BRATISLAVA. Ani takmer 53-percentná podpora pre Zuzanu Čaputovú, ktorú naznačil posledný prieskum AKO zverejnený pre dvojtýždňovým moratóriom, nemusí znamenať, že do druhého kola postúpi s podobne výrazným výsledkom.
Pred prezidentskými voľbami 2004 prieskumy verejnej mienky favorizovali Eduarda Kukana ako kandidáta SDKÚ.
Môže byť Zuzana Čaputová zvolená už v prvom kole?
V Ústave sa píše, že za prezidenta je zvolený kandidát, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov. Aj niektorí právnici sa sporia o to, či ide o nadpolovičnú väčšinu všetkých voličov, teda aj tých, ktorí voliť nepôjdu, alebo len tých, ktorí hlas odovzdajú. Ústavný právnik Ján Drgonec hovorí, že formulácia je jednoznačná. "Oprávnený volič je ten, ktorý môže hlasovať v danej voľbe. Všetci, ktorí spĺňajú podmienku pre účasť v prvom kole volieb sú oprávnení voliči," hovorí. Ak je teda oprávnených voličov 4,4 milióna, musela by podľa neho získať vyše 2,2 milióna hlasov aj v prípade, že všetci voliť nepôjdu.
Kukan ešte vo februárovom prieskume Focusu dosahoval necelých 30 percent a Vladimír Mečiar za ním zaostával asi o štyri percentuálne body. Vtedajší prezident Rudolf Schuster, ktorý opätovne kandidoval, mal 17,5 percenta a Ivan Gašparovič 13,7 percenta.
Volebná noc na začiatku apríla 2004 však bola pre Kukana veľkým sklamaním. Do druhého kola nečakane postúpil Mečiar s Gašparovičom. Mečiara volilo vyše 32 percent voličov a Gašparoviča 22, 3 percenta. Kukana od neho delilo necelých 3700 hlasov.
Kukan pred piatimi rokmi pre SME priznal, že podcenili mobilizáciu voličov. „Mnohí sa nezúčastnili, lebo môj postup považovali za automatický,“ hovorí dnešný europoslanec.
Sociológ Martin Slosiarik z Focusu upozorňuje, že podobný efekt sa môže zopakovať.
"Teraz to funguje na vlne ošiaľu a Čaputová voľby v prvom kole pravdepodobne vyhrá, ale či to bude až s takýmto výrazným výsledkom závisí od toho, či voliči pôjdu hlasovať nohami," hovorí.
Časť voličov si po tom, ako uvidia jej rekordne vysoké preferencie môže povedať, že postup má istý a pôjdu voliť až v druhom kole, keď sa bude rozhodovať definitívne.
"Identifikovala sa s ňou výrazná časť populácie, ale záver jej kampane musí byť výrazne mobilizačný, aby do volebných miestností naozaj prišli," hovorí Slosiarik.