BRATISLAVA. Nový zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch nezvýši podľa Slovenskej komory učiteľov atraktivitu povolania.
Systém vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov zostáva komplikovaný, v zákone je navrhnutých sedem typov vzdelávaní ukončených obhajobou záverečnej práce a praktickou skúškou pred komisiou.
Zmeny v zákone
Pribudlo špecializačné vzdelávanie pre vykonávanie pozícií v škole, ktoré doteraz vykonávali skúsení učitelia bez povinného vzdelávania.

Neakceptoval sa návrh komory učiteľov, aby sa z rozpočtu poskytli finančné prostriedky školám v takom rozsahu, aby ich mohli použiť podľa vlastných vzdelávacích potrieb a plánu vzdelávaní. To by si vyžadovalo zvýšenie dnes príliš nízkeho normatívu na vzdelávanie.
Zákon neposilňuje kontrolné mechanizmy kvality poskytovaných akreditovaných vzdelávaní, zásadne sa nezvyšuje transparentnosť ich hodnotenia absolventmi.
Komora žiadala, ale bez výsledku, nastaviť mechanizmus kontroly činnosti garantov vzdelávaní v priebehu vzdelávaní. Bez zavedenia týchto opatrení je ťažké očakávať zvýšenie kvality vzdelávania.
Motivácia pre učiteľov
Ako agentúru SITA informoval Vladimír Crmoman z komory učiteľov, návrh zákona zrušil kreditový príplatok, ktorý bol priznaný zamestnancovi po získaní určitého počtu kreditov.
Jeho zrušením sa odstránil problém nadobúdania kreditov za účelom zvýšenia mzdy, ktorý v súčasnosti jednoznačne vyplýva z nízkeho finančného ohodnotenia profesie.

Nezaviedol však žiadny iný prvok externej motivácie vzdelávať sa, preto sa dá predpokladať pokles vzdelávajúcich sa učiteľov v ponúkanom systéme.
Zákon to chce nahradiť zavedením novej povinnosti absolvovať niektoré druhy vzdelávania. Túto skutočnosť hodnotia učitelia negatívne.
Predkladatelia návrhu neakceptovali požiadavku učiteľov na vysokoškolské vzdelanie bakalárskeho stupňa pre pedagógov v materských školách.
Sme jednou z mála krajín EÚ, kde požiadavka vysokoškolského vzdelania na tomto stupni vzdelávania ešte nie je zavedená.
Prínosom návrhu zákona je zmienka o existencii etického kódexu zamestnanca, a tiež ochrana zamestnanca pred neodborným zásahom do výkonu jeho práce.
Zákon neobsahuje konkrétne nástroje na zabezpečenie ochrany pred sociálno-patologickými prejavmi správania sa zamestnancov, vedenia či zriaďovateľov, prípadne zákonných zástupcov a ochrana pred násilím zo strany žiakov.
Odborné rokovanie
Ako agentúru SITA informoval odbor protokolu a komunikácie ministerstva školstva, v stredu 2. mája rokoval rezort školstva so zástupcami partnerských reprezentatívnych organizácií pôsobiacich v regionálnom školstve na čele s vedením Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku.
Išlo o odborné rokovanie, obsahom ktorého bola konštruktívna diskusia k obsahu novely zákona, ale aj k jej ďalšiemu legislatívnemu postupu.

Na rokovaniach zastupovali pedagogickú obec okrem spomínaných školských odborárov aj ďalšie profesijné organizácie, akými sú Združenie základných škôl Slovenska, Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií, Asociácia stredných odborných škôl Slovenska, Združenie pre rozvoj stredoškolského odborného vzdelávania, Asociácia Základných umeleckých škôl, Združenie odborných učilíšť, špeciálnych škôl a špeciálnych výchovných zariadení Slovenska či Asociácia verejných jazykových škôl.
Slovenská komora učiteľov nie je relevantným partnerom ministerstva školstva, reprezentatívnou komorou zastrešujúcou učiteľov, tak ako je to v prípade Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, ktorý má približne 50 tisíc členov - pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov na všetkých typoch a úrovniach škôl a školských zariadení.