento konflikt riešiť," dodal Dobšinský.

Skryť Vypnúť reklamu

K otvorenému konfliktu vedenia a redaktorov sa na facebooku vyjadril aj bývalý šéf RTVS Václav Mika. Vo videu hovorí, že je stále divákom televízie a preto si nemohol nevšimnúť, že vysiela spot o tom, že má stále najdôveryhodnejšie spravodajstvo.

"Pýtam sa vďaka komu je stále najdôveryhodnejšie. Ako manažér si neviem predstaviť situáciu, že by som sa postavil proti ľuďom, ktorí sú za úspechom, ktorý reprezentujem. Tak sa zamyslime," povedal Mika.

Nadriadeným neveria

Prečítajte si tiež: Dobšinský: Nikto nie je takým pánom relácie ako Robert Fico Čítajte 

Redaktori podpísaní pod listom neveria, že ich nadriadení sú schopní ochrániť redakciu pred silnými tlakmi. "Odmietame však tlak manažmentu, aby naše reportáže a diskusie umelo vyvažovali osoby, ktoré koketujú s dezinformačnými médiami, absentuje u nich expertíza na danú oblasť, prípadne sa netaja politickými ambíciami".

Skryť Vypnúť reklamu

Pod novým vedením podľa redaktorov nedobiehajú trendy, ale vracajú sa v čase.

Personálne výmeny sa začali po príchode bývalého šéfa verejnoprávnej agentúry TASR Jaroslava Rezníka, ktorého do čela RTVS zvolili poslanci Smeru a SNS.

Do vedenia rozhlasu dosadil po svojom príchode hovorkyňu bratislavskej Univerzitnej nemocnice Stano-Maťašovskú, ktorá krátko pracovala aj pre ministra životného prostredia Lászloá Sólymosa z Mosta-Hídu.

Do vedenia televízneho spravodajstva a publicistiky prišli bývalý hovorca ministra hospodárstva a predtým ministra životného prostredia Petra Žigu zo Smeru Juraj Rybanský a bývalý hovorca záchranárov Boris Chmel. Obaja však začiatkom februára ohlásili svoj koniec vo vedení RTVS.

Kým Rybanský svoj odchod vysvetľoval zdravotnými dôvodmi, Chmel tvrdil, že sa chce viac venovať rodine.

Skryť Vypnúť reklamu

Za ich výmenou však bolo podľa informácií SME rastúce napätie medzi vedením a redakciou. Začalo sa stupňovať po pozastavení investigatívnej relácie Reportéri a odstavení dvoch tvorcov rozhlasovej relácie Dejiny.sk.

Namiesto Rybanského nastúpil bývalý hovorca ministerstva školstva Vahram Chuguryan, ktorý minulý týždeň zakázal nosiť redaktorom odznaky s nápisom #allforjan, ktoré nosia novinári na znak solidarity so zavraždeným novinárom Jánom Kuciakom a jeho partnerkou Martinou Kušnírovou.

Prečítajte si tiež: Verím, že je to nedorozumenie. Chuguryan vysvetľuje zákaz odznakov v RTVS Čítajte 

Vedenie zákaz odznakov označilo za odporúčanie, no viacerí redaktori spravodajstva si na protest zverejnili na facebooku profilové fotky, kde im je odznak vidno.

O aktuálnom dianí v RTVS a napätí medzi redakciou a vedením TASR neinformovala. Po odchode Rezníka ju vedie Vladimír Puchala, ktorý bol roky Rezníkovým blízkym spolupracovníkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Na otázku denníka SME z akého dôvodu nezverejnila TASR napríklad správu o otvorenom liste, ktorú redaktori publikovali o 10,00 h. zatiaľ Puchala neodpovedal. V agentúre však krátko na to pribudla krátka správa, kde o otvorenom liste informujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 741
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 521
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 388
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 389
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 250
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 744
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 857
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 773
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 670
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: RTVS

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.

Neprehliadnite tiež

Veterinár napísal Krajčímu. Nechápe, prečo nemôže testovať

Stretol sa aj s prípadom, že tyčinky do nosa ľuďom vkladal masér.

Veterinár najprv Ag testy vyhodnocoval, potom už nemohol.
Dekan Daniel Pella by lyžovanie povolil, ak by mohlo prísť len obmedzené množstvo ľudí.
Zasnežené východné Slovensko.

Ruskinovce boli prekvitajúcim mestom, komunisti ich zrovnali so zemou

Privilégium udelil spišskému sídlu ešte Belo IV., dnes tam stojí len kaplnka.

Kaplnka na mieste zaniknutej obce Ruskinovce v bývalom vojenskom obvode Javorina.