SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

Ministerstvo vyvodí dôsledky v prípade podozrení na stavbe bratislavského obchvatu

Stavebník bude musieť materiály na vlastné náklady nahradiť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť.

Pre TASR to uviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR s tým, že je rozhodnuté v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky.

Policajná razia

Reagovalo tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu bratislavského obchvatu používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Prečítajte si tiež: V Bratislave a okolí zasahovali policajti, razia má súvisieť s obchvatom Čítajte 

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že si počká na výsledok vyšetrovania polície a následne z toho vyvodí dôsledky.

"Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky. Ide o Žitný ostrov. Ja som zo Žitného ostrova a o to viac mi záleží na tom, čo budú moji vnuci piť. Nie je nám jedno, čo sa vyváža pod diaľnice," vyhlásil.

Štvrtková policajná akcia by podľa jeho slov nemala znamenať odklad pre celú stavbu D4 a R7, teraz to však nevie prejudikovať.

"Na celej trase sa stavia. Ide o jeden úsek, ale bol by som rád, keby sa prekontroloval celý úsek," podotkol šéf rezortu dopravy.

Náhrada na vlastné náklady

Ministerstvo pre TASR uviedlo, že oceňuje prácu polície, prokuratúry aj organizácií spadajúcich pod rezort životného prostredia, ktoré sú zodpovedné za dohľad nad dodržiavaním environmentálnych zákonov.

"Rezort dopravy vždy podporoval aktivity, ktoré mali potvrdiť alebo vyvrátiť ohrozenie životného prostredia, a minister dopravy sa osobne zúčastnil na viacerých kontrolných dňoch zameraných na túto oblasť pri výstavbe D4 a R7," spresnil rezort.

V rámci tohto projektu si ministerstvo dopravy najalo rakúsku firmu FCP, ktorá mala dohliadať na dodržiavanie všetkých pravidiel.

"Viackrát sme od tejto spoločnosti dostali stanovisko, že je všetko v poriadku. Dnes existuje odôvodnené podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má, a dozor ministerstvo zavádzal. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme," vyhlásilo ministerstvo s tým, že ak dozor naozaj zlyhal, vyvodí vážne dôsledky.

Za výstavbu tohto úseku je podľa ministerstva v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi.

"Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady koncesionár a štát preto nebude za práce navyše nič platiť. Rezort dopravy je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne," deklaruje ministerstvo.

Aktivista: Úrad vývoz odpadu povolil

Pri výstavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, zlyhali kontrolné mechanizmy štátu.

Tvrdí to aktivista a miestny poslanec v bratislavskej Petržalke Miroslav Dragun.

Poukazuje pritom na rozhodnutie Okresného úradu Bratislava z februára, ktorý vydal povolenie na vývoz stavebného odpadu na stavbu obchvatu.

Úrad pritom podľa neho odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk, z ktorých by sa čerpal materiál na výstavbu D4 a R7. Dragun o tom informoval vo štvrtok na tlačovom brífingu.

"Ten istý okresný úrad, ktorý ešte mesiac dozadu vydal povolenia na navážanie stavebného odpadu na teleso diaľnice, zároveň odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk na tvorenie telesa diaľnice," upozornil.

Vyzýva kompetentných, aby v tom urobili poriadok. Ak je snaha dostavať D4 a R7 v rozumnom čase, musí sa podľa neho obchvat stavať z kvalitných a bezpečných materiálov.

"Nie zo stavebného odpadu, ktorý sa zavážal aj do chránených území európskeho významu. Podľa niektorých ochranárov z územia okolia Jarovského ramena dokonca zmizol orliak morský," povedal.

Verí, že štát teraz urobí poctivé merania v telese diaľnice. "Pokiaľ sa zistí, že diaľnica nespĺňa technické parametre, aby uniesla samotné teleso a vodiči by tam nemohli jazdiť bezpečne, dúfam, že prikážu konzorciu to prestavať," uviedol Dragun.

Stavebník: Nebezpečné materiály odmietame

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited, a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú akúkoľvek kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli akýmkoľvek spôsobom ohroziť životné prostredie.

Reagovali tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou.

"Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty," deklarujú spoločnosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 531
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 281
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 418
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 877
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 158
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 779
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 576
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 562
  10. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 3 924

Téma: Obchvat Bratislavy


Hlavné správy zo Sme.sk

Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Ak sa spolieha na časový stres, opozícia pri hľadaní koalície hazarduje

Sulíkovi sa dá iba zaželať šťastie.

Peter Schutz
Martin Valihora je ambasádorom iniciatívy Národné kultúrne a spoločenské centrum

Neprehliadnite tiež

Žilinčan, ktorý hajloval na dievča z Kórey, pôjde do väzenia

Muž dostal nepodmienečný trest štyri mesiace.

Incident sa stal v Žiline.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno

Odsúdený exposlanec Smeru: Nechápem, čo robím v Gorile

Olejníkovi sme zavolali na mobil z Gorily spred 13 rokov. Stále platí.

František Olejník teraz fotografovanie odmietol. Snímka je z jeho prepustenia na slobodu v roku 2017.

Pri Prešove stavajú najzložitejšiu križovatku na Slovensku

Podľa ministra dopravy bude mať metropola Šariša na 30 rokov pokoj s cestami.

Vydumanec je technologicky najzložitejšou križovatkou na Slovensku. Napojí diaľnice, rýchlostné cesty a cesty II. a III. triedy.