Do 31. marca majú ústavní činitelia a vyšší štátni funkcionári povinnosť odovzdať výboru NR SR pre tzv. konflikt záujmov čestné vyhlásenie, že nevykonávajú okrem svojej funkcie žiadnu inú činnosť a ak alebo v prípade jej vykonávania za ňu poberajú len plat vo výške minimálnej mzdy. Takisto majú povinnosť deklarovať prostredníctvom vyhlásenia výšku alebo nárast svojich majetkových pomerov. Okrem toho, že musia uviesť v tzv. oznámení či čestnom vyhlásení formu vykonávania inej ako štátnej činnosti, jej finančné ohodnotenie a výšku svojho majetku, musia do určeného času napríklad oznámiť aj prijatie súkromného daru. Naopak nesmú využívať funkciu, právomoci a informácie nadobudnuté v súvislosti s výkonom štátnej funkcie na získavanie výhod pre seba alebo niekoho iného, používať svoje meno, priezvisko, hlas, obraz alebo podpis na reklamno-obchodné ciele, sprostredkovávať za odplatu obchodný styk so štátom, štátnymi firmami alebo s inou právnickou osobou s majetkovou účasťou štátu alebo s FNM SR, či nadobúdať majetok od štátu alebo od FNM inak ako vo verejnej súťaži, verejnej dražbe alebo prostredníctvom kupónovej privatizácie. Tzv. zákon o koflikte záujmov bol prijatý 11. mája 1995 ako ústavný a jeho presná formulácia je zákon o zamedzení rozporu záujmov pri výkone funkcií ústavných činiteľov a vyšších štátnych funkcionárov. De facto by mal zaručovať kontrolu jednotlivých vysokých politických a štátnych funkcionárov s kontrolou ich každoročných príjmov či nárastov ich nehnuteľného majetku tak, že funkcionár je 30 dní po uvedení na svoj post povinný predložiť príslušnému výboru výpis svojho momentálneho majetku a potom k 31. marcu každoročne jeho nárast až do ukončenia vykonávania zvereného mandátu. Na rozdiel od niektorých iných krajín však na Slovensku nemôžu nahliadnuť do jednotlivých dokumentov okrem členov výboru NR SR ani iní parlamentní poslanci a už vôbec nemá možnosť informovať sa o finančnom stave občanmi zvolených funkcionárov široká verejnosť. Poslanci výboru majú dokonca zákaz hovoriť podrobnosti aj svojim kolegom z iných parlamentých výborov. Majú síce možnosť vykonať spätnú kontrolu pri evidentne spornom vyhlásení niektorého z funkcionárov, dodnes však výbor takúto možnosť napriek medializovaným porušeniam napríklad bývalých i súčasných poslancov Vicena, Reháka (HZDS), Slotu, Morica (SNS) Mráza (ZRS) a i. ani v jednom prípade nevyužil. (d)