BRATISLAVA. V rebríčku povolaní sa učitelia ocitli medzi rešpektovanými povolaniami spolu s hasičmi, lekármi a vedcami.
Prípadné nadbytočné financie by však rodičia investovali do školských pomôcok, a nie do učiteľských platov.
“Povolanie učiteľa má síce v spoločnosti nadpriemernú váženosť, ale na druhej strane nie je pre mladých ľudí vysnívanou profesiou.
„
Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky o postavení učiteľov na Slovensku pod vedením Komenského inštitútu a neziskovej organizácie Živica.
Učiteľov si vážia
V rámci prvého ročníka súťaže Učiteľ Slovenska organizátori zmapovali ich postavenie v spoločnosti.
"Kedysi mal učiteľ obrovskú prestíž a úctu. Sme presvedčení, že tú si zaslúžia učitelia aj dnes, lebo sa často stretávajú s dešpektom, a to nielen na strane školákov či študentov, ale, žiaľ, aj ich rodičov," povedal Juraj Hipš, riaditeľ Komenského inštitútu.
Z výsledkov prieskumu, na ktorom sa zúčastnilo 1.005 respondentov, vyplynulo, že 80 percent opýtaných si učiteľské povolanie váži.
Neobľúbení poslanec, manažér a sudca
Naopak, medzi najmenej vážené povolania podľa prieskumu patrí poslanec parlamentu, manažér alebo sudca.
Napriek tomu, že si Slováci učiteľov vážia, viac ako tretina rodičov by nepodporila svoje dieťa v kariére učiteľa.
"Povolanie učiteľa má síce v spoločnosti nadpriemernú váženosť, ale na druhej strane nie je pre mladých ľudí vysnívanou profesiou," vysvetlil Martin Slosiarik z agentúry Focus.
Peniaze radšej na pomôcky ako na platy
Dôvodom môže byť nízke platové ohodnotenie, pričom povolanie si vyžaduje vysokú mieru odbornosti, psychickej odolnosti, osobného nadšenia a motivácie.
Prieskum medzi rodičmi však ukázal, že spoločnosť je v otázke výšky platov polarizovaná. Ak by boli k dispozícii dodatočné finančné zdroje pre školu, až dve tretiny opýtaných by preferovali, aby boli použité na učebné pomôcky a infraštruktúru školy.

Len štvrtina rodičov by tieto prostriedky investovala do vyšších platov učiteľov.
"Pomôcky a podnetné prostredie sú síce dôležité, ale ani tá najmodernejšia interaktívna tabuľa nedá dieťaťu to, čo mu dokáže dať učiteľ," zhodnotil Hipš. Dodal, že kvalitní učitelia nepotrebujú interaktívne tabule a tablety.
Súťaž Učiteľ Slovenska hľadá najlepších pedagógov, ktorí by svojimi výsledkami, prístupom a osobným príbehom dokázali, že učitelia si zaslúžia úctu spoločnosti. Na prihlášky alebo nominácie čakajú organizátori do konca júna. Víťaz sa zúčastní na finále Global Teacher Prize 2019 v Dubaji.