SME

Harabin je favoritom dezinformačných stránok

Vo volebnej kampani na internete sa využívali aj dezinformácie, tvrdia analytici.

Kandidát na prezidenta SR Štefan Harabin počas odovzdania petičných hárkov s podpismi potrebnými pre svoju prezidentskú kandidatúru v podateľni Národnej rady SR.Kandidát na prezidenta SR Štefan Harabin počas odovzdania petičných hárkov s podpismi potrebnými pre svoju prezidentskú kandidatúru v podateľni Národnej rady SR. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Príspevky prezidentských kandidátov na sociálnej sieti v rámci volebnej kampane boli prevažne pozitívne, niektoré stránky uverejňovali aj zavádzajúce informácie v snahe propagovať kandidátov.

Vyplýva to z analýzy neziskových organizácií Globsec, Memo 98, Stratpol a Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI). Hlavní favoriti získali podľa odborníkov aj porovnateľný priestor v spravodajstve celoplošných televízií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Harabin favoritom dezinformačných stránok

Analýza ukázala, že kandidáti okrem prezentácie svojej vízie na sociálnej sieti komentovali aj svojich súperov. Príspevky však boli vo všeobecnosti pozitívne.

SkryťVypnúť reklamu

"Zatiaľ čo Maroš Šefčovič, Zuzana Čaputová a Béla Bugár ladili svoje príspevky najmä pozitívne, Štefan Harabin stavil na kritiku. Negatívny bol každý jeho tretí príspevok," uviedol Matej Kandrík zo Stratpolu.

Prečítajte si tiež: Ak sa neosvedčí Šefčovič, dostaneme viac Blahu Čítajte 

Analytici sa tiež zamerali na 14 najrelevantnejších dezinformačných stránok na sociálnej sieti a príspevkov týkajúcich sa prezidentských volieb.

Z týchto dát podľa Miroslavy Sawiris z organizácie Globsec jasne vyplýva, že najobľúbenejším kandidátom dezinformačných stránok bol Štefan Harabin.

Príspevky týchto stránok obsahovali podľa Sawiris aj rôzne naratívy dezinformačného charakteru alebo presadzujúce tradičné hodnoty a nacionalizmus.

"Medzi najčastejšie opakujúce sa naratívy patrili dezinformácie, že tradičným médiám a novinárom sa nedá veriť, tiež naratív o tom, že liberálne hodnoty podkopávajú stabilitu slovenskej spoločnosti či rôzne príspevky o ovplyvňovaní volebného procesu, napríklad prostredníctvom zmanipulovaných volebných prieskumov verejnej mienky," priblížila Sawiris.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac priestoru v televízii mala Čaputová

Analytici skúmali aj prezentáciu kandidátov v televíziách. V spravodajských reláciách štyroch celoplošne vysielajúcich televízií získala najväčší priestor kandidátka Zuzana Čaputová.

Ďalší kandidát Maroš Šefčovič získal porovnateľný priestor. Pokiaľ ide o spôsob prezentácie, väčšina informácií o kandidátoch bola neutrálna alebo pozitívna.

"Monitorované televízie priniesli množstvo informácií o rôznych aspektoch volebnej kampane. Aj vďaka diskusným programom mali voliči možnosť porovnať jednotlivých kandidátov a dozvedieť sa ich názory a postoje na rôzne témy," uviedol Rasťo Kužel z organizácie MEMO 98 s tým, že prínosom boli aj obsažnejšie diskusné formáty, ktoré organizovali viaceré portály a noviny na internete.

SkryťVypnúť reklamu

Analytici avizovali, že podobný monitoring priebehu kampane budú vykonávať aj pred druhým kolom prezidentských volieb.

Prvé kolo prezidentských volieb bude 16. marca, prípadné druhé kolo 30. marca. Do druhého kola postupujú dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého. Hlasovať sa bude od 7. h do 22. h. Voľby budú stáť viac ako 12,7 milióna eur.

V abecednom poradí kandidujú Béla Bugár, Zuzana Čaputová, Martin Daňo, Štefan Harabin, Eduard Chmelár, Marian Kotleba, Milan Krajniak, František Mikloško, Maroš Šefčovič, Róbert Švec, Bohumila Tauchmannová, Juraj Zábojník a Ivan Zuzula.

Prezidentské voľby 2019 (kandidáti a novinky)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu