Reklamy prezidentských kandidátov začnú vysielať koncom februára

Kampaň musí utíchnuť dva dni pred voľbami.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Volebná kampaň k voľbám prezidenta sa síce začala 10. januára, no politická reklama sa v rozhlase a televízii začne vysielať až od 23. februára. Od začiatku kampane zároveň možno vysielať diskusné programy k prezidentským voľbám.

Kampaň musí utíchnuť 48 hodín pred voľbami, teda 14. marca o 0:00, keďže pred prezidentskými voľbami platí informačné moratórium.

Popri informačnom moratóriu zákon o volebnej kampani zakazuje zverejňovať výsledky volebných prieskumov, a to už 14 dní pred voľbami a tento zákaz platí až do skončenia hlasovania.

Vyplýva to zo stanoviska Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) k marcovým voľbám hlavy štátu. Ich prvé kolo sa uskutoční 16. marca a prípadné druhé kolo bude 30. marca.

Ako uvádza RVR v Stanovisku k voľbám prezidenta SR vo vysielaní 2019, volebná kampaň je podľa zákona o volebnej kampani akákoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí, kandidátov a tretích strán, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu, za ktorú sa obvykle platí úhrada. Ide pritom o činnosť v ich prospech aj v neprospech. Podľa zákona o volebnej kampani sa volebná kampaň začína dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov SR a končí sa 48 hodín pred dňom konania volieb. Pred marcovými voľbami hlavy štátu sa teda kampaň začala 10. januára a jej posledný deň pred prvým kolom volieb prezidenta bude 13. marca. Zákon o volebnej kampani trvanie volebnej kampane pre druhé kolo volieb priamo nevymedzuje. Podľa stanoviska RVR sa kampaň pred druhým kolom volieb začne dňom oficiálneho vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb prezidenta Štátnou komisiou pre voľby a kontrolu financovania politických strán (štátnou volebnou komisiou) a skončí sa 48 hodín pred konaním druhého kola volieb, bude teda trvať do 28. marca.

Po skončení kampane začne platiť volebné moratórium, počas ktorého je zakázaná akékoľvek činnosť v prospech alebo neprospech kandidátov. Ministerstvo vnútra na svojej webstránke http://www.minv.sk, v časti venovanej voľbám prezidenta informuje, že „vedenie volebnej kampane je zakázané od 13. marca od 23:59 až do skončenia hlasovania v prvom kole volieb“ a v prípade konania druhého kola volieb „od 27. marca od 23:59 až do skončenia hlasovania v druhom kole volieb“.

Zároveň podľa zákona o volebnej kampani je 14 dní pred konaním 1. kola volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov. Týka sa to teda obdobia od 2. marca od 0:00 do 16. marca do 22:00. Ak sa uskutoční druhé kolo volieb prezidenta, výsledky volebných prieskumov sa nebudú môcť zverejňovať sedem dní pred voľbami a v deň volieb až do skončenia hlasovania, teda od 23. marca od 0:00 do 30. marca až do skončenia hlasovania. Posledným dňom na zverejňovanie výsledkov volebných prieskumov pred 1. kolom volieb je teda 1. marec a pred 2. kolom 22. marec, pripomína licenčná rada.

Politická reklama sa podľa stanoviska licenčnej rady môže vysielať od 21. dňa pred konaním volieb do začiatku 48-hodinového volebného moratória, čo je pred 1. kolom volieb prezidenta od 23. februára (od 0:00) do 13. marca (do 23:59). V prípade konania 2. kola volieb prezidenta sa politická reklama môže vysielať od oficiálneho vyhlásenia výsledkov hlasovania v 1. kole do 48 hodín pred konaním druhého kola, teda do 28. marca (do 6:59). Zodpovednosť za obsah politickej reklamy majú kandidáti na prezidenta, ktorí si ju zároveň aj platia. Vysielatelia musia zabezpečiť, aby vysielanie politickej reklamy bolo zreteľne označené a oddelené od ostatných programov, a to odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie. Politická reklama sa nemôže vysielať v čase bežnej reklamy.

