BRATISLAVA. V Bruseli ho vnímajú ako najznámejšieho spomedzi slovenských zástupcov, ale na Slovensku o ňom širšia verejnosť veľa nevie.
Do pozornosti sa eurokomisár Maroš Šefčovič prvýkrát dostal pred piatimi rokmi, keď ho predseda Smeru, dnes bývalý premiér Robert Fico predstavil ako lídra straníckej kandidátky do eurovolieb.
"Som veľmi rád, že predvolebná kampaň mi umožní stráviť niekoľko týždňov na Slovensku. Veľmi sa teším na stretnutia s občanmi," povedal Šefčovič vo februári 2014. Od úspechu v eurovoľbách sa opäť zdržiaval v zahraničí.
Začiatkom minulého roka sa síce špekulovalo, že by Šefčovič mohol kandidovať za prezidenta. Vtedy však mal ambíciu šéfovať Európskej komisii a záujem o post prezidenta vylúčil.
Fico, s ktorým si vlani spolu zaplávali v Dunaji, mu však teraz prezidentskú kandidatúru ponúkol znova. A Šefčovič by sa o nej mal rozhodnúť v priebehu budúceho týždňa.
"Má určite svoje kvality a medzinárodnú skúsenosť, čo je pre prezidenta dobré, ale, ako sa hovorí, zíde z očí, zíde z mysle," hovorí sociológ Martin Slosiarik z Focusu.
Medzi voličmi podľa neho Šefčovič nie je veľmi známy, čo patrí medzi jeho najväčšie nevýhody.
"Najväčšou otázkou nasledujúcich dvoch mesiacov je, či v Smere dokážu zvýšiť jeho poznateľnosť a príbeh medzi ich voličmi," hovorí. Neplatí totiž, že ako kandidát Smeru by na seba hneď nabalil podporu voličov strany.
Tento predpoklad potvrdzuje aj Václav Hřích z agentúry AKO. "Volí sa tvár a meno, strana mu môže v kampani len pomôcť," hovorí.