BRATISLAVA. Boja sa zviditeľniť a upozorniť na seba. Ale aj na Slovensku máme vynikajúcich, šikovných a svojmu povolaniu oddaných učiteľov.
Lídrov a profesijné vzory bude už druhý rok hľadať národná súťaž Učiteľ Slovenska, ktorej víťaz postúpi do prestížnej svetovej súťaže Global Teacher Prize.
"Majú sa čím pochváliť," hovorí o slovenských učiteľoch Juraj Hipš, zakladateľ Komenského inštitútu, ktorý ocenenie Učiteľ Slovenska druhý rok organizuje.
Vlani sa do súťaže prihlásilo sto pedagógov, do finále odborná porota posunula desať z nich. Víťazkou sa stala Zuzana Tkáčová, učiteľka informatiky na Gymnáziu sv. Edity Steinovej v Košiciach.
"Keď Zuzana Tkáčová rozpráva o svojej učiteľskej kariére, zosobňuje všetko, čo si predstavujem pod pojmom zapálená učiteľka. Ukázala nám hlavne výsledky, ktoré sa jej darí dosahovať. V priemere až štvrtina jej študentov maturuje z informatiky a z toho tretina sú dievčatá. To je najvyšší počet zo všetkých gymnázií na Slovensku,“ hovorí Hipš.
Zuzana Tkáčová v marci tohto roka obhajovala farby slovenského školstva na finále prestížnej svetovej súťaže Global Teacher Prize v Dubaji. Do užšieho výberu päťdesiatich učiteľov a ani medzi desiatku finalistov sa nedostala.
Ocenenie Učiteľ Slovenska
Ocenenie Učiteľ Slovenska realizuje Komenského inštitút.
Národné kolo je súčasťou medzinárodnej ceny Global Teacher Prize.
Cieľom ocenenia je zvýšiť povedomie o dôležitosti profesie pedagógov.
Do súťaže sa môžu prihlásiť učitelia základných a stredných škôl, učitelia na čiastočný úväzok či školitelia v online kurzoch.
Nominovať ich však môže aj široká verejnosť, prihlášky sa dajú poslať do 28. apríla 2019.
Víťaz 2. ročníka národného kola bude známy v októbri, čaká ho odmena 5000 eur a cesta na finále Global Teacher Prize 2020 do Dubaja.
Zažila však atmosféru svetovej konkurencie pedagógov, ktorí presadzujú zmenu a inšpirujú študentov aj svoje komunity.
Finalisti zo všetkých kútov sveta
Top desiatka finalistov Global Teacher Prize 2019, ktorá sa predstavila v marci v Dubaji, pochádzala zo všetkých kútov sveta.
Boli v nej učitelia z odľahlých dedín a miest, z veľkých centier, propagujúci inklúziu a bojujúci za práva detí, integrujúci migrantov do svojich tried, ale aj takí, čo schopnosti a sebavedomie svojich študentov budovali cez hudbu, technológie, robotiku a vedu. Ocenenie udeľuje Nadácia Varkey.
Porota má za úlohu nájsť najlepšieho učiteľa sveta a udeliť mu ocenenie s titulom učiteľský Oscar dotované sumou milión dolárov. Najlepším učiteľom sveta sa stal 36-ročný Peter Tabichi z Kene, učiteľ matematiky a fyziky, ktorý veľkú časť svojho platu rozdáva chudobným.
Finále piatich žien a piatich mužov
Medzi finálovú desiatku sa dostalo päť žien a päť mužov z Gruzínska, Brazílie, Holandska, Spojeného kráľovstva, Indie, USA, Argentíny, Austrálie, Japonska a Kene.

Jedným z finalistov bol Andrew Moffat z Veľkej Británie, ktorý učí v Komunitnej škole Parkfield v oblasti Bordesley Green v Birminghame. „Je to inkluzívna škola, ktorá oslavuje rozmanitosť,“ povedal o nej Moffat.
Navštevujú ju predovšetkým deti z etnických skupín. Deväť z desiatich žiakov používa angličtinu iba ako druhý jazyk, 99 percent študentov je moslimského vierovyznania.
Andrew Moffat porotu zaujal výchovným projektom s názvom No outsiders, ktorý sa zameriava na prevenciu homofóbie a transgenderovému šikanovaniu.
Program sa nestretol len s pozitívnym ohlasom, niektorí moslimskí rodičia demonštrovali v uliciach Birminghame proti tomu, čo sa ich deti učia o genderovéj problematike a homosexualite. Britské ministerstvo školstva však projekt odobrilo. Škola v roku 2016 získala aj titul „výnimočná“.
Do Andrewovho projektu o inklúzii a diverzite sa cez workshopy zapájajú spolu s deťmi aj rodičia v mnohých mestách po celej Británii, čo pomáha znižovať potenciál radikalizácie.
Lebo vládne štatistiky z posledných rokov upozorňujú na vysoký nárast trestných činov súvisiacich s rasovou, etnickou či náboženskou nenávisťou.
Ako v Bronxe zabrala hudobná výchova
Melissa Salguero je učiteľkou na verejnej základnej škole vo štvrti mesta New Yorku, v Bronxe. Porotcov súťaže zaujala tým, ako cez hudbu ovplyvnila životy svojich žiakov.
Melissa ešte ako piatačka v dôsledku dyslexie bojovala s nízkou sebaúctou. Učiteľka, ktorá ju mentorovala, jej pomohla zlepšiť si známky a spoznala čaro hudby v pochodovej kapele.

Keď sa stala učiteľkou v Bronxe, v južnej časti zvanej Hunts Point, kde viac ako 59 percent detí žije v chudobe, rozhodla sa pomôcť svojim študentom rovnakým spôsobom.
Keď dnes prichádza do školy, čaká ju 75 vysmiatych tvárí, ktoré dychtivo čakajú na spustenie skúšky kapely. Problémy so správaním či disciplínou sa medzi študentmi, ktorí sa rozhodli venovať hudbe, rapídne znížili a účasť na vyučovaní sa naopak zvýšila. V roku 2013 bola Melissa za svoj prínos ocenená viacerými oceneniami, dokonca aj cenou Učiteľka roka.
Na jar v roku 2014 počas jarných prázdnin však učebňu s nástrojmi vykradli. Žiaci na popud Mellisy napísali pieseň o tom, čo ich spája a robí silnejšími a následne ju doplnili videom, aby tento príbeh mohli šíriť ďalej. Video sa rýchlo stalo virálnym a upútalo aj pozornosť známej americkej komičky Ellen DeGeneres, čo viedlo k ich pozvaniu do jej televíznej šou a daru v podobe nových značkových hudobných nástrojov. O štyri roky neskôr vyhrala Melissa cenu Grammy 2018 v kategórii učiteľ hudby.
Naučila študentov recyklovať odpad
Debora Garofalo učí na okraji brazílskeho mesta São Paulo, neďaleko štyroch notoricky známych favelov (chudobných štvrtí). Sama zažila náročné detstvo chudoby a predsudkov, na štúdium učiteľstva si zarobila.
Keď prišla učiť do favelu, uvedomila si, že študenti nedostávajú vzdelanie v oblasti technológii, ktoré by ich pripravovalo na úspech vo svete dnešnej práce. Škola bola nedostatočne financovaná, deti trpeli nehygienickými podmienkami a chudobou.

Debora sa rozhodla vziať si inšpiráciu z toho, čo videla okolo seba a školy. Spolupracovala so svojimi študentmi na mapovaní problémov miestnej oblasti prostredníctvom fotografie. Tieto informácie potom použila na vývoj programu Junk Robotics, Podpora trvalo udržateľného rozvoja. Na jeho spustenie musela však najprv vybudovať dôveru svojich kolegov ku práci s technológiou.
Okrem toho ponúka otvorené kurzy o odpadovom hospