BRATISLAVA (SME -tk) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR posudzuje v týchto dňoch žiadosť o vydanie licencie tuzemského leteckého prepravcu, o ktorú požiadali začiatkom júla tohto roku Slovenské areolínie, a. s. Bratislava. Ako pre denník SME povedal Andrej Žiarovský, generálny riaditeľ sekcie civilného letectva ministerstva dopravy, stále existujú prekážky brániace vydaniu licencie, konanie by sa malo uzavrieť koncom tohto, najneskôr začiatkom budúceho týždňa.
"Nie je na tom nič neriešiteľné, správne konanie brzdí pokuta, ktorú udelilo ministerstvo Slovenským aerolíniám, ktoré ešte začiatkom roka uskutočnili dva lety bez licencie", dodal A. Žiarovský.
SA potrebujú licenciu na prevádzkovanie dopravného lietadla SAAB, ktoré je už takmer dva mesiace nevyužité a jeho údržba stojí niekoľko miliónov korún mesačne.
Spor okolo lietadiel, ktoré SA získali na základe deblokácií dlhu Ruskej federácie, začal ešte koncom minulého roku, kedy MDPT odňalo SA licenciu. Dôvodom bol podľa ministerstva nekvalifikovaný postup deblokácií, SA boli obvinené z neštandardných podmienok získania a užívania troch ruských lietadiel TU 154M.
Koncom februára tohto roku vypísalo MDPT na tieto lietadlá výberové konanie, ktorého sa zúčastnili okrem spoločnosti Air Transport Europe aj Slovenské Aerolínie. Koncom marca komisia ministerstva dopravy dospela k záveru, že z hľadiska komplexného a efektívneho prevádzkovania lietadiel ani jedna z ponúk nespĺňa požiadavky štátu v zmysle zákona o správe majetku štátu. Podľa informácií ministerstva dopravy získali SA pôvodne tri lietadlá bez toho, aby bolo uskutočnené výberové konanie a používali ich bez toho, aby preukázali na všetky tri stroje účinné nájomné zmluvy. Minister dopravy Gabriel Palacka už dávnejšie vyjadril názor, že zmluvy o prenájme sú neúčinné a samotné SA vznikli nie pre rozvoj dopravy ale pre zisk z deblokácií.
Ministerstvo dopravy ešte na jar tohto roku tvrdilo, že do začiatku letnej turistickej sezóny prevádzkovateľa (nájomcu) pre ruské stroje nájde. Situácia je však taká, že všetky tri lietadlá stoja v hangároch a ich údržba stojí každý mesiac niekoľko miliónov korún.