BRATISLAVA. Cieľom programu Škola bez nenávisti je podporiť školy v nastavovaní preventívnych opatrení voči šikanovaniu, nenávistným prejavom a v podpore priateľského a bezpečného prostredia v školách.
Do pilotného ročníka, ktorého cieľom je overiť kritériá hodnotenia, štandard kvality, dotazníky ako aj celkové nastavenie programu, sú zapojené tri základné a štyri stredné školy z rôznych regiónov Slovenska.
Správna reakcia na šikanovanie
Ako informuje webová stránka ministerstva školstva, tímy z týchto škôl, zložené zo školských psychologičiek, vyučujúcich rôznych predmetov, ale aj žiackych školských rád sa stretli v Bratislave, aby sa dozvedeli viac o výsledkoch dotazníkov, o vzdelávaní k ľudským právam, budovaní reziliencie (odolnosť človeka, ktorý sa dokáže vyrovnávať s prekážkami a nepriaznivými podmienkami života) či využívaní rovesníckeho prístupu v školách.
Spoznanie situácie v oblasti šikanovania v školách je len prvým krokom. Dôležité je naučiť sa ako v takýchto prípadoch zareagovať a ako podporiť deti, ktoré sa so šikanovaním stretnú.
Odolnosť detí voči šikanovaniu
Odborníčka Andrea Cox hovorila o tom, ako podporiť odolnosť detí voči šikanovaniu. Účastníci mali možnosť nahliadnuť do mysle tínedžera a pokúsiť sa vcítiť nielen do prežívania obetí, ale aj šikanujúcich.

Program prvého dňa uzavreli Zuzana Števulová z Ligy za ľudské práva a Lukáš Osvald z organizácie Človek v ohrození, ktorí predstavili dostupné príručky, metodiky, online vzdelávacie nástroje a ďalšie materiály, ktoré môžu školy využiť v oblasti vzdelávania k ľudským právam.
Školské tímy sa na workshope naučili, ako zapájať žiakov tak, aby čo najefektívnejšie využili potenciál rovesníckeho prístupu vo vyučovaní a rozvoji školy.
Metódu zážitkového vzdelávania k ľudským právam predstavila Michaela Ujházyová z IUVENTY a prostredníctvom aktivít z príručky Kompasito účastníci zažili, čo to vlastne znamená, keď hovoríme, že ľudské práva sú neodňateľné, nedeliteľné a univerzálne platné.
Záver trojdňového programu bol venovaný tímovej spolupráci v školách, projektovému plánovaniu a harmonogramu aktivít v druhej polovici pilotného ročníka Školy bez nenávisti.
V júni čaká školské tímy vyhodnotenie výsledkov pilotného ročníka a zároveň program Škola bez nenávisti odštartuje prvý ročník, otvorený všetkým základným a stredným školám, ktoré sa chcú zapojiť do spoločného úsilia o vytvorenie prostredia bez šikanovania a nenávistných prejavov v školách.