SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Ministerstvo vyvodí dôsledky v prípade podozrení na stavbe bratislavského obchvatu

Stavebník bude musieť materiály na vlastné náklady nahradiť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť.

Pre TASR to uviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR s tým, že je rozhodnuté v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky.

Policajná razia

Reagovalo tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu bratislavského obchvatu používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V Bratislave a okolí zasahovali policajti, razia má súvisieť s obchvatom Čítajte 

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že si počká na výsledok vyšetrovania polície a následne z toho vyvodí dôsledky.

"Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky. Ide o Žitný ostrov. Ja som zo Žitného ostrova a o to viac mi záleží na tom, čo budú moji vnuci piť. Nie je nám jedno, čo sa vyváža pod diaľnice," vyhlásil.

Štvrtková policajná akcia by podľa jeho slov nemala znamenať odklad pre celú stavbu D4 a R7, teraz to však nevie prejudikovať.

"Na celej trase sa stavia. Ide o jeden úsek, ale bol by som rád, keby sa prekontroloval celý úsek," podotkol šéf rezortu dopravy.

Náhrada na vlastné náklady

Ministerstvo pre TASR uviedlo, že oceňuje prácu polície, prokuratúry aj organizácií spadajúcich pod rezort životného prostredia, ktoré sú zodpovedné za dohľad nad dodržiavaním environmentálnych zákonov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Rezort dopravy vždy podporoval aktivity, ktoré mali potvrdiť alebo vyvrátiť ohrozenie životného prostredia, a minister dopravy sa osobne zúčastnil na viacerých kontrolných dňoch zameraných na túto oblasť pri výstavbe D4 a R7," spresnil rezort.

V rámci tohto projektu si ministerstvo dopravy najalo rakúsku firmu FCP, ktorá mala dohliadať na dodržiavanie všetkých pravidiel.

"Viackrát sme od tejto spoločnosti dostali stanovisko, že je všetko v poriadku. Dnes existuje odôvodnené podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má, a dozor ministerstvo zavádzal. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme," vyhlásilo ministerstvo s tým, že ak dozor naozaj zlyhal, vyvodí vážne dôsledky.

Skryť Vypnúť reklamu

Za výstavbu tohto úseku je podľa ministerstva v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi.

"Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady koncesionár a štát preto nebude za práce navyše nič platiť. Rezort dopravy je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne," deklaruje ministerstvo.

Aktivista: Úrad vývoz odpadu povolil

Pri výstavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, zlyhali kontrolné mechanizmy štátu.

Tvrdí to aktivista a miestny poslanec v bratislavskej Petržalke Miroslav Dragun.

Poukazuje pritom na rozhodnutie Okresného úradu Bratislava z februára, ktorý vydal povolenie na vývoz stavebného odpadu na stavbu obchvatu.

Skryť Vypnúť reklamu

Úrad pritom podľa neho odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk, z ktorých by sa čerpal materiál na výstavbu D4 a R7. Dragun o tom informoval vo štvrtok na tlačovom brífingu.

"Ten istý okresný úrad, ktorý ešte mesiac dozadu vydal povolenia na navážanie stavebného odpadu na teleso diaľnice, zároveň odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk na tvorenie telesa diaľnice," upozornil.

Vyzýva kompetentných, aby v tom urobili poriadok. Ak je snaha dostavať D4 a R7 v rozumnom čase, musí sa podľa neho obchvat stavať z kvalitných a bezpečných materiálov.

"Nie zo stavebného odpadu, ktorý sa zavážal aj do chránených území európskeho významu. Podľa niektorých ochranárov z územia okolia Jarovského ramena dokonca zmizol orliak morský," povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Verí, že štát teraz urobí poctivé merania v telese diaľnice. "Pokiaľ sa zistí, že diaľnica nespĺňa technické parametre, aby uniesla samotné teleso a vodiči by tam nemohli jazdiť bezpečne, dúfam, že prikážu konzorciu to prestavať," uviedol Dragun.

Stavebník: Nebezpečné materiály odmietame

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited, a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú akúkoľvek kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli akýmkoľvek spôsobom ohroziť životné prostredie.

Reagovali tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Skryť Vypnúť reklamu

Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou.

"Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty," deklarujú spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 869
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 566
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 834
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 549
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 543
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 530
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 284
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 249
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 965
  10. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 2 818
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


23 h
Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


22 h
Miroslav Kollár na tlačovej konferencii po zvolení za predsedu strany Spolu.

Vo voľbách na sneme strany porazil Juraja Hipša.


TASR a 1 ďalší 11 h
Thajská vláda plánuje zriadiť centrum na boj proti neovereným správam na sociálnych médiách.

Dokedy sa chceme prizerať, ako nám lži na internete zabíjajú spoluobčanov?


Martin Klus 24. sep

Neprehliadnite tiež

Režisérka Sahraa Karimi

Režisérka Sahraa Karimi utiekla z Afganistanu len pred pár týždňami.


a 1 ďalší 24. sep

Je obvinený z pokračovacieho zločinu podplácania.


a 1 ďalší 2 h
Pamätník Láska víťazí nad zlom. Na vrchole "stoniek" ešte pribudnú kvety.

Jeho autorom je Fero Guldan.


2 h
Skryť Zatvoriť reklamu