SME
Sobota, 25. máj , 2019

V dezinformačnej kampani na Facebooku dominoval Harabin, ukázal prieskum

Harabina prezentovali na Facebooku ako favorita prezidentských volieb.

Štefan Harabin.Štefan Harabin.(Zdroj: SITA)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najčastejšie spomínaným prezidentským kandidátom na dezinformačných stránkach využívajúcich Facebook bol pred prvým kolom volieb Štefan Harabin, nasledovaný Zuzanou Čaputovou.

Kým Harabin bol prezentovaný ako preferovaný, pozitívne vnímaný kandidát, Čaputová bola zobrazovaná najnegatívnejšie zo všetkých uchádzačov o post hlavy štátu.

Harabina vykresľovali pozitívne

Vyplýva to z výsledkov prieskumu neziskovej organizácie Globsec, ktorá sa zamerala na vplyv konšpirácií a dezinformácií na sociálnych sieťach na slovenské prezidentské voľby.

Prečítajte si tiež: Dosť bolo lží a neprávd

Prieskum analyzoval vyše 2500 príspevkov zo 14 dezinformačných stránok na Facebooku, identifikovaných projektom blbec.online, v období od 10. januára do 3. apríla 2019, detailne analyzovaných bolo 1312 príspevkov.

"Z 332 textov, ktoré spomínali Harabina malo iba deväť negatívnu konotáciu, do prvého kola volieb (16.3.) bol najspomínanejším kandidátom na monitorovaných kanáloch," uviedla analytička Globsec-u Katarína Klingová.

Dezinformačná kampaň zosilnela po Mistríkovi

"Na Čaputovú sa monitorované dezinformačné kanály sústredili takmer rovnako často, s tým rozdielom, že väčšina príspevkov o nej bola negatívnych," dodala.

Prečítajte si tiež: Keď bola v prieskumoch ôsma, zvažovala odchod. Chýbal mi klient, hovorí Čaputová

Jej kolegyňa Miroslava Sawiris v tejto súvislosti spresnila, že negatívne konotácie začali výrazne narastať po tom, ako sa protikandidát Čaputovej Róbert Mistrík 26. februára vzdal kandidatúry v jej prospech, a najmä po 1. marci, keď sa v prieskumoch začala objavovať ako reálny víťaz.

"Pred prvým kolom sa o nej negatívne vyjadrovali autori 58 percent príspevkov, pred druhým kolom sa percento negatívnych konotácií zvýšilo na 64 percent," doplnila Sawiris.

Neúspešný kandidát v druhom kole Maroš Šefčovič nebol natoľko zasiahnutý negatívnou dezinformačnou kampaňou.

Príspevky o eurokomisárovi mali do prvého kola prezidentských volieb negatívnu konotáciu v prípade 43 percent, pred druhým kolom toto percento kleslo na 24.

"Možným vysvetlením je, že dezinformačná scéna ho nikdy nevnímala ako liberálneho kandidáta s reálnou šancou zvíťaziť, preto sa primárne zamerala na Zuzanu Čaputovú," skonštatovala Klingová.

Najčastejšími naratívami, ktoré sa na dezinformačných stránkach objavovali, boli "liberalizmus ako hrozba podrývajúca stabilitu spoločnosti", "zasahovanie do volieb zo strany externých aktérov so skrytým záujmom" a "štandardné médiá nie sú dôveryhodné a manipulujú verejnú mienku".

Ich použitie malo podľa analytičiek mimovládnej organizácie za cieľ najmä zdiskreditovať liberálnejších prezidentských kandidátov, rovnako tak aj podkopať dôveru v demokratické voľby.

"Mnohé dezinformačné stránky si predpripravovali publikum na to, že ich obľúbený kandidát neuspeje práve v dôsledku nečistých praktík zo strany vonkajších aktérov," povedala Sawiris.

Na dosiahnutie týchto cieľov bolo podľa zistení prieskumu použitých niekoľko techník, využívajúcich pocit ohrozenia, predsudky a stereotypy, ako aj nové konšpiračné teórie, do ktorých boli určití kandidáti príspevkami zapletení.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  2. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  3. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  4. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  5. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  6. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  7. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  8. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  9. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  10. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  1. Tesco na Slovensku dosiahlo jeden z cieľov udržateľného rozvoja
  2. Týždenníky MY prichádzajú s veľkou novinkou
  3. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  4. O2: Záujemcov o eKasu vybavujeme flexibilne
  5. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  6. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  7. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  8. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  9. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  10. Atos sa stal servisným partnerom roka spoločnosti IBM
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 34 309
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 23 430
  3. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 19 050
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 16 551
  5. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 15 942
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 8 442
  7. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 4 800
  8. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 3 952
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 2 888
  10. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 2 784

Téma: Globsec


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií, Voľby

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý spolumajiteľ Plusky: Penta ma podviedla

Haščák s Kočnerom sa správajú ako jedna partia, hovorí ŠTEFAN ŠIMÁK.

Bývalý majiteľ vydavateľstva Spoločnosť 7 Plus Štefan Šimák vlastní zámok v Pezinku, v ktorom zakrátko otvorí galériu umeleckého skla.
Ilustračné foto
Stĺpček šéfredaktorky

Európa vás potrebuje. Fašisti a extrémisti pre ňu plán nemajú

Nikdy jasne nepovedali, čo by mali v europarlamente robiť.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Bžána už za miliónovú odmenu nestíhajú

Odmena mala byť pôvodne 77 miliónov eur.

Predseda predstavenstva spoločnosti MH Manažment Branislav Bačík.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Kysučania sa konečne dočkajú magnetickej rezonancie

Prvým pacientom by mala nová magnetická rezonancia slúžiť už v lete.

Za vyšetrením musia zatiaľ Kysučania cestovať do okolitých nemocníc.

Pohľadnicami zablokovali Oravci podateľne Úradu vlády a ministerstva dopravy

Nespokojnosť s odkladaním výstavby obchvatu vyjadrilo viac ako 25-tisíc ľudí protestnými pohľadnicami.

Odovzdávanie pohľadníc na podateľni ministerstva dopravy.

Zdieľané bicykle zostávajú v sklade, nemá kto zaplatiť prevádzku

Automobilka JLR sa zatiaľ k sponzoringu nevyjadrila.

Bikesharing slávnostne spustili v lete 2017.