SME

Harabin je favoritom dezinformačných stránok

Vo volebnej kampani na internete sa využívali aj dezinformácie, tvrdia analytici.

Kandidát na prezidenta SR Štefan Harabin počas odovzdania petičných hárkov s podpismi potrebnými pre svoju prezidentskú kandidatúru v podateľni Národnej rady SR.Kandidát na prezidenta SR Štefan Harabin počas odovzdania petičných hárkov s podpismi potrebnými pre svoju prezidentskú kandidatúru v podateľni Národnej rady SR. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Príspevky prezidentských kandidátov na sociálnej sieti v rámci volebnej kampane boli prevažne pozitívne, niektoré stránky uverejňovali aj zavádzajúce informácie v snahe propagovať kandidátov.

Vyplýva to z analýzy neziskových organizácií Globsec, Memo 98, Stratpol a Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI). Hlavní favoriti získali podľa odborníkov aj porovnateľný priestor v spravodajstve celoplošných televízií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Harabin favoritom dezinformačných stránok

Analýza ukázala, že kandidáti okrem prezentácie svojej vízie na sociálnej sieti komentovali aj svojich súperov. Príspevky však boli vo všeobecnosti pozitívne.

SkryťVypnúť reklamu

"Zatiaľ čo Maroš Šefčovič, Zuzana Čaputová a Béla Bugár ladili svoje príspevky najmä pozitívne, Štefan Harabin stavil na kritiku. Negatívny bol každý jeho tretí príspevok," uviedol Matej Kandrík zo Stratpolu.

Prečítajte si tiež: Ak sa neosvedčí Šefčovič, dostaneme viac Blahu Čítajte 

Analytici sa tiež zamerali na 14 najrelevantnejších dezinformačných stránok na sociálnej sieti a príspevkov týkajúcich sa prezidentských volieb.

Z týchto dát podľa Miroslavy Sawiris z organizácie Globsec jasne vyplýva, že najobľúbenejším kandidátom dezinformačných stránok bol Štefan Harabin.

Príspevky týchto stránok obsahovali podľa Sawiris aj rôzne naratívy dezinformačného charakteru alebo presadzujúce tradičné hodnoty a nacionalizmus.

"Medzi najčastejšie opakujúce sa naratívy patrili dezinformácie, že tradičným médiám a novinárom sa nedá veriť, tiež naratív o tom, že liberálne hodnoty podkopávajú stabilitu slovenskej spoločnosti či rôzne príspevky o ovplyvňovaní volebného procesu, napríklad prostredníctvom zmanipulovaných volebných prieskumov verejnej mienky," priblížila Sawiris.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac priestoru v televízii mala Čaputová

Analytici skúmali aj prezentáciu kandidátov v televíziách. V spravodajských reláciách štyroch celoplošne vysielajúcich televízií získala najväčší priestor kandidátka Zuzana Čaputová.

Ďalší kandidát Maroš Šefčovič získal porovnateľný priestor. Pokiaľ ide o spôsob prezentácie, väčšina informácií o kandidátoch bola neutrálna alebo pozitívna.

"Monitorované televízie priniesli množstvo informácií o rôznych aspektoch volebnej kampane. Aj vďaka diskusným programom mali voliči možnosť porovnať jednotlivých kandidátov a dozvedieť sa ich názory a postoje na rôzne témy," uviedol Rasťo Kužel z organizácie MEMO 98 s tým, že prínosom boli aj obsažnejšie diskusné formáty, ktoré organizovali viaceré portály a noviny na internete.

SkryťVypnúť reklamu

Analytici avizovali, že podobný monitoring priebehu kampane budú vykonávať aj pred druhým kolom prezidentských volieb.

Prvé kolo prezidentských volieb bude 16. marca, prípadné druhé kolo 30. marca. Do druhého kola postupujú dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého. Hlasovať sa bude od 7. h do 22. h. Voľby budú stáť viac ako 12,7 milióna eur.

V abecednom poradí kandidujú Béla Bugár, Zuzana Čaputová, Martin Daňo, Štefan Harabin, Eduard Chmelár, Marian Kotleba, Milan Krajniak, František Mikloško, Maroš Šefčovič, Róbert Švec, Bohumila Tauchmannová, Juraj Zábojník a Ivan Zuzula.

Prezidentské voľby 2019 (kandidáti a novinky)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 948
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 525
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 131
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 787
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 675
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 6 420
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 086
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 883
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Maria Sakkariová.

Grécka tenistka sa k celej situácii vyjadrila aj v rozhovore na kurte.


Reuters
Peter Dubovský.

V Španielsku vyradili jeho číslo, ulica nesie jeho meno.


Nelson Weiper oslavuje gól.

Pozrite si program semifinále na ME vo futbale do 21 rokov 2025 (EURO U21 2025).


Oklahoma City Thunder oslavuje titul v NBA.

Cenu MVP finále získal kanadský rozohrávač Shai Gilgeous-Alexander.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu