SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Albatros je legendou, stovky ich lietajú po celom svete

Prototyp albatrosu vzlietol pred 50 rokmi.

Ilustračné foto. Vystúpenie pobaltskej akrobatickej skupiny Baltic Bees na lietadlách L-39 Albatros.Ilustračné foto. Vystúpenie pobaltskej akrobatickej skupiny Baltic Bees na lietadlách L-39 Albatros. (Zdroj: TASR)
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Československá armáda v januári 1964 oslovila konštruktéra Jana Vlčka s požiadavkou na nové moderné prúdové lietadlo, ktoré by mohlo slúžiť na výcvik pilotov.

Presne pred päťdesiatimi rokmi vzlietol prvý prototyp tohto stroja, ktorý sa neskôr stal najpoužívanejším prúdovým cvičným lietadlom na svete.

Prečítajte si tiež: Pri Sliači spadlo vojenské lietadlo, obaja piloti prežili Čítajte 

L-39 Albatros je modernejšia verzia lietadla L-29 Delfín. Na tie časy mal vynikajúce letové vlastnosti, pre ktoré sa okrem armády začal využívať aj v akrobatických skupinách a nakupovali ho aj súkromníci.

Skryť Vypnúť reklamu

Albatrosy a Slovensko reprezentovala aj svetovo známa akrobatická skupina Biele albatrosy fungujúca pod košickou leteckou univerzitou, ktorú zrušili v roku 2004.

"V normálnej krajine by takúto pýchu, vrchol pyramídy technického rozvoja a vedy, nezrušili," povedal v roku 2011 jeden zo zakladajúcich členov skupiny a bývalý manažér albatrosov Peter Lele.

Ako pokračoval vývoj letectva, albatrosy začali nahrádzať modernejšie verzie a v roku 1997 ich výrobu zastavili. Celkovo sa vyrobilo 2892 kusov týchto lietadiel.

Použili ho v Sýrii

Albatros sa do konca 80. rokov stal jedným z najrozšírenejších cvičných prúdových lietadiel na svete. Používaný bol najmä v krajinách Varšavskej zmluvy, okrem Poľska, ktoré používalo vlastný typ PZL TS-11 Iskra.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac si ich objednal Sovietsky zväz, pre ktorý sa vyrobilo 2081 kusov, ďalej ich používali líbyjské, thajské či sýrske vzdušné sily.

Albatrosy boli veľmi jednoduché, spoľahlivé stroje nenáročné na obsluhu. Lietadlo je navrhnuté tak, aby mohlo pôsobiť bez problémov aj z nespevnených plôch.

Vyrábalo sa niekoľko verzií, väčšina z nich slúžila na cvičenie, ale niektoré boli schopné zapojiť sa aj do bojov.

V roku 2012 použila sýrska vláda verziu tohto lietadla L-39ZA proti bojovníkom Sýrskej oslobodeneckej armády v regiónoch Alepo a Rastane. Albatrosy útočili na pozemné ciele bombami a neriadenými raketami, čím kryli postup vládnych pozemných jednotiek.

Slovenská armáda dodnes trénuje s ôsmimi albatrosmi.

Okrem toho ich využívajú akrobatické skupiny v Rusku, Amerike, vo Francúzsku či v Lotyšsku.

Skryť Vypnúť reklamu

V USA ich bolo k septembru 2012 registrovaných 255 kusov.

(zdroj: Igor Kovár - SME)

Biele albatrosy

Slovenská akrobatická skupina Biele albatrosy oficiálne vznikla 3. augusta 1991.

"Ani sme vtedy netušili, aká to bude fantastická vec. Priniesla členom skupiny veľa skúseností a radosti. Slovensko sme reprezentovali so cťou," povedal o vzniku skupiny Lele.

Prečítajte si tiež: Biele albatrosy vznikli pred dvadsiatimi rokmi Čítajte 

Skupinu tvorili učitelia letectva, ktorí takto popri práci chceli reprezentovať krajinu. Išlo o samoukov, ktorí si akrobatické kúsky vytvárali sami, prípadne ich odpozorovali od iných skupín.

Biele albatrosy sa stali natoľko populárnymi, že sa zapájali do leteckých šou po celej Európe. Vo Veľkej Británii napríklad vystrašili miestnu seržantku.

"Kolega stál vzadu pri tryske lietadla, keď pilot neúmyselne zapol prepínač a červená farba postriekala technika od hlavy po päty. Cestou, keď sa išiel umyť, sa ako naschvál stretol s nejakou britskou seržantkou, ktorá pri pohľade na červenú farbu, čo z neho kvapkala, začala veľmi kričať. Myslela, že je zranený a krváca," opísal pre košický Korzár príhodu šéf skupiny Miroslav Hájek, ktorý sa staral o údržbu lietadiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Nehody na Slovensku aj v zahraničí

Súčasťou histórie Bielych albatrosov boli aj nehody. V júli 1996 sa v Košiciach vplyvom turbulencie zrazili dva albatrosy, pričom posádka jedného lietadla sa katapultovala a druhé lietadlo napriek poškodeniu pristálo.

V roku 2000 počas vystúpenia na letisku Sliač havaroval pilot Ľuboš Novák a pri nehode zahynul. Príčinou tragédie bola podľa vyšetrovacej komisie nevysvetliteľná chyba pilota.

Posledná nehoda albatrosu sa odohrala v stredu pri Sliači.

Niekoľko nehôd sa albatrosom stalo aj v zahraničí. Napríklad v auguste 2011 sa litovský albatros zrazil s hliadkujúcou francúzskou stíhačkou Dassault Mirage. Pilot albatrosu sa katapultoval, mirage bezpečne pristál na základni a nikto pri nehode nezahynul.

(zdroj: Igor Kovár - SME)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 252
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 919
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 507
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 439
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 037
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 395
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 330
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 030
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 723
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 630
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

16 h
Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie na Covid-19.

4 h
Petra Vlhová dnes ide zjazd.

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.

3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná foto.

Pýtal od nej dokonca peniaze.

14 h
Za vznikom Centra rozvoja inovácií stoja Daniel Kojnok st. (vľavo) a Daniel Kojnok ml. (vpravo).Medzi nimi prototyp výdajného boxu, ktorý má šancu zlepšiť dodáva  a preberanie zásielok.

Daniel Kojnok: Čakajú nás dve rozhodujúce výzvy.

10 h
Mimóza - víkendový podcast, ktorý pripravujú herečka činohry SND Janka Kovalčíková a herečka divadla Stoka a DPM Lenka Libjaková.

Hostkou Mimózy je neurobiologička Dominika Fričová.

43m