SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Érsek nemá právo zastaviť stavebné práce obchvatu Bratislavy

O pozastavení stavby môžu rozhodnúť príslušné orgány, ak si to bude vyžadovať verejný záujem.

Z výstavby rýchlostnej cesty R7 južne od hlavného mesta a nultého obchvatu Bratislavy. Na snímke práce pri Dunajskej Lužnej.Z výstavby rýchlostnej cesty R7 južne od hlavného mesta a nultého obchvatu Bratislavy. Na snímke práce pri Dunajskej Lužnej. (Zdroj: TASR/Pavel Neubauer)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ nemá v zmysle koncesnej zmluvy právo zastaviť práce na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Uviedlo to s tým, že v prípade potvrdenia použitia neprijateľných materiálov pri výstavbe, bude dôsledky omeškania znášať koncesionár a zhotoviteľ stavby.

"O pozastavení stavby môžu rozhodnúť príslušné orgány, ak si to bude vyžadovať verejný záujem," spresnilo ministerstvo.

Rozbor ministerstva kontamináciu nepotvrdil

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) minulý týždeň potvrdil, že polícia koná vo veci podozrenia vývozu kontaminovanej zeminy alebo stavebného odpadu na stavbu D4 a R7.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Preto som bol aj ja na polícii. Nie preto, aby ma vypočúvali, ale chcel som ponúknuť súčinnosť ministerstva dopravy s týmto vyšetrovaním. Ako som dostal informáciu, oni tiež odobrali vzorky a ich vyhodnotenie trvá minimálne tri týždne. Čakáme na výsledky, a potom viem k tomu zaujať stanovisko," vyhlásil.

Šéf rezortu dopravy podotkol, že ministerstvo už má jedny "svoje" výsledky, kde sa nepotvrdila kontaminácia. Vzorky však boli podľa jeho slov odoberané dávnejšie z jednej skládky, nechcel ju však konkretizovať.

Odstránenie škôd na náklady koncesionára

Ministerstvo dopravy uviedlo, že za výstavbu je v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi.

Prečítajte si tiež: Úrad odmieta, že v prípade obchvatu Bratislavy povolil voziť nebezpečný odpad Čítajte 

"Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady," deklaruje rezort.

SkryťVypnúť reklamu

Ako tvrdí, za dohľad nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov zodpovedá nezávislý dozor.

"Dnes existuje podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme," spresnilo ministerstvo.

Ak dozor zlyhal, ministerstvo zasiahne

Tvrdí, že zdôrazňuje nezávislému dozoru a aj koncesionárovi počas pravidelných mesačných stretnutí všetkých strán dôležitosť kontroly materiálov využívaných počas výstavby. "Ak dozor naozaj zlyhal, vyvodíme vážne dôsledky," poznamenalo ministerstvo.

Polícia priblížila, že v tomto prípade je aktuálne vedené trestné stíhanie vo veci zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia a vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi.

SkryťVypnúť reklamu

"S prihliadnutím na prebiehajúce vyšetrovanie sa nie je možné v súčasnosti vyjadrovať k jednotlivým doposiaľ zrealizovaným procesným úkonom, k čiastkovým výsledkom vyšetrovania ani k budúcim úkonom," uviedla polícia.

Obvinení

Prečítajte si tiež: Problémy bratislavského obchvatu sa stupňujú. Hovorí sa o jeho prestavbe Čítajte 

Pre envirokriminalitu v súvislosti s výstavbou D4 a R7 padli aj obvinenia. V marci polícia informovala, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Obvinený je stíhaný na slobode.

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou. "Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty," deklarujú spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 226
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 184
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 6 621
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 793
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 663
  6. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 4 542
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 3 861
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 707
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu