SME
Pondelok, 13. júl, 2020 | Meniny má MargitaKrížovkyKrížovky

Inžinier z Mochoviec: Manažéri Enelu sa pri problémoch správajú ako deti

Prístup v Mochovciach by sa mal zmeniť.

Mario Zadra, strojný inžinier s dlhoročnými skúsenosťami s jadrovými elektrárňami.Mario Zadra, strojný inžinier s dlhoročnými skúsenosťami s jadrovými elektrárňami. (Zdroj: SME - Peter Kapitán)

Mario Zadra má 57 rokov a je strojný inžinier. Má dlhoročné skúsenosti s výstavbou a údržbou jadrových elektrární, pracoval na projektoch elektrární v Argentíne alebo v Rumunsku.

K Mochovciam sa po prvý raz dostal v roku 2008, na stavbu sa vrátil v roku 2017. Koncom apríla dostal výpoveď, oficiálnym dôvodom bola reorganizácia oddelenia. Sám hovorí, že vedeniu prekážalo, že upozorňoval na technické nedostatky pri stavbe.

„Týmto končím svoju kariéru, po tom, ako som sa rozhodol hovoriť verejne, ma už nikto nezamestná. Ale chcem pomôcť Mochovciam najviac, ako sa dá,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ste sa k projektu dostavby Mochoviec dostali?

„V roku 2008 som začal spolupracovať s Enelom prostredníctvom spoločnosti Ansaldo Nucleare. Moja spolupráca netrvala dlho, pretože som nesúhlasil s extrémne povrchným prístupom, ktorý vtedy existoval. Enel napríklad často iba predstieral, že sme formálne schválili dôležité dokumenty. Vraj na to nebol čas a o riešenie problémov sa mali postarať dodávatelia.“

Aká bola vaša úloha v projekte?

„Bol som zodpovedný za dieselové generátory, ktoré majú zabezpečovať chod systémov, keď vypadne elektrina. Generátory však v čase inštalácie mali už dávno po svojej životnosti. Táto časť závodu dodnes nie je dokončená z tých istých dôvodov, pre ktoré som odišiel.“

Neskôr ste sa však k projektu vrátili. Situácia bola stále rovnaká?

SkryťVypnúť reklamu

„Začiatkom roka 2017 som sa vrátil ako manažér pre strojné inžinierstvo. Nemal som žiadne zdroje a práce bolo veľa. Každý môj pokus o získanie potrebných a už dohodnutých ľudských zdrojov bol zbytočný.

Sťažoval som sa na oficiálnych miestach, no bolo to vyriešené lžou s tým, že sa nič nedeje. Postupne ma zbavovali moci, až ma 28. apríla tohto roka prepustili. Problémy, ktoré som zistil, pritom boli skutočné. Žiaľ, nikto ich nechce vidieť.“

Aký bol oficiálny dôvod vášho odchodu?

„Vraj ma prepustili z dôvodu reorganizácie technického oddelenia. Pán Morejon, riaditeľ projektu, mi to povedal aj počas nášho posledného stretnutia. Ale skutočný dôvod bol iný. Bola to snaha zakryť nedostatočné riešenie opakovaných porúch v jednom z ochranných systémov reaktora a opakujúce sa chyby oddelenia, ktoré má na starosti uvedenie elektrárne do prevádzky.“

SkryťVypnúť reklamu

Upozorňovali ste na problémy, no nikto ich neriešil?

„Pravdepodobne nie a môžu z toho byť vážne dôsledky pre budúcu bezpečnosť elektrárne. Zabezpečil som preto, aby sa informácie o problémoch dostali ku generálnemu riaditeľovi Slovenských elektrární. To sa však nepáčilo projektovému manažmentu.

Navyše, Bohumil Kratochvíl (bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Slovenské Elektrárne – pozn. red.), ktorého som žiadal o zachovanie dôvernosti zdroja, to neurobil. Napriek tomu, že som to urobil v záujme jeho spoločnosti.“

Vo svojich sťažnostiach ste hovorili, že manažéri spoločnosti Enel konajú detským spôsobom. Ako sa to prejavovalo?

„Títo chlapci dostali príkaz z Ríma, aby čo najskôr ukončili výstavbu závodu. Bez ohľadu na to, či bude fungovať, alebo nie. Nikto z nich si neuvedomuje, čo znamená zle postaviť' jadrovú elektráreň. Žiadny z nich si neuvedomuje, že ich dnešné kroky môžu byť spúšťačom veľkej jadrovej udalosti.

SkryťVypnúť reklamu

Kedykoľvek sa pokúsite im pripomenúť dôležitosť toho, čo robíte, dávajú detské ospravedlnenie, ako napríklad ,inde je to ešte horšie‘. Pôsobia ako školáci, ktorí dúfajú, že nakoniec niekto vyrieši problémy za nich.“

Z čoho máte obavy v súvislosti s bezpečnosťou elektrárne?

„Projektový manažment robí všetko pre to, aby sa zabránilo riešeniu správ o problémoch. A keď sa aj riešia, manažment sa ich pokúša uzavrieť nejakou výhovorkou. Tento postoj je veľmi zlý, pretože znemožňuje sledovať kritické situácie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H7D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5H7D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  2. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  3. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  4. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  5. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  6. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  7. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  8. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  1. YZOP: Nové kníhkupectvo pre náročných
  2. Získajte EKO čistiace prostriedky od slovenského výrobcu zdarma
  3. Ako na výmenu starej klímy za novú? Ekologicky aj ekonomicky
  4. Pracujem, zarábam a čo ďalej?
  5. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty
  6. Dostaňte svoj regionálny produkt na pulty obchodného reťazca
  7. Študijný program s uplatnením v automobilovom priemysle
  8. Viete, ako vzniká kvalitná šálka espressa?
  9. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  10. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 51 484
  2. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 17 310
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 12 689
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 11 964
  5. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky 11 460
  6. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 011
  7. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 10 997
  8. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku 9 804
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 9 579
  10. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 9 329
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mochovce

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Bezpečnosť jadrovej elektrárne Mochovce
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA SAMUELA MARCA

Neuveriteľná smola poslanca Fica (píše Samo Marec)

Buď sa obklopil ľuďmi, ktorí vo veľkom porušovali zákon, alebo to celé zastrešoval.

Norbert Bödör
Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (OĽaNO).

Plagiát odovzdal aj minister školstva Gröhling

Zaradil sa k politikom ako Andrej Danko či Boris Kollár.

Minister školstva Branislav Gröhling.

Analytik: Poľsko sa bude Únii viac vzďaľovať

Je dobrá správa, že sa Poliaci mobilizujú, hovorí analytik FILIP PAZDERSKI.

Poľský prezident Andrzej Duda sa usiluje o znovuzvolenie.

Neprehliadnite tiež

Odporúčame: Cyklotrasy na Slovensku vhodné pre rodiny s deťmi

Slovensko má vyše 13 000 km cyklotrás. Pripravili sme výber cyklotrás pre prázdninové výlety s deťmi.

Na bicykli s deťmi.

Na inšpektoráte práce viedol autá, teraz možno povedie košický okresný úrad

Z referenta dopravy sa vykľul šofér služobných áut.

O tom, či Marián Mikulišin povedie OÚ Košice, sa rozhodne v najbližších dňoch.
Križovatka so železničným priecestím v Spišskej Novej Vsi.

V historickom dome vytvorili galériu zrkadlových a optických ilúzií

Autori projektu hovoria aj o náročnosti inštalácie zrkadiel. Rovné plochy v budove nenájdeme.

Návštevníkov víta nová galéria.