BRATISLAVA. Slovenská rektorská konferencia (SRK) považuje Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVaV), ktorý predstavila ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová (nominantka SNS) 6. júna, zatiaľ za neúplný.
SRK konštatuje, že dokument je viac popisný než programový a absentujú v ňom implementačný plán a dvojročné akčné plány.
Hľadanie riešenia
SRK pripomienky, návrhy a otázky prezídia k časti návrhu NPRVaV, ktorú mala SRK k dispozícii, osobne tlmočila ministerke školstva na stretnutí 29. mája vo Zvolene.
"Oceňujeme prístup ministerky, ktorá vyjadrila ochotu zapracovať návrhy SRK a hľadať riešenie niektorých okruhov, ktoré SRK považuje za problematické," ozrejmila SRK na svojom webe.
Ide najmä o obsadzovanie funkčných miest profesorov a docentov, pri ktorom SRK požaduje zachovanie súčasného stavu, ktorý už umožňuje prijímanie odborníkov z praxe a akademikov zo zahraničia.
Za druhý problematický okruh považuje SRK navrhované trojité hodnotenie tvorivej činnosti vysokých škôl v priebehu nasledujúcich dvoch rokov.
"Navrhované je hodnotenie novou akreditačnou agentúrou, alebo ak nebude prijatý nový zákon o zabezpečovaní kvality, tak v roku 2020 bude otvorené tretie kolo komplexnej akreditácie. Zároveň novela vysokoškolského zákona navrhuje hodnotenie osobitnou komisiou zriadenou pri Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR," konštatuje SRK.
Analýza súčasného stavu
Do tretice NPRVaV hovorí o zahraničnom audite systému výskumu, vývoja a inovácií SR, t.j. aj vysokých škôl.
"K samotnému NPRVaV konštatujeme, že text bez implementačného plánu je len analýzou súčasného stavu školstva a čiastočne predstavuje argumentačnú bázu pre prijímané východiská," uviedla SRK.
Rektori združení v SRK skonštatovali, že ide o text, ktorý je založený na dokumente Učiace sa Slovensko, a je tiež pokračovaním Správy o stave školstva na Slovensku z roku 2013. Podľa nich časť pre vysoké školstvo má charakter Správy o stave vysokého školstva za rok 2016, ktorá je čiastočne upravená.
"Avšak len minimálne sa venuje vedecko-výskumnej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti na vysokých školách a absentuje časť, ktorá by sa venovala celoživotnému vzdelávaniu," skonštatovala SRK.
Smerovanie školstva na desať rokov
SRK podporuje zámer NPRVaV posilniť inklúziu a integráciu výchovno-vzdelávacieho systému v SR ako celku.
"Vyjadrujeme podporu záväzku NPRVaV v oblasti financovania zvýšiť verejné zdroje do výchovy a vzdelávania tak, aby v roku 2020 boli na úrovni priemeru krajín EÚ. Avšak takýto záväzok musia akceptovať aj politické strany a vláda SR," dodala SRK.
NPRVaV má určiť smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich desať rokov. Dokument inšpirovaný fínskym modelom vzdelávania kladie dôraz aj na inkluzívne vzdelávanie.
Tvorí ho desať čiastkových cieľov (päť pre regionálne školstvo a päť pre vysoké školstvo) a 105 opatrení. Opatrenia sú rozpracované do implementačného plánu, ktorý pozostáva z piatich dvojročných na seba nadväzujúcich akčných plánov.
Implementačný plán NPRVaV, ktorý sa vzťahuje na desaťročné obdobie 2018 - 2027, sa delí na päť dvojročných akčných plánov. Prvý akčný plán na obdobie 2018 - 2019 a druhý akčný plán na obdobie 2020 - 2021 obsahujú aj opatrenia zahrnuté v programovom vyhlásení vlády.