Politickú reklamu musí podľa zákona povinne vysielať iba verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Na politickú reklamu musí vyhradiť najviac po jednej hodine pre každého kandidáta na prezidenta v televízii a najviac po jednej hodine vysielacieho času pre každého kandidáta v rozhlase. Kandidáti na prezidenta musia svoj nárok na vysielací čas v RTVS vyhradený na vysielanie politickej reklamy uplatniť najneskôr päť dní pred začiatkom jej vysielania, teda najneskôr 18. februára, inak im zaniká, upozorňuje ďalej RVR. Vo verejnoprávnej televízii môže vysielanie politickej reklamy spolu zabrať najviac 10 hodín. Rovnako maximálne 10 hodín na ňu môže vyčleniť zo svojho vysielania verejnoprávny rozhlas. RTVS rozdelí čas na vysielanie politickej reklamy rovnomerne medzi kandidátov. RTVS musí vyhradiť vysielací čas na politickú reklamu aj pred 2. kolom volieb, a to dve hodiny v rozhlase a dve hodiny v televízii. Kandidáti na prezidenta si musia uplatniť svoj nárok na politickú reklamu v RTVS do 24 hodín od vyhlásenia výsledkov 1. kola volieb.

Vysielatelia s licenciou, teda súkromné televízie a rádiá politickú reklamu môžu, ale aj nemusia vysielať. Ak s tak rozhodnú, môžu na každému kandidátovi vyhradiť najviac 30 minút vysielacieho času. Spolu však politická reklama môže tvoriť najviac 10 hodín z vysielania a platí to pre všetky programové služby spoločne. Vysielateľ musí zaistiť, že žiadny z kandidátov nebude znevýhodnený. Pred 2. kolom môžu vysielateľ s licenciou vyhradiť na politickú reklamu najviac dve hodiny.

Diskusie k voľbám prezidenta SR sa podľa stanoviska RVR môžu vysielať počas trvania volebnej kampane, teda od 10. januára do 13. marca (do 23:59). V prípade 2. kola sa diskusie môžu vysielať počnúc dňom vyhlásenia výsledkov 1. kola štátnou volebnou komisiou až do 28. marca (do 6:59), informuje RVR. RTVS pritom podľa zákona diskusie vysielať musí. Na diskusie s kandidátmi má pred 1. kolom volieb verejnoprávna televízia vyčleniť 10 hodín a verejnoprávny rozhlas taktiež 10 hodín a pred 2. kolom už len po dve hodiny. Súkromné televízie a rádiá diskusie k prezidentskými kandidátmi vysielať môžu, ale aj nemusia. Ak sa však tak rozhodnú, musia RVR najneskôr 25 dní pred začiatkom vysielania takéhoto programu predložiť jeho projekt, ktorý musí schváliť RVR.

Počas kampane majú RTVS a vysielatelia s licenciou zakázané vysielanie akýchkoľvek iných programov ako diskusií, spravodajstva, publicistiky a politickej reklamy, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov v prospech alebo v neprospech kandidáta na prezidenta.

Licenčná rada sa osobitne venuje vysielateľom prostredníctvom internetu a poskytovateľom audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie. Pripomína, že za vysielanie prostredníctvom internetu možno považovať iba vysielanie výlučné cez internet, a teda nie „on-line" vysielanie programovej služby, ktorá sa vysiela aj iným spôsobom, napríklad prostredníctvom televízie či rozhlasu. Vysielatelia prostredníctvom internetu a poskytovatelia audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie podľa RVR môžu vysielať, respektíve poskytovať politickú reklamu, ako sú napríklad volebné spoty a platená inzercia. Môžu tiež zverejňovať volebné plagáty, prípadne vysielať, respektíve poskytovať programy s kandidátmi na prezidenta. Aj pre nich však platí povinnosť dodržiavať volebné moratórium, dodáva v stanovisku licenčná rada.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 111
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 674
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 863
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 297
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 5 635
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 934
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 619
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 187
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 039
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 965

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

SPIŠ KORZÁR

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Trať opravia najskôr v nedeľu.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Neprehliadnite tiež

V spoločenskej sále sa počas zábavy zrútil strop, zranilo sa päť ľudí

Nočnú udalosť v Čiernej nad Tisou rieši polícia.

Predseda senátu poukázal na logo polície „Pomáhať a chrániť“, ktoré sa Rastislavovi K. nedarilo veľmi napĺňať.

Pustia na nitriansku pešiu zónu počas dňa cyklistov?

Radnica osloví rizikové komunity. Vyjadriť sa môžete aj v ankete na mestskom webe.

Na pešiu zónu majú cyklisti povolený vjazd medzi 19. hodinou večer a desiatou dopoludnia.

Cez čiaru: Stratili sa mladé stromy, z ktorých mala vyrásť hora (video)

Nový diel relácie Cez čiaru s Pavlom Fejérom už v pondelok.

Katarína Jánošíková

Vodičov na strednom a východnom Slovensku potrápi hmla

Výstraha neplatí iba v západnej časti krajiny.

Ilustračné foto.
Podcast Dejiny

Vojna vo Vietname: Boli účinnejšie bomby alebo televízne kamery

Ako došlo k porážke svetovej superveľmoci.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.