SME

Kiska sa zamotáva pri vysvetľovaní financovania svojej kampane

Aj oficiálnu časť kampane platil prezident z účtu rodinnej firmy. Ešte vlani pritom tvrdil, že ju platil z osobného účtu.

Andrej Kiska.Andrej Kiska. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Andrej Kiska platil aj oficiálnu prezidentskú kampaň v roku 2014 cez rodinnú firmu KTAG. Vyplýva to z faktúr, ktoré niekto poslal televízii Markíza. Prezident doteraz tvrdil, že si ju platil z osobného účtu.

„Spoločnosť KTAG ma zastupovala v čase pred samotnou volebnou kampaňou. Volebnú kampaň, ktorej termín bol presne stanovený, bola uhrádzaná z môjho osobného účtu,“ vyhlásil vlani.

Prezidentská kancelária odmieta, že by vtedy Kiska klamal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetko cez firmu

Jeho hovorca Roman Krpelan teraz tvrdí, že z osobného účtu platil firme KTAG, ktorá ďalej platila faktúry za kampaň. Televízii ukázal bankové výpisy, ktoré to potvrdzujú.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani Krpelan tvrdil, že Kiska platil kampaň „z vlastných úspor a z financií, ktoré vložil do spoločnosti KTAG v roku 2005“.

Prečítajte si tiež: Prezidentov hovorca Krpelan: Kiska nikam neodchádza a bude sa snažiť o lepšie Slovensko Čítajte 

V oficiálnom výkaze pre ministerstvo financií Kiska píše iba to, že „celú propagáciu som si financoval z vlastných finančných prostriedkov“. Z toho nie je jasné, či si ju platil priamo alebo cez účet rodinnej firmy.

Predseda Smeru Robert Fico vo výkaze rozpísal, koľko peňazí Smer zaplatil za jeho kampaň priamo a koľko cez produkčnú firmu Uptown Production.

Fico naopak dodnes nezverejnil, koľko stála jeho informačná kampaň, teda pred zákonnom stanovenou lehotou.

Krížová kontrola

Oficiálna kampaň sa začína 15 dní pred voľbami, kandidáti na ňu môžu minúť najviac 133-tisíc eur. V skutočnosti kampaň prebieha už mesiace predtým, táto časť sa nazýva informačná.

SkryťVypnúť reklamu

Krpelan odmieta, že by Kiska prešvihol limit pri oficiálnej kampani. Odvoláva sa na to, že ministerstvo financií kontroluje výkazy krížovo. Okrem kandidátov mu totiž musia hlásiť údaje aj médiá či firmy, ktoré prevádzkujú vonkajšiu reklamu.

„Suma sa musí zhodovať. Pri Andrejovi Kiskovi ministerstvo skonštatovalo, že všetko bolo v súlade so zákonom,“ povedal Krpelan.

Kiska na celú kampaň minul dokopy 1,3 milióna eur, z toho 130-tisíc eur pred prvým kolom a 121-tisíc eur pred druhým kolom volieb.

Výkazy nesedia

Denník SME už vlani upozornil, že jeho vysvetlenia nesedia s účtovnými výkazmi firmy. V roku 2015 tam KTAG spätne priznala transakcie s takzvanými spriaznenými osobami, čo sú majitelia alebo konatelia.

KTAG však vykázala zanedbateľný objem služieb, ktoré poskytla prezidentovi, vtedy ešte konateľovi a spolumajiteľovi. Za rok 2014 vykázala nulu, v roku 2015 len 664 eur a v roku 2016 ďalších 2636 eur.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Čo Kiska nevysvetlil o daniach KTAG a financovaní kampane Čítajte 

Ak si Kiska v roku 2014 skutočne objednal od KTAG svoju kampaň, ako tvrdil na začiatku, tak vo výkazoch mala firma uviesť spomínaných 1,3 milióna eur ako výnosy od spoločníka Kisku.

Ak si Kiska kampaň neobjednal, ale dostal ju od vlastnej firmy ako dar, v účtovných výkazoch to byť uvedené nemusí, ale boli by tam priznané súvisiace dane a odvody. Dar konateľovi od vlastnej firmy totiž podlieha dani a odvodom rovnako ako mzda.

Prezident doteraz neukázal zmluvu medzi ním a KTAG, na základe ktorej mu firma zabezpečovala prezidentskú kampaň a podrobnosti preto nie sú známe.

Účtovné výkazy naopak potvrdzujú, že v roku 2014 Kiska do firmy vložil 900-tisíc eur. Išlo o dlhodobú pôžičku, prezidentská kampaň sa tu nespomína.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 970
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 119
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 868
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 833
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 131
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 583
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 132
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu