SME
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Dvojnásobné platy a porážka Mečiara. Dzurindova cyklokampaň má 20 rokov

Aj vďaka bicyklu zostavoval vládu.

Branislav Orava, Mikuláš Dzurinda a Martin Urmanič počas mítingu v roku 1998 v Liptovskom Mikuláši.Branislav Orava, Mikuláš Dzurinda a Martin Urmanič počas mítingu v roku 1998 v Liptovskom Mikuláši. (Zdroj: Archív B.O.)

BRATISLAVA. Neboli to len stretnutia s priaznivcami. Na opozičného politika okrem nadávok lietali aj vajíčka či kamene a navždy si vyslúžil prezývku bicyklista.

Pred voľbami v roku 1998 sa Mikuláš Dzurinda vydal na predvolebnú cyklotúru SDK okolo Slovenska.

Na bicykel vysadol v júli v Čadci s mladíkmi Martinom Urmaničom a Branislavom Oravom z mládežníckych straníckych združení.

Za dva mesiace prešiel budúci dvojnásobný premiér takmer 900 kilometrov a mal takmer 200 predvolebných mítingov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cieľom kampane bola porážka HZDS a jeho predsedu Vladimíra Mečiara v čase, keď americká ministerka zahraničia Madeleine Albrightová označila Slovensko za čiernu dieru Európy a na otvorenie časti diaľnice si Mečiar volal francúzskeho herca Gerarda Depardieu či nemeckú modelku Claudiu Schifferovú.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledok cyklotúry organizátorov prekvapil. V pelotóne sa vystriedali tisícky ľudí a aj vďaka nej koncom septembra SDK vo voľbách síce tesne podľahla HZDS, ale zostavovala vládu. Skončila sa tak éra mečiarizmu a Slovensko sa vrátilo na európsku cestu.

Dvojnásobné platy

Okrem bicyklov sa symbolom predvolebnej kampane 1998 stalo aj Dzurindovo vyjadrenie o dvojnásobných platoch, ktoré zabezpečí, ak ho ľudia budú voliť.

Ako sa nápad na sľub, ktorý mu potom politickí súperi radi pripomínali, zrodil, si dnes už nikto z účastníkov nespomína. Vraj sa objavil v jednom z jeho prejavov a v kampani zostal až do konca.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 10 540
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 660
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 698
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 601
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 422
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 078
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu