Osmina slovenských mostov je na tom zle

Už 23 mostov je v havarijnom stave.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Taliani sa o svoje mosty pre nedostatok peňazí nestarali, čo vyústilo do zrúteniu piatich mostov za posledných päť rokov vrátane poslednej tragédie v Janove.

Na Slovensku mosty zatiaľ nepadajú, ale platí, že ich stav sa tiež z roka na rok zhoršuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenská správa ciest evidovala koncom minulého roka celkovo 8066 mostov. Ich stavebný stav delí na sedem kategórií od bezchybného až po havarijný stav.

Prečítajte si tiež: Ako po zemetrasení. Záchranári hľadajú obete v troskách mosta v Janove

Mostov v najhorších troch kategóriách –„zlý“, „veľmi zlý“ a „havarijný“ je viac ako dvanásť percent a ich počet stúpa.

„Na Slovensku platí, že sa riešia väčšinou až havarijné stavy. Na riešenie mostov, ktoré sú v kategórii zlý alebo veľmi zlý obvykle nie sú financie, hoci by to bolo oveľa lacnejšie ako sanovať havarijné stavy,“ povedal v rozhovore pre SME Peter Paulík z Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity.

Mosty vo veľmi zlom či havarijnom stave sa nachádzajú väčšinou v dedinách a vedú ponad nejaký potok.

Niektoré sú však aj na dôležitých dopravných ťahoch ako napríklad most ponad šúrsky kanál na diaľnici D1 neďaleko bratislavskej časti Vajnory.

Ako sa menia mosty

Na Slovensku od roku 2000 pribudlo asi 350 mostov, ale zároveň sa aj zhoršoval stav tých postavených. Mostov v havarijnom stave v roku 2000 bolo 18, v minulom roku ich už bolo 23.

Prečítajte si tiež: Nechajme to vyhniť

Patrí medzi ne aj most cez rieku Oravu v obci Nižná nad Oravou. Nachádza sa na ceste, ktorá vedie do poľskej Jablonky, kam chodia ľudia na trhy. Pre zlý stav mosta zúžili pruhy a ľudia tak stáli v kolónach.

Verejnú súťaž na opravu vyhrala firma Váhostav spolu s firmou Combin Banská Štiavnica. Cena by mala byť 2,14 milióna eur.

Mostov v predposlednej kategórii „veľmi zlý stav“ od roku 2000 pribudlo zo 162 na 302 a počet mostov v kategórii „zlý stav“ stúpol zo 460 na 675.

Najdôležitejšie mosty

Najväčšie mosty na Slovensku nie sú podľa štatistík správy ciest v zlom stave, prípadne pri nich stav nie je uvedený. Stav sa neuvádza napríklad ani pri

najväčšom moste na Slovenku, ktorým je estakáda Hričovský kanál. Ide o súčasť obchvatu Považskej Bystrice.

Diaľničný most, ktorý sa tiahne ponad obec Podtureň, je „dobrý“, čiže je v tretej kategórii zo siedmich.

Stav Prístavného mosta v Bratislave je podľa správy ciest „bezchybný“, hoci most postavili ešte v roku 1984.

Nie všetky mosty sú však pod správou ciest, jeden z najväčších mostov na Slovensku Most SNP v Bratislave nepatrí pod Slovenskú správu ciest a v jej databáze sa nenachádza.

Stavebný inžinier a statik Alexander Tesár, syn projektanta mosta Arpáda Tesára v minulom roku upozorňoval, že most je aj po rekonštrukcii v zlom stave.

article_photo(zdroj: SME/Branislav Šimák)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 410
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 518
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 19 756
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 9 851
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 9 340
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 7 649
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 4 957
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 554
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 462
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 386

Téma: Pád mosta v Janove


Článok je zaradený aj do ďalších tém Strana MOST – HÍD

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Druhé, menej známe Pompeje. Prečo zanikli tak rýchlo

Ostia patrila ku kľúčovým miestam Rímskej ríše.

DOMOV

Pozadie protestov riešili aj pri Gorile. Bol za tým Kočner

V zákulisí operoval Kočnerov komplic.

ŠPORT

Opäť sa ukázalo, že Shiffrinová sa dá zdolať, tvrdila Vlhová

Vlhovú predstihla o 58 stotín sekundy.

Neprehliadnite tiež

Novozvolený košický primátor chce zmeniť rokovací poriadok MsZ

Jaroslav Polaček nevylúčil prípadnú spoluprácu s bývalými primátormi Košíc.

Vagovič: Na knihe o Kuciakovi pracovalo dvadsať ľudí

Aktuality.sk vydávajú knihu o zavraždenom novinárovi.

Rozhovor

Renomovaný dokumentarista nakrúca prvý hraný film vo väznici

Peter Kerekes: Bohužiaľ, už nežijem v Košiciach, ale v ´bratislavskom exile´.

Súd: Bol to učebnicový prípad zneužitia bezbrannej opitej ženy

Mladík tvrdil, že sex bol dobrovoľný. Za znásilnenie dostal podmienečný trest.