na tento stav dlhodobo poukazovali a navrhovali rôzne riešenia návratu verejnoprávnosti do televízie, aby poskytovala občanom verejnú službu, za ktorú si platia, dokonca dvakrát - ako koncesionári a ako daňoví poplatníci.
m STV v uplynulom období dokázala, že nie je verejnoprávnou televíziou. Čo je podľa vás potrebné urobiť, aby sa opäť stala takou, akou podľa zákona má byť?
"Predovšetkým by sa mal dodržiavať platný zákon. Snahu o návrat verejnoprávnosti považujem za veľkú výzvu novinárom, ale aj politikom. Novinárom, či dokážu poskytovať objektívne a vyvážené spravodajstvo. Hoci televízia nie je iba spravodajstvo, práve ono je najviditeľnejšie. A politici by mali povedať, či skutočne chcú verejnoprávnu televíziu. Vidina ovládania tohto média je lákavá pre každú politickú silu."
m Ako člen parlamentného výboru pre kultúru, pod ktorého gesciu patria aj médiá, ste uviedli, že súčasné vedenie STV nedokáže zabezpečiť zmenu jej charakteru...
"Zmeny by sa naozaj mali začať výmenou ústredného riaditeľa, ale personálne zmeny nie sú všetko. Od novembra 1989 je pán Kubiš desiatym riaditeľom a viaceré problémy pretrvávajú. Dôležité je vyriešiť legislatívne problémy a finančné zabezpečenie verejnoprávnych inštitúcií. To sa týka aj Slovenského rozhlasu."
m Podľa platnej legislatívy a súčasného zloženia Rady STV je vlastne Igor Kubiš neodvolateľný. Je to chyba zákona o STV?
"Zákon z roku 1991 obsahuje mnohé dobré formulácie, ale chýbajú mechanizmy, aby sa tieto zámery naplnili. Zákon napríklad nepočítal s tým, že ústredný riaditeľ príde s cieľom doviesť televíziu inde, než je jej zákonné poslanie. A že sa STV stala straníckou televíziou, toho sme boli svedkami. Princíp kreovania rady s postupným obmieňaním členov na šesťročné obdobie je podľa môjho názoru dobrý. Ukázalo sa však, že jednofarebne zvolená rada nie je schopná plniť funkciu garanta objektívnosti a nezávislosti. Zlyhala poistka, o ktorej sme boli presvedčení, že zabráni zneužitiu televízie."
m Treba teda zmeniť radu. Na to je však potrebná novelizácia zákona. Kedy by sa to mohlo stať?
"Experti štyroch strán v súčasnosti pracujú na tejto úprave a ja predpokladám, že už na prvej pracovnej schôdzi by sa parlament mal zaoberať novelou zákona týkajúcou sa kreovania členov Rady STV."
m Čo by mal obsahovať nový zákon o STV?
"Mal by jasne definovať verejný záujem. A priniesť mechanizmy, ktoré budú prevenciou proti tomu, čo sa v televízii dialo za posledné štyri roky."
m Povedali ste, že personálne zmeny problémy nevyriešia. Veľkým problémom televízie je nedostatok finančných prostriedkov...
"Treba dôkladne analyzovať všetky tri súčasné zdroje, z ktorých je televízia financovaná. Teda koncesionársky poplatok, príjmy z reklamy, štátna dotácia."
m Nemala by byť zrušená štátna dotácia? Práve pri nej je obava, že cenou za pomoc štátu je strata nezávislosti televízie.
"Počítame naďalej so štátnou dotáciou, nemôže však byť viazaná na žiadne požiadavky, ako to robila vláda V. Mečiara v rokoch 1993 a 1994. Rozhodujúci by však mal byť príjem z koncesionárskych poplatkov."
m Je známe, že STV má veľké dlhy. Uvažujete o "pomoci" televízii zvýšením koncesionárskych poplatkov?
"Dlhy by podľa môjho názoru mal sanovať štát. Vyšší príjem by zabezpečilo aj dôslednejšie vymáhanie platenia poplatku. Na Slovensku je približne 1,9 milióna televíznych domácností, poplatok platí necelý milión. Pripúšťam, že by sa mohol poplatok aj zvýšiť, ale iba za podmienky jasného definovania programových priorít, ktoré sa za zvýšené poplatky majú zabezpečiť. Napríklad detské alebo vzdelávacie programy."
m Krokom k návratu verejnoprávnosti má byť nový zákon o STV. Kedy by mohol vzniknúť?
"Jeho príprava si vyžiada minimálne polročné až trištvrteročné obdobie diskusií, v ktorých by sa malo vyjasniť, čo má zákon obsahovať. Na veľké zmeny potrebujeme pripraviť finančné, legislatívne i koncepčné zámery a to sa nedá urobiť rýchlo." JÁN CHLUP