SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Ministerstvo zvažuje pri ochrane vzdušného priestoru dve možnosti

Slovenský vzdušný priestor v súčasnosti monitorujú ruské Mig-29.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Slovenská republika pri ochrane vzdušného priestoru požiada o pomoc Severoatlantickú alianciu (NATO) alebo predĺži abonentnú zmluvu s ruskou spoločnosťou RSK-Mig na prevádzku Migov-29.

Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa Ministerstva obrany SR Danka Capáková s tým, že v súčasnosti zvažuje rezort obe možnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Naď: Rokovania s NATO môžu byť komplikované

Podľa bezpečnostného analytika a riaditeľa Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku Jaroslava Naďa by bolo jednoduchším riešením požiadať o ochranu vzdušného priestoru konkrétnu krajinu, napríklad Českú republiku alebo Poľsko.

Skryť Vypnúť reklamu

Naď sa totiž domnieva, že oficiálne rokovania s celou štruktúrou NATO môžu byť komplikovanejšie.

Slovenský vzdušný priestor v súčasnosti monitorujú ruské Mig-29.

Vláda SR ešte v priebehu júla tohto roka rozhodla o ich nahradení americkými F-16 Block 70/72.

Tie však budú dodané najskôr na prelome rokov 2022 a 2023, pričom na konci roku 2019 vyprší abonentná zmluva na prevádzku Migov. Rezort obrany môže pri tejto zmluve využiť opciu a predĺžiť ju tak o jeden rok.

Gajdoš má predložiť návrh

Minister obrany Peter Gajdoš (SNS) má predložiť návrh riešenia o ochrane vzdušného priestoru do 15. novembra tohto roka.

"Rezort obrany analyzuje obe možnosti, a to alternatívu, že Slovenská republika požiada dočasne o ochranu vzdušného priestoru NATO, ale aj predĺženie abonentnej zmluvy z dôvodu, aby sme o túto spôsobilosť dočasne neprišli. Analýzu alternatív ochrany vzdušného priestoru SR predložíme vláde v zmysle uznesenia a následne o nej budeme informovať aj verejnosť," povedala Capáková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najlepším riešením, ako ochrániť vzdušný priestor nad Slovenskom, by bolo podľa bezpečnostného analytika Jaroslava Naďa dohodnúť sa s Českou republikou alebo s Poľskom.

Podľa jeho slov takéto riešenie nie je tak náročné, ako požiadať oficiálnou cestou celú štruktúru Severoatlantickej aliancie (NATO).

"Ide o komplikované vyjednávanie a lepšie by bolo dohodnúť sa s jednou krajinou, napríklad s Českou republikou alebo Poľskom," povedal ešte v pondelok Naď.

Podľa jeho názoru by mohla byť takáto služba lacnejšia ako využívanie abonentnej zmluvy na prevádzku Migov-29. Ako však doplnil, o konkrétnych sumách sa v súčasnosti nedá rozprávať. "Bolo by to zrejme lacnejšie ako abonentná zmluva, ale netrúfam si povedať, o koľko presne," doplnil bezpečnostný analytik.

Skryť Vypnúť reklamu

Uzatvorenie zmlúv

Slovenská republika plánuje obstarať 14 lietadiel typu F-16 Block 70/72.

Na projekty má vláda SR vyčleniť 1,589 miliardy eur, pričom rezort obrany momentálne pracuje na uzatvorení príslušných zmlúv.

Nové stroje by mali byť dodané na prelome rokov 2022 až 2023. V sume ja započítaný výcvik pilotov, lietadlá, infraštruktúra či záručné opravy počas dvoch rokov.

Ministerstvo obrany SR zvažovalo vo finálnej časti okrem amerických strojov aj švédske Jas-39 Gripen. V prospech F-16 rozhodli väčšie operačné možnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 661
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 377
  4. Aká je chémia vôní 10 156
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 340
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 675
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Stíhačky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj volič ĽSNS je občan

Vláda nenechala priestor na zákonné protesty.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Parlament by mal generálneho prokurátora voliť vo štvrtok

Na presunutí voľby sa dohodla koaličná rada.

Ilustračná fotografia.

Vojenské letiská dostanú nové radary za 23 miliónov eur

Nové radary nahradia v nevyhovujúce vybavenie, ktorému technická životnosť skončila pred troma rokmi.

Ilustračné foto.