SME

Polovica domácností vykuruje nekvalitným palivom v starých kotloch

Domácnosti vykurované tuhým palivom sú popri priemysle a doprave najväčším znečisťovateľom ovzdušia.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: MIROSLAV GEJDOŠ)

BRATISLAVA. Domácnosti vykurované tuhým palivom sú popri priemysle a doprave najväčším znečisťovateľom ovzdušia na Slovensku.

Najviac, vyše 80 percentami, sa pritom podieľajú na emisiách tuhých prachových častíc PM.

Príčinou je najmä nesprávne používanie nekvalitného paliva a zastarané vykurovacie zariadenia.

Vyplýva to z prieskumu Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ), ktorý zisťoval situáciu v oblasti emisií z vykurovania domov a bytov tuhými palivami.

Drevom kúri takmer 90 percent domácností

O jeho výsledkoch informovali vedúca odboru pre emisie a biopalivá Janka Szemesová a špecialistka SHMÚ pre životné prostredie Ivana Ďuricová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledky prieskumu ukázali, že až 90 percent domácností, ktoré sú vykurované tuhým palivom, používajú drevo. Jedna domácnosť ročne spáli v priemere 8,7 tony dreva.

Skoro polovica domácností drevo nesprávne spaľuje a nesuší. Priemerný vek kotlov je vyše 12 rokov a kachiel 21 rokov.

Najviac trpí stred a východ krajiny

Nekvalitné palivo a staré kotly spôsobujú nedokonalé spaľovanie a tým produkciu vysokého percenta emisií, najmä prachových častíc.

"Väčšina týchto emisií pochádza z lokálneho vykurovania, ktoré v zime často spôsobuje smogové situácie v regiónoch," uviedla Ďuricová s tým, že najhoršia situácia je na strednom a východnom Slovensku.

Prečítajte si tiež: Znečistené prostredie zabije ročne tisícky ľudí Čítajte 

Szemesová zdôraznila, že analýza stavu v oblasti vykurovania domácností tuhými palivami je potrebná na zlepšenie situácie a prijatie účinných opatrení.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum bude slúžiť ako podklad pre nastavenie novej dotačnej schémy ministerstva životného prostredia na výmenu spaľovacích zariadení známej ako kotlíková dotácia.

Okrem výmeny kotlov a kachiel je na zlepšenie situácie podľa Szemesovej nutná aj väčšia osveta.

Prieskum, počas ktorého zmapovali vykurovanie vo vyše 1 500 domácnostiach, sa uskutočnil od februára 2017 do septembra tohto roka. Financovaný bol zo zdrojov Európskej únie, pričom náklady predstavovali vyše 88-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu