SME

Lajčák hostil holandského ministra, hodli sa na užšej spolupráci

Stef Blok vyzval slovenské firmy, aby sa pripravili na komplikácie súvisiace s brexitom.

Minister zahraničných vecí Holandska Stef Blok a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a úradujúci predseda Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe Miroslav Lajčák.Minister zahraničných vecí Holandska Stef Blok a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a úradujúci predseda Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe Miroslav Lajčák. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Budúcnosť Európskej únie, komplikácie Veľkej Británie spojené s jej odchodom z EÚ, hospodárske vzťahy medzi Bratislavou a Amsterdamom, ako aj slovenské predsedníctvo v Organizácii pre bezpečnosť a spoluprácu (OBSE) boli hlavné témy rozhovoru ministrov zahraničných vecí Miroslava Lajčáka a jeho holandského kolegu Stefa Bloka.

Ten je na jednodňovej návšteve Slovenska.

Výzva slovenským firmám

Ako v piatok na tlačovej konferencii ministri zhodli, obe krajiny musia úzko spolupracovať, keďže sú súčasťou EÚ, NATO, eurozóny aj schengenského priestoru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve možné scenáre vývoja brexitu tvorili značnú časť rozhovoru ministrov. Podľa Bloka sa Únia musí pripraviť na všetky alternatívy – na tvrdý brexit, ale aj predĺženie odchodu.

Priznal, že pre Holandsko je Británia významným obchodným partnerom, ale zároveň pripomenul, že prístav v Rotterdame zohráva dôležitú úlohu pre preprave tovarov.

V tejto súvislosti vyzval slovenské firmy, ktoré prístav využijú, aby mali pripravené všetky potrebné dokumenty a povolenia na využitie tohto prístavu a prechod do Británie.

Cieľom podľa neho je, aby bol brexit čo najmenej bolestivý, a to by zabezpečila už vyrokovaná dohoda, ktorú britský parlament už dvakrát odmietol. Hlasovať o nej budú opäť na budúci týždeň.

Príprava na brexit a dôvera

Holandsko patrí medzi krajiny, ktorým sa podarilo prilákať značné množstvo podnikov, ktoré pre brexit opustili ostrovy.

O tom, či by Británia napokon nikdy neopustila EÚ, nechcel minister Lajčák špekulovať.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Lajčák vyzval OSN na užšiu spoluprácu s OBSE Čítajte 

„Vždy je dobré nešpekulovať a pozrieť sa na to, čo je na stole. To sú dve možnosti – odchod bez dohody alebo predĺženie rokovaní. To môže byť technické, trvalo by do júna. Na dlhšie by to bolo v prípade, že neschvália dohodu, ale to už by zasiahlo do európskej architektúry,“ povedal šéf slovenskej diplomacie.

Neodchod Británie by sa dotkol aj Slovenska – namiesto 14 europoslancov by sme mali doterajších 13.

Londýn by podľa neho musel svojim európskym partnerom veľmi dobre vysvetliť, prečo chcú predĺženie a dať garancie, že to negatívne neovplyvní fungovanie EÚ. Na záver zdôraznil, že už vyrokovaná dohoda je dobrá, a nebude sa otvárať.

„Zhodli sme sa, že je potrebné prinavrátiť dôveru občanov v EÚ. Obaja chceme vidieť Úniu jednotnú, silnú, schopnú odpovedať na otázky, ktoré trápia občanov,“ povedal ďalej Lajčák s tým, že sa venovali aj budúcemu viacročnému rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Bohaté skúsenosti s kybernetickou bezpečnosťou

Ďalšou témou z európskej agendy boli aj májové voľby do Európskeho parlamentu a strategická komunikácia s občanmi.

„Holanďania majú obrovské skúsenosti v otázke kybernetickej bezpečnosti,“ dodal na margo možnej spolupráce Lajčák.

Ten v rámci kapacity úradujúceho predsedu OBSE hovoril s Blokom aj o agende tejto organizácie, pričom sa najväčšmi venovali Ukrajine, západnému Balkánu a klimatickým zmenám.

Blok ocenil vývoj Slovenska po Novembri ´89, nízku nezamestnanosť, vysoký rast a aktivitu slovenskej diplomacie na medzinárodnej scéne, ako napríklad predsedníctva v Rade EÚ, OBSE, či aktivity na pôde OSN.

Brexit

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 073
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 986
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 150
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 023
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 939
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 477
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 067
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 546
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Michal Ivan (Slovensko) pred bránkou Francúzska počas prípravného zápasu na MS 2025

Slovenskí hokejisti zaznamenali druhé víťazstvo v príprave na MS 2025.


a 1 ďalší
Logo Paríž FC

Z Ligue 2 postúpil z druhého miesta.


Reuters
Juraj Slafkovský pred zápasom Slovensko - Kanada vo štvrťfinále MS v hokeji 2024.

Juraj Slafkovský neposilní slovenskú reprezentáciu.


Sportnet, TASR
USA - Švédsko: ONLINE prenos zo semifinále MS v hokeji do 18 rokov 2025.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo semifinále MS v hokeji do 18 rokov 2025: USA - Švédsko.


SkryťZatvoriť reklamu