SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Érsek nemá právo zastaviť stavebné práce obchvatu Bratislavy

O pozastavení stavby môžu rozhodnúť príslušné orgány, ak si to bude vyžadovať verejný záujem.

Z výstavby rýchlostnej cesty R7 južne od hlavného mesta a nultého obchvatu Bratislavy. Na snímke práce pri Dunajskej Lužnej.Z výstavby rýchlostnej cesty R7 južne od hlavného mesta a nultého obchvatu Bratislavy. Na snímke práce pri Dunajskej Lužnej.(Zdroj: TASR/Pavel Neubauer)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ nemá v zmysle koncesnej zmluvy právo zastaviť práce na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Uviedlo to s tým, že v prípade potvrdenia použitia neprijateľných materiálov pri výstavbe, bude dôsledky omeškania znášať koncesionár a zhotoviteľ stavby.

"O pozastavení stavby môžu rozhodnúť príslušné orgány, ak si to bude vyžadovať verejný záujem," spresnilo ministerstvo.

Rozbor ministerstva kontamináciu nepotvrdil

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) minulý týždeň potvrdil, že polícia koná vo veci podozrenia vývozu kontaminovanej zeminy alebo stavebného odpadu na stavbu D4 a R7.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Preto som bol aj ja na polícii. Nie preto, aby ma vypočúvali, ale chcel som ponúknuť súčinnosť ministerstva dopravy s týmto vyšetrovaním. Ako som dostal informáciu, oni tiež odobrali vzorky a ich vyhodnotenie trvá minimálne tri týždne. Čakáme na výsledky, a potom viem k tomu zaujať stanovisko," vyhlásil.

Šéf rezortu dopravy podotkol, že ministerstvo už má jedny "svoje" výsledky, kde sa nepotvrdila kontaminácia. Vzorky však boli podľa jeho slov odoberané dávnejšie z jednej skládky, nechcel ju však konkretizovať.

Odstránenie škôd na náklady koncesionára

Ministerstvo dopravy uviedlo, že za výstavbu je v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi.

Prečítajte si tiež: Úrad odmieta, že v prípade obchvatu Bratislavy povolil voziť nebezpečný odpad Čítajte 

"Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady," deklaruje rezort.

Ako tvrdí, za dohľad nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov zodpovedá nezávislý dozor.

"Dnes existuje podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme," spresnilo ministerstvo.

Ak dozor zlyhal, ministerstvo zasiahne

Tvrdí, že zdôrazňuje nezávislému dozoru a aj koncesionárovi počas pravidelných mesačných stretnutí všetkých strán dôležitosť kontroly materiálov využívaných počas výstavby. "Ak dozor naozaj zlyhal, vyvodíme vážne dôsledky," poznamenalo ministerstvo.

Polícia priblížila, že v tomto prípade je aktuálne vedené trestné stíhanie vo veci zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia a vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi.

"S prihliadnutím na prebiehajúce vyšetrovanie sa nie je možné v súčasnosti vyjadrovať k jednotlivým doposiaľ zrealizovaným procesným úkonom, k čiastkovým výsledkom vyšetrovania ani k budúcim úkonom," uviedla polícia.

Obvinení

Prečítajte si tiež: Problémy bratislavského obchvatu sa stupňujú. Hovorí sa o jeho prestavbe Čítajte 

Pre envirokriminalitu v súvislosti s výstavbou D4 a R7 padli aj obvinenia. V marci polícia informovala, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Obvinený je stíhaný na slobode.

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie.

Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou. "Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty," deklarujú spoločnosti.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. A new, ultra - modern logistics park with an ideal location
  4. Bezpečnosť pri práci je priorita, pomáhajú i moderné technológie
  5. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  6. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  7. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  8. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  9. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  10. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 733
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 236
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 068
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 009
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 620
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 438
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 302
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 708
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 6 440
  10. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 726

Téma: Obchvat Bratislavy


Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Neandertálci sa ohradzujú

Potetovaní náckovia sa ukrivdene ohradzujú proti tomu, že ich médiá vykresľujú ako "neandertálcov".

Kiska ponuku odmietol, koalícia PS, Spolu a Za ľudí nebude

Kiska je pripravený dohodnúť sa na inom riešení.

Andrej Kiska, Miroslav Beblavý a Michal Truban.

Glváč si mal podľa Threemy dohadovať biznis s Kočnerom

Mali rozoberať aj, ako sa má rekonštruovať vláda po odchode Fica.

Podpredseda parlamentu Martin Glváč.
Píše Ivan Mikloš

Čia kauza je Gorila? (píše Ivan Mikloš)

Za Ficových vlád sa nepohlo s vyšetrovaním. Nie je to náhoda.

Ivan Mikloš.