SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Ministerstvo vyvodí dôsledky v prípade podozrení na stavbe bratislavského obchvatu

Stavebník bude musieť materiály na vlastné náklady nahradiť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť.

Pre TASR to uviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR s tým, že je rozhodnuté v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky.

Policajná razia

Reagovalo tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu bratislavského obchvatu používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Prečítajte si tiež: V Bratislave a okolí zasahovali policajti, razia má súvisieť s obchvatom

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že si počká na výsledok vyšetrovania polície a následne z toho vyvodí dôsledky.

"Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky. Ide o Žitný ostrov. Ja som zo Žitného ostrova a o to viac mi záleží na tom, čo budú moji vnuci piť. Nie je nám jedno, čo sa vyváža pod diaľnice," vyhlásil.

Štvrtková policajná akcia by podľa jeho slov nemala znamenať odklad pre celú stavbu D4 a R7, teraz to však nevie prejudikovať.

"Na celej trase sa stavia. Ide o jeden úsek, ale bol by som rád, keby sa prekontroloval celý úsek," podotkol šéf rezortu dopravy.

Náhrada na vlastné náklady

Ministerstvo pre TASR uviedlo, že oceňuje prácu polície, prokuratúry aj organizácií spadajúcich pod rezort životného prostredia, ktoré sú zodpovedné za dohľad nad dodržiavaním environmentálnych zákonov.

"Rezort dopravy vždy podporoval aktivity, ktoré mali potvrdiť alebo vyvrátiť ohrozenie životného prostredia, a minister dopravy sa osobne zúčastnil na viacerých kontrolných dňoch zameraných na túto oblasť pri výstavbe D4 a R7," spresnil rezort.

V rámci tohto projektu si ministerstvo dopravy najalo rakúsku firmu FCP, ktorá mala dohliadať na dodržiavanie všetkých pravidiel.

"Viackrát sme od tejto spoločnosti dostali stanovisko, že je všetko v poriadku. Dnes existuje odôvodnené podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má, a dozor ministerstvo zavádzal. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme," vyhlásilo ministerstvo s tým, že ak dozor naozaj zlyhal, vyvodí vážne dôsledky.

Za výstavbu tohto úseku je podľa ministerstva v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi.

"Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady koncesionár a štát preto nebude za práce navyše nič platiť. Rezort dopravy je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne," deklaruje ministerstvo.

Aktivista: Úrad vývoz odpadu povolil

Pri výstavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, zlyhali kontrolné mechanizmy štátu.

Tvrdí to aktivista a miestny poslanec v bratislavskej Petržalke Miroslav Dragun.

Poukazuje pritom na rozhodnutie Okresného úradu Bratislava z februára, ktorý vydal povolenie na vývoz stavebného odpadu na stavbu obchvatu.

Úrad pritom podľa neho odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk, z ktorých by sa čerpal materiál na výstavbu D4 a R7. Dragun o tom informoval vo štvrtok na tlačovom brífingu.

"Ten istý okresný úrad, ktorý ešte mesiac dozadu vydal povolenia na navážanie stavebného odpadu na teleso diaľnice, zároveň odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk na tvorenie telesa diaľnice," upozornil.

Vyzýva kompetentných, aby v tom urobili poriadok. Ak je snaha dostavať D4 a R7 v rozumnom čase, musí sa podľa neho obchvat stavať z kvalitných a bezpečných materiálov.

"Nie zo stavebného odpadu, ktorý sa zavážal aj do chránených území európskeho významu. Podľa niektorých ochranárov z územia okolia Jarovského ramena dokonca zmizol orliak morský," povedal.

Verí, že štát teraz urobí poctivé merania v telese diaľnice. "Pokiaľ sa zistí, že diaľnica nespĺňa technické parametre, aby uniesla samotné teleso a vodiči by tam nemohli jazdiť bezpečne, dúfam, že prikážu konzorciu to prestavať," uviedol Dragun.

Stavebník: Nebezpečné materiály odmietame

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited, a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú akúkoľvek kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli akýmkoľvek spôsobom ohroziť životné prostredie.

Reagovali tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou.

"Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty," deklarujú spoločnosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  2. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Women in business
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Bim Challenge 2019
  8. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  9. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  10. Grilovacia sezóna je zahájená!
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 355
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 734
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 549
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 7 528
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 738
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 318
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 203
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 977
  9. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 2 104
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 2 023

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.

V Bonaparte u Fica bude deň otvorených dverí

Majetok Ladislava Bašternáka pôjde do konkurzu.

Ilustračné foto.
Autorská strana Samuela Marca

Bugárov paradox: Bez neho je to iba horšie (píše Samo Marec)

Most je zaslúžene pod piatimi percentami. Problém je v tom, že to nie je dobre.

Béla Bugár odovzdal podpisy na prezidentskú kandidatúru.
Egon Bondy a Honza Krejcarová

Neprehliadnite tiež

Bratislava použije na rozvoj cyklotrás viac ako milión eur

Prioritou mesta je budovanie oddelených cyklotrás.

Cyklotrasa na Blumentálskej ulici.

Na Slovensko opäť dorazil piesok zo Sahary

Na Slovensku treba so saharským pieskom počítať najmä počas popoludnia.

Zafúľané autá. Neželaný import zo Sahary potešil azda len majiteľov autoumyvárok.

Pellegrini bude s japonským premiérom rokovať aj o investíciách

Japonsko patrí medzi významných investorov na Slovensku.

Peter Pellegrini.
Prezident Andrej Kiska.

Bratislava poskytne na programy pre bezdomovcov 150-tisíc eur

Cieľom projektov má byť ukončenie bývania na ulici.

Ilustračné foto.