SME

Politický geograf: Kotlebov volič nevolil strategicky, je mu verný

Čaputová presvedčila maďarských aj konzervatívnych voličov, hovorí.

Politický geograf Tibor MadleňákPolitický geograf Tibor Madleňák (Zdroj: ARCHÍV T.M.)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Maroš Šefčovič po prvom kole volieb vyhlásil, že o všetkom nemôže rozhodnúť Bratislava. Argumentoval, že Zuzana Čaputová získala 40 percent hlasov a z toho usúdil, že 60 percent ľudí má iné názory ako ona. Rozhodla v sobotu Bratislava?

"Pán Šefčovič ako keby sa snažil získavať hlasy na základe konfliktnej línie hlavné mesto verzus zvyšok krajiny. To však bola úplne mylná predstava, pretože pani Čaputová mala veľmi vysoké zisky v regiónoch po celom Slovensku.

Vyššiu podporu získala v Bratislave a okolí, nad 60 percent však mala nakoniec aj v Košiciach a okolí, v okrese Rožňava, Poprad, dokonca aj na konzervatívnej Orave v okrese Dolný Kubín."

SkryťVypnúť reklamu

Ako volili v druhom kole ľudia mimo miest?

"Zuzana Čaputová získala vyššie preferencie v mestskom prostredí. Keď si však zoberieme všetky dediny dokopy, celé vidiecke prostredie, tak rozdielom štyroch percent jednoznačne vyhrala aj tu."

V percentách išlo o najnižšiu účasť v histórii prezidentských volieb na Slovensku. Účasť medzi prvým a druhým kolom klesla naposledy v roku 2004, keď proti sebe stáli Ivan Gašparovič a Vladimír Mečiar. Prečo prišlo aj teraz menej ľudí?

"Podobne ako pred 15 rokmi, istá časť voličov cítila, že v druhom kole nie je nikým reprezentovaná. Vtedy šlo skôr o občiansko-pravicového voliča. Dnes mali problém vybrať si dva typy voličov - konzervatívny a antisystémový volič, pričom išlo pravdepodobne najmä o voličov Mariana Kotlebu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším faktorom nižšej účasti mohlo byť to, že rozdiel medzi kandidátmi bol už v prvom kole taký výrazný, že si časť ich voličov mohla povedať, že je rozhodnuté a neprídu. Ja sa však skôr prikláňam k prvej možnosti."

Ako sa odráža na volebnej mape, že sa antisystémový volič rozhodol zostať doma?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5UN6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Maroš Šefčovič

Súvisiace témy: Zuzana Čaputová
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 961
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 585
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 769
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 591
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 010
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 589
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 096
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu