BRATISLAVA. Z potvrdenej environmentálnej záťaže na bratislavských Nivách údajne vozia na stavbu diaľnice D4 kontaminovanú pôdu, ktorá môže vážne ohroziť podzemné vody.
Upozorňuje na to podnet, ktorý má TASR k dispozícii a intenzívne sa ním už zaoberá Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP). Eviduje ho aj vedenie i dozorná rada Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS).
Potvrdená environmentálna zaťaž
Podnet informuje, že z areálu bývalej autobusovej stanice na Mlynských nivách v Bratislave sa vyváža kontaminovaná zemina na úsek stavby D4-Podunajské Biskupice, Ivanka pri Dunaji a v budúcnosti je plánovaný vývoz aj na iné úseky.
"Vzhľadom na závažnosť prípadu sa SIŽP bude týmito skutočnosťami intenzívne zaoberať aj v súčinnosti s políciou," uviedla pre TASR inšpekcia.
Bratislavská miestna časť Nivy je poznačená znečistením z bývalých chemických fabrík či zbombardovanej rafinérie Apollo, kde v minulosti došlo k únikom škodlivín až do podzemnej vody.
Areál bývalej autobusovej stanice, kde je potvrdená environmentálna zaťaž, priamo susedí s miestami bývalých priemyselných a obchodných podnikov Kablo a Chemika.
"Riziková analýza a celkové bodové hodnotenie tejto environmentálnej záťaže bolo stanovené na 87 bodov s veľmi vysokým až vysokým ohrozením podzemných vôd," píše sa v podnete. Zaoberalo sa ním aj vedenie BVS, ktoré informácie v ňom považuje za vážne, preto sa obrátilo na SIŽP. "Ten podnet je hrozivý. Pokiaľ je to pravda, tak okamžite treba konať," povedal pre TASR predseda dozornej rady BVS Radovan Jenčík.
Postupujú vraj nad rámec legislatívy
Materiál disponuje platnými certifikátmi kvality zohľadňujúcimi všetky príslušné normy jeho použitia. Uviedlo to konzorcium v reakcii na podozrenie
Materiál, ktorý sa dováža na výstavbu bratislavského obchvatu je podľa konzorcia zazmluvnený od viacerých subdodávateľov.
"Prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu, vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy. Až po splnení týchto prísnych kritérií je možné spomínaný materiál na stavbu použiť," deklaruje stavebník.
Dodržanie všetkých príslušných noriem, ktorých súčasťou sú prísne environmentálne kritériá, je podľa jeho slov kľúčové pre vydanie platnej certifikácie kvality použitého materiálu.
Koncesionár projektu, spoločnosť Zero Bypass Ltd., vrátane hlavného zhotoviteľa stavby, spoločnosti D4R7 Construction, uviedli, že znova preveril všetky okolnosti dodávok materiálu a potvrdil, že používaný materiál na stavbu bratislavského obchvatu disponuje platnými certifikátmi kvality.
Developer HB Reavis, ktorý na mieste zbúranej autobusovej stanice buduje nový terminál, tvrdí, že si uvedomuje, že stavia v zóne historicky vystavenej znečisteniu.
"Môžeme garantovať, že pri realizácii projektov postupujeme v súlade s platnou legislatívou a industriálnu záťaž riešime maximálne zodpovedne," povedala hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová.
"V tejto oblasti postupujeme mnohokrát aj nad rámec legislatívy. Spolupracujeme výhradne s certifikovanými dodávateľmi a môžeme garantovať, že pri realizácii projektov postupujeme v súlade s platnou legislatívou a industriálnu záťaž riešime maximálne zodpovedne," povedala pre TASR hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová.
Do dekontaminácie podložia v území podľa nej doteraz investovali viac ako 16,5 milióna eur.
Rozhoduje geologický dohľad
O tom, či je alebo nie je pôda kontaminovaná, rozhoduje podľa developera už počas realizácie projektu odborný geologický dohľad.
Znečistená výkopová zemina je odvezená do recyklačného zariadenia na úpravu. Zemina, ktorá nie je znečistená a bola klasifikovaná ako použiteľný materiál, sa využíva pri budovaní rýchlostných ciest.
Spoločnosť EBA, ktorá pre developera odpad spracúva, informovala, že sú odoberané a analyzované vzorky zemín s cieľom rozlíšenia, či je priebežne odťažená zemina nebezpečným odpadom alebo nie.
"Zemina, ktorá nevykazuje žiadne nebezpečné vlastnosti, nie je kontaminovanou, a teda ani nepodlieha prísnym pravidlám pre nakladanie s nebezpečnými odpadmi," uviedla pre TASR. Využitie takejto zeminy je podľa firmy možné aj v rámci inej vhodnej investičnej výstavby.