SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Správa parku Veľká Fatra plánuje zlepšiť ochranu hlucháňa

Dôležitá pre zlepšenie podmienok pre hlucháňa je ochrana miest, kde sa vyskytuje.

Tetrov hlucháň.Tetrov hlucháň.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Správa Národného parku (NP) Veľká Fatra v spolupráci so Štátnou ochranou prírody sa rozhodla zlepšiť podmienky pre kriticky ohrozeného hlucháňa hôrneho.

Ako píše na svojej internetovej stránke, prvým krokom na zastavenie úbytku jeho populácie musí byť ochrana biotopu, kde sa vyskytuje a ponúka mu zóny pokoja bez väčšieho vplyvu človeka.

Predovšetkým je nutné zachovať nedotknuté vrcholové, staré lesné porasty, ktoré vytvárajú vhodný biotop pre hlucháňa.

Správa NP už v tejto súvislosti odštartovala stretnutia s vlastníkmi a užívateľmi lesa, aby sa spoločne dohodli na jednotlivých krokoch a riešeniach.

Dôvodom je, že počet hlucháňov sa od vstupu Slovenska do EÚ v roku 2004 znížil o polovicu.

Stretávajú sa s nepochopením

„V praxi sa stretávame s nedostatočným pochopením potreby bezzásahových zón pokoja pre hlucháňa,“ konštatovala Správa NP Veľká Fatra.

Prečítajte si tiež: Lesníci chcú lesy obhospodarovať aj v bezzásahových územiach

Vysvetlila, že štátni ochranári považujú zóny lesa po kalamite, či už veternej alebo lykožrútovej, za vhodný biotop pre hlucháňa, lesníci to vidia opačne.

„Prax u nás, ale aj v okolitých štátoch jednoznačne hovorí, že kalamitné miesta môžu výrazne prispieť k stabilite až nárastu populácie hlucháňa,“ tvrdia ochranári. Lesníci, naopak, tvrdia, že kalamitné plochy je nevyhnutné spracovať.

Ak sa však takáto plocha spracuje, zaniká tým biotop aj s celou škálou organizmov, vrátane hlucháňa, ktorý takéto plochy okamžite natrvalo opustí.

Správa NP pripomína, že v pohorí Veľkej Fatry zaniklo za posledných 10 až 15 rokov viacero miest tokania hlucháňa.

Dôvodom je fragmentácia vhodných biotopov, ktorých výmera je nepostačujúca a ktoré prestávajú byť voľne prepojené.

Pri strate dostatočne veľkého životného priestoru sa hlucháň častejšie stáva korisťou predátorov, ohrozujú ho aj diviaky, ktoré rozrývajú jeho miesta tokania.

Do oblastí, kde sa ponechajú kalamitné plochy so spadnutým drevom, diviaky neradi vstupujú.

„Z tohto pohľadu má význam ponechávať kalamitné plochy v rezerváciách a neprístupných lokalitách ochranných lesov,“ konštatovali štátni ochranári, podľa ktorých hlucháň kalamitné plochy neopúšťa, ale ich opätovne osídľuje.

Dôležité je nájsť kompromis

Podľa Správy NP Veľká Fatra treba hľadať kompromis tak, aby bolo určité percento NP, najmä porasty, kde stále žije hlucháň, ponechané bez zásahu.

Tieto plochy je potom potrebné prepájať hospodárením, ktoré je prírode blízke a vhodné pre prežívanie hlucháňa.

V území Správy NP Veľká Fatra sa nachádzajú aj subjekty, ktoré dosahujú dobré výsledky a hlucháňa zatiaľ v území udržali.

Príkladom sú Mestské lesy Kremnica, kde je v rezervácii Svrčiník bezzásahová zóna s výmerou 220 hektárov. Okolité porasty spravujú tak, že ich hlucháň využíva.

„Na spôsobe aktívneho manažmentu v hospodárení sa dá dohodnúť. Skúsenosti jasne hovoria, že určitá výmera plochy, kde sa hlucháň vyskytuje, musí byť v bezzásahovom režime," uzatvára Správa NP Veľká Fatra.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  1. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  2. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Women in business
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Bim Challenge 2019
  7. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  8. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  9. Grilovacia sezóna je zahájená!
  10. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 499
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 332
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 710
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 028
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 866
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 351
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 993
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 950
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 2 881
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 707

Hlavné správy zo Sme.sk

Ochrana Fica stojí desaťtisíce, no podľa Sakovej mu ju treba

O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

Robert Fico.
Dnes píše Ondej Prostredník

Prečo útočili na kresťanov na Srí Lanke

Útočníci využívajú etnické a náboženské rozdiely na oživenie občianskej vojny.

Evanjelický teológ Ondrej Prostredník
Takto vyzeralo Roland café na Hlavnom námestí v Bratislave po požiari 28. novembra 2018.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Trnka nariadil prepustenie Jozefa Mišenku z väzby, neskôr ho zavraždili

Prečo dal Trnka prepustiť Mišenku, nie je známe.

Dobroslav Trnka.
Z veže Kostola svätého Egídia vidieť Vysoké Tatry, časť centra Popradu a mestskú časť Poprad-Veľká.

Advokáti poskytnú bezplatnú právnu pomoc počas Dňa advokácie

Advokáti občanom poradia v 12 krajských a okresných mestách 24. apríla.

Ilustračná snímka.

Na západe a severe Slovenska platí výstraha pred vetrom

Miestami sa očakáva výskyt vetra s rýchlosťou v nárazoch 65 až 85 km/h.

Ilustračné foto.