BRATISLAVA. Nedostatok vzdelávacích materiálov brzdí učiteľov vo výučbe prierezových tém, teda tém prelínajúcich sa s viacerými predmetmi.
Vyplýva to z prieskumu medzi učiteľmi, ktorý v máji uskutočnila nezisková organizácia Edulab špecializujúca sa na inovatívne formy vzdelávania.
Bez vzdelávacích materiálov
Takmer štvrtina učiteľov, a to 22 percent, prevažne zo základných škôl, v prieskume uviedla, že nemá k dispozícii vôbec žiadne vzdelávacie materiály na výučbu prierezových tém.
Ďalších 62 percent učiteľov nimi čiastočne disponuje, ale privítalo by ich oveľa viac. Iba 16 percent učiteľov v prieskume uviedlo, že má takýchto vzdelávacích materiálov dostatok.
„Na slovenských školách je takmer všetko zaškatuľkované do príslušnej 45-minútovej vyučovacej hodiny. Lenže svet okolo nás je štruktúrovaný úplne inak, a tomu treba prispôsobiť aj výučbu. Z perspektívy učiteľa je však potrebné najskôr vyriešiť základný problém, a to kvalitné vzdelávacie materiály,“ povedal riaditeľ Edulab Ján Machaj.
V rámci bežného rozvrhu
Ako agentúru SITA informoval Milan Kisztner z PR agentúry Neuropea, školy v súčasnosti organizačne zabezpečujú výučbu prierezových tém najviac v rámci bežného rozvrhu alebo v rámci projektového vyučovania.
Ak by však mali dostatok vzdelávacích materiálov, až 59 percent opýtaných učiteľov by uvažovalo o vytvorení predmetu špeciálne určeného pre výučbu prierezových tém a tematického vyučovania.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že učitelia považujú za najdôležitejšie prierezové témy environmentálnu výchovu, finančnú gramotnosť, ako aj osobnostný a sociálny rozvoj.