BRATISLAVA. Žiaci na Slovensku sa momentálne povinne učia iba angličtinu. Druhý cudzí jazyk je na základných školách nepovinný s minimálnym počtom hodín.
Viacjazyčnosť prispieva k odbúravaniu etnocentrizmu, k zlepšeniu šancí mladých ľudí úspešne sa presadiť v živote, obhájiť svoje stanoviská doma i vo svete.
Pri príležitosti dnešného Európskeho dňa jazykov na to poukázala Spoločnosť učiteľov nemeckého jazyka a germanistov Slovenska a Asociácia rusistov Slovenska, ktoré zastupujú učiteľov nemčiny a ruštiny.
Vzdelávanie by nemalo byť otrokom trhu
Obe združenia pokračujú vo svojom úsilí a požiadavke, aby sa žiaci už na základnej škole učili dva povinné cudzie jazyky s možnosťou výberu prvého cudzieho jazyka na primárnom stupni vzdelávania.
"Domnievame sa, že vzdelávanie by nemalo byť otrokom trhu. Vzdelávanie má pri formovaní osobnosti človeka oveľa vyšší, hlbší a komplexnejší kontext," povedali prezident spoločnosti Marek Ľupták a prezidentka asociácie Eva Kollárová.
Obe asociácie upozorňujú na dôsledky prijatých zmien vo výučbe cudzích jazykov, ktoré nie sú v súlade s odporúčaniami pre jazykovú politiku členských štátov EÚ a znevýhodňujú našich žiakov v porovnaní so žiakmi iných krajín EÚ.
Druhý cudzí jazyk je vytláčaný
Druhý cudzí jazyk je vytlačený do mimoškolského, prípadne komerčného priestoru, ktorý sám v sebe nesie zvýšené finančné nároky.
Na väčšine stredných odborných škôl pritom dochádza k likvidácii výučby druhého cudzieho jazyka, prípadne k zníženiu jej úrovne na gymnáziách.

"V duchu politiky EÚ obhajujeme model materinský jazyk plus dva povinné cudzie jazyky s adekvátnou hodinovou dotáciou. Tento postoj vyjadrujeme už od zavedenia legislatívnej zmeny v podobe Zákona č. 37 z 1. februára 2011, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o výchove a vzdelávaní," povedali zástupcovia učiteľov nemčiny a ruštiny.
"V dôsledku úprav rámcových učebných plánov v inovovanom Štátnom vzdelávacom programe platnom od 1. septembra 2015 je druhý cudzí jazyk v inovovanom štátnom vzdelávacom programe nepovinný, proti čomu aj týmto vyhlásením protestujeme," uviedli zástupcovia učiteľov nemčiny a ruštiny.
Európsky deň jazykov prvýkrát usporiadala v roku 2001 Rada Európy a z jej iniciatívy si ho pripomíname každý rok 26. septembra. Cieľom je podporiť jazykovú rozmanitosť a viacjazyčnosť.
Túto myšlienku deklaruje aj EÚ. Európska komisia v spolupráci s vládami členských štátov sa snaží dosiahnuť tzv. barcelonský cieľ teda, aby sa občania EÚ okrem materinského jazyka dohovorili dvomi ďalšími jazykmi.
Európska rada v marci 2002 v Barcelone vyzvala „zdokonaliť ovládanie základných zručností, najmä vyučovaním aspoň dvoch cudzích jazykov od útleho veku“.