BRATISLAVA. Posledné prieskumy podpory prezidentských kandidátov pred blížiacimi sa voľbami možno zverejniť tento piatok. Od soboty sa totiž začína dvojtýždňové moratórium.
Ani výsledky najčerstvejších prieskumov však nemusia naznačiť, ako v skutočnosti voľby dopadnú.
Šéfovia prieskumných agentúr pravidelne opakujú, že veľa voličov sa rozhoduje na poslednú chvíľu. O ich preferenciách už pre moratórium nebudú môcť informovať.
Agentúry Focus a AKO plánovali svoje posledné merania zverejniť niekedy uprostred tohto týždňa. Po odstúpení Roberta Mistríka v prospech Zuzany Čaputovej však niektoré agentúry plánujú podľa informácií SME urobiť prieskum len s menami aktuálnych kandidátov. Najčerstvejšie čísla zrejme zverejnia až v poslednej možnej chvíli v piatok večer.
Zákaz zverejňovať prieskumy dva týždne pred akýmikoľvek voľbami, ktorý presadil v roku 2014 vtedajší minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru, považujú šéfovia agentúr za nelogický.
Prvý raz platilo toto moratórium pri parlamentných voľbách v roku 2016. Rozdiel medzi zverejnenými prieskumami a výsledkami volieb bol očividný.
"Je to ako s dovolenkou. Keď chcete ísť do Egypta a rozhodujete sa na poslednú chvíľu, pozeráte na ceny. Viete si predstaviť last minute, kde by neboli ceny?“ hovorí Václav Hřích z agentúry AKO.

Výsledky prieskumov sú podľa šéfa agentúry Focus Martina Slosiarika klasickou informáciou, na ktorej základe sa voliči môžu rozhodnúť. Ak sú dlhodobo presvedčení, že budú voliť pre nejakého kandidáta, lebo uznávajú jeho hodnoty, prieskum ich podľa neho neovplyvní. Sú však aj ľudia, ktorí sa rozhodujú racionálne a účelovo.
Ak váhajú medzi tromi kandidátmi, práve čerstvé prieskumy im môžu ukázať, koho z nich voliť, aby ich hlas neprepadol.