Autori: Lukáš Kvašňák, Xénia Makarová / Trend
Podľa dostupných štatistík tvoria rodinné podniky viac ako polovicu všetkých malých a stredných podnikov na Slovensku.
Dôvodom, prečo sa nimi štát rozhodol špeciálne zaoberať, je skutočnosť, že ide o dlhodobo etablované firmy, ktoré vytvárajú pracovné miesta aj v menej rozvinutých regiónoch, do ktorých je problém pritiahnuť zahraničných investorov.
„Rodinné podniky sú spravidla menej rizikové a stabilnejšie vzhľadom na konzervatívny spôsob riadenia a snahu o dlhodobú udržateľnosť,“ uvádza v analýze ministerstvo hospodárstva.
Podľa prieskumu, ktorý na prelome rokov uskutočnila Slovak Business Agency (SBA) na vzorke viac ako 360 rodinných firiem, dve tretiny podnikov pôsobia na trhu dlhšie ako desať rokov, z toho až tretina presahuje históriou dve dekády.
Od pádu socializmu prešlo alebo prechádza generačnou výmenou viac ako štvrtina rodinných podnikov, no len veľmi málo z nich si uvedomuje potrebu dlhodobej prípravy na nástupníctvo alebo transfer, hovorí prieskum.
Chýbajú systémové opatrenia
Nezvládnutie procesu odovzdania manažmentu firmy novej generácii alebo jej neúspešný predaj môže predstavovať problémy pre rozvoj a zamestnanosť v regiónoch a následne aj pre ekonomiku ako celok.
„Z pohľadu regiónov ide o stabilnejšieho zamestnávateľa a zodpovednejšieho podnikateľa, než ako je povedzme nadnárodná spoločnosť, ktorá po skončení daňovej úľavy nemá problém presťahovať sa do iného štátu za výhodnejšími podmienkami,“ hovorí Michal Šubín z konzultačnej firmy RSM CZ.