SME
Streda, 24. apríl , 2019

Ministerstvo kritizovalo Galka za jeho slová o obrnených vozidlách

Vo svete neexistuje podľa ministerstva vozidlo, ktoré by pri hmotnosti 28 ton dokázalo plávať.

Minister obrany Peter Gajdoš.Minister obrany Peter Gajdoš.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Bojové obrnené vozidlo 8x8 Vydra bolo vyvíjané pre účely obmeny postsovietskej techniky, ktorej vek v niektorých prípadoch v pozemných silách dosahuje už takmer 50 rokov.

Ministerstvo obrany nikdy netvrdilo, že vozidlo vyvíja pre účely ťažkej mechanizovanej brigády, pretože táto požiadavka zo strany Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO) vznikla až koncom roka 2017.

Navyše Slovensko má zo strany Aliancie odobrenú postupnosť budovania ťažkej mechanizovanej brigády.

Rezort obrany a štátny podnik Konštrukta Defence a.s. pri medzinárodnom vývoji zohľadňovali požiadavky tých najpovolanejších a skutočných odborníkov, teda vojakov.

Ak si poslanec Galko myslí, že je väčší odborník ako veliteľ Pozemných síl a ďalší dlhoroční vojaci, tak sa preceňuje.

Napokon rovnaké správanie sme u neho už zažili, keď bol ministrom obrany v rokoch 2010 a 2011, keď ho ako jediného už po páde vlády vtedajšia premiérka musela dokonca až odvolať.

Reaguje tak vo svojom stanovisku ministerstvo obrany v súvislosti s projektom obrnených transportérov typu 8x8, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa ministerstva obrany Danka Capáková.

Prioritou je obrana

V zmysle platných zákonov sú ozbrojené sily prioritne určené na obranu Slovenskej republiky a jej občanov, vzhľadom na množstvo riek a vodných tokov, a teda predpokladané operačné použitie, je požiadavka vojakov na plávanie bojového vozidla úplne legitímna.

Prečítajte si tiež: Gajdoš predloží materiál týkajúci sa transportérov na pripomienkovanie

"Opozičný "odborník" na obranu Galko však rád prehliada odborné argumenty a tým je potreba výrazného posilnenia ženijnej jednotky v prípade, že by rezort uprednostnil vozidlá, ktoré by nevedeli plávať. No a ak Galko tvrdí, že medzinárodnou súťažou by sme získali lepšie vozidlo, ktoré by plávalo pri úrovni balistickej ochrany STANAG-5, tak popiera Archimedov zákon," uvádza sa v stanovisku.

Vo svete neexistuje podľa ministerstva vozidlo, ktoré by pri hmotnosti 28 ton dokázalo plávať.

"Navyše nám nie je zrejmé, prečo by dal prácu radšej ľuďom v zahraničí ako slovenským občanom. Ak sa mu zdá vytvorenie do 800 nových pracovných miest v zbrojárskom priemysle, ktorý je už roky na úpadku, málo, môže verejnosti predstaviť svoje riešenie. V opačnom prípade sú to iba prázdne reči a politická hra," uvádza sa tiež v stanovisku.

Vozidlo Vydra je ďalším špičkovým produktom slovenského obranného priemyslu, do ktorého výroby sa môže zapojiť celkovo až 16 slovenských firiem. Je výsledkom medzinárodného vývoja na základe požiadaviek ozbrojených síl.

A žiaľ, je zrejmé, že opozičnému poslancovi je ľúto, že to nie je on, kto má zásluhu na obnovení a rozmachu slovenského zbrojárstva.

Namiesto závisti by mal prinášať riešenia, uzatvára stanovisko ministerstva obrany.

Galko kritiku odmieta

Galko v reakcii na kritiku ministerstva tvrdí, že celý nákup bol od začiatku pochybný, netransparentný a pripravený na objednávku SNS a ich kamarátov z niektorých finančných a zbrojárskych firiem.

Minister ani raz podľa Galka nevysvetlil, prečo podpísal memorandum o spolupráci s fínskou Patriou ešte skôr, ako mu to dovolila vláda svojím rozhodnutím.

"Nevysvetlil ani to, prečo sa pustil do tzv. výskumu, ktorým len obišiel európsku legislatívu."

V stanovisku je ďalej uvedené, že minister argumentuje, že „ministerstvo obrany nikdy netvrdilo, že vozidlo vyvíja pre účely ťažkej mechanizovanej brigády, pretože táto požiadavka zo strany NATO vznikla až koncom roka 2017“.

Galko však tvrdí, že minister dobre vie, že táto požiadavka bola zo strany NATO známa podstatne skôr a koncom roka 2017 bola len formálne potvrdená.

Podľa Galka bez ohľadu na to, nijako na túto zmenu minister nezareagoval, hoci mal vtedy stále možnosť.

Ak minister podľa Galka hovorí, že vozidlo Vydra bude slúžiť len na účely strednej brigády, pripomína, že tú sme už mali mať dávno pred koncom roka 2017 a teraz ešte len predkladá materiál do vlády.

Keďže podľa Galka už od januára 2018 máme mať brigádu ťažkú, svojvoľný posun tohto záväzku až do roku 2030 je absolútne nepochopiteľný.

Galko v stanovisku píše, že nikdy netvrdil, že „medzinárodnou súťažou by sme získali lepšie vozidlo, ktoré by plávalo pri úrovni balistickej ochrany STANAG-5“.

Galko tvrdí, že medzinárodnou súťažou by Slovensko dostalo buď lepšie vozidlo za rovnakú cenu, alebo lacnejšie vozidlo rovnakej kvality.

Galko v stanovisku pripomína, že v čase jeho pôsobenia na ministerstve obrany zastával Gajdoš funkciu zástupcu náčelníka generálneho štábu a bol zodpovedný za väčšinu vojenských odporúčaní, ktoré Galko ako minister aj realizoval.

Projekt pôjde na pripomienkovanie

Modernizačný projekt obrnených transportérov typu 8x8 je dokončený a na budúci týždeň minister obrany Peter Gajdoš (SNS) predloží do medzirezortného pripomienkového konania informáciu o tomto projekte.

Uviedli to v piatok na tlačovom brífingu predstavitelia rezortu obrany s tým, že nové vozidlo, ktoré vyvíjal rezort v spolupráci s fínskou Patriou, sa bude volať Vydra.

Cena za jedno vozidlo nepresiahne podľa kompetentných sumu štyri milióny eur. Celkové náklady na projekt sú naplánované vo výške 417 miliónov eur.

V nej sú započítané aj náklady na muníciu, výcvik, infraštruktúru či logistickú podporu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  1. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  4. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  5. Od mája sa mení definícia kilogramu
  6. Spready a poplatky pri obchodovaní
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  9. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  10. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 120
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 208
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 540
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 464
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 141
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 561
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu 4 255
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 224
  9. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 2 862
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 537

Téma: Ľubomír Galko


Hlavné správy zo Sme.sk

Súd sa postavil Kmotríkovcom. Zverejnil, prečo tak urobil

Vyšetrovanie, kto naozaj profituje z podnikania vodárenskej firmy Infra Services, pokračuje.

Ivan Kmotrík
Komentár Petra Schutza

Presne toto sa zvykne nazývať mafianizácia štátu

Na Kočnerovi je príznačné práve presvedčenie, že spravodlivých niet.

Peter Schutz.
Ján Kuciak.

Vodohospodári ukázali pokazené vnútornosti vzácneho jazera

Zistili sme, prečo zostal tajch pod Štiavnicou bez vody.

Dolnohodrušské jazero musia pre poškodené potrubia úplne vypustiť.

Neprehliadnite tiež

Policajtom pri rannom zásahu pomohli aj služobné psy.

Úradník tvrdí, že sa ho pre nezhody zbavili návratom pracovníčky z materskej

V práci sa neukázala ani deň, po mesiaci šla na rodičovskú dovolenku.

Súčasný starosta Ladislav Lörinc (vľavo) musí riešiť spor, ktorý vznikol ešte za éry jeho predchodcu Alfonza Halenára.

Košický Bašternák na súd neprišiel, ale verejnosť chcel vylúčiť

Podnikateľ Gabriel Klein čelí obvineniu z dvoch daňových zločinov.

Budova košických súdov.

Košickú dopravu posilní retro Československý trolejbus

Opravili ho nadšenci v Česku. Návrat k ekologickej doprave môže mať aj takúto podobu.

Tento trolejbus bude jazdiť v Košiciach.
Bývalý vojenský bunker nad Jamníkom.