BRATISLAVA. Aj keď slovenskí pacienti majú svoje práva prehľadne spísané v Charte práv pacientov, v realite sa vždy nedodržiavajú.
O tejto i ďalších témach hovorili zástupcovia Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) SR v utorok s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou.
Ministerka rieši problémy
Tá vyčlenila zamestnanca povereného na komunikáciu s pacientskymi organizáciami.
"Slovenské zdravotníctvo čaká ešte dlhá cesta, ale AOPP oceňuje, že ministerstvo aj priebežne rieši problémy, ktoré pacientov trápia. Pani ministerka už ako štátna tajomníčka riešila mnohé z pohľadu pacienta horúce témy. Sme radi, že nás dnes informovala o začatí vyhodnocovania obstarávania 7000 nových postelí pre pacientov do nemocníc, ako aj o pláne zrušiť päťpercentnú spoluúčasť poskytovateľa, ktorá bola pri niektorých liekoch na výnimku," uviedla po stretnutí prezidentka AOPP Mária Lévyová.
Zároveň však dodala, že z pohľadu pacienta aj naďalej zostáva vymožiteľnosť jeho práv jedným z najväčších problémov.
50 nespokojných pacientov mesačne
AOPP navrhla niekoľko bodov, ktoré by mali prispieť k zlepšeniu postavenia pacientov, a to dofinancovanie zdravotníckeho sektoru, ochranu pacientov pred sociálnymi dopadmi vysokých finančných výdavkov na zdravotnú starostlivosť, ako aj podporu rešpektovania práv pacientov v zdravotníckych zariadeniach.

Podľa AOPP sa mnohí pacienti alebo ich blízki nevedia domôcť pravdy a kontaktujú rôzne inštitúcie.
"V praxi sa stretávame s mnohými podnetmi nespokojných pacientov alebo ich rodín, mesačne sa na nás obráti približne 50 pacientov," uviedla Lévyová.
V niektorých prípadoch ide o konzultácie o právach pacienta pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo o možnostiach sociálnej pomoci.
"Oslovujú nás však aj v prípade závažných prípadov, ktoré si vyžadujú priame vstupovanie do procesov šetrenia orgánov štátnej správy a samospráv, mediačnú činnosť alebo komunikáciu s úradmi. My takéto právomoci však zo zákona nemáme, môžeme poskytovať iba poradenstvo," vysvetlila prezidentka AOPP.

K často porušovaným patrí právo pacienta na zrozumiteľné poučenie o svojom zdravotnou stave, právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase alebo aj právo na výber alebo zmenu poskytovateľa.
"Pacienti sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov, dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie," priblížila Lévyová.
Človek pre pacientov na ministerstve
Šéfka rezortu zdravotníctva AOPP prisľúbila, že pacienti budú aj naďalej aktívne prizývaní do pracovných skupín a k príprave zákonov.
Na ministerstve zdravotníctva by mala vzniknúť nová pozícia so zameraním na komunikáciu s pacientskymi organizáciami.
Toto opatrenie by malo zlepšiť komunikáciu medzi pacientskymi organizáciami a štátom.
Nové lieky
Pacienti budú mať k dispozícii nové moderné inovatívne lieky.
"Po novom, ak držiteľ registrácie uvedeného lieku o to požiada, sa môže aj moderný liek, ktorý bol doteraz len na výnimku, dostať do tzv. kategorizačného zoznamu a byť pacientom k dispozícii na základe verejného zdravotného poistenia. Výrazne sa totiž zvýšila hranica na vstup do tzv. kategorizačného zoznamu," uviedla hovorkyňa MZ Zuzana Eliášová.
Farmakoekonomické posúdenie sa z 24-násobku priemernej mzdy zdvihlo až na 41-násobok, čo zjednodušene znamená, že na Slovensko sa konečne môžu dostať nové inovatívne lieky pre pacientov, ktoré sú hradené zdravotnými poisťovňami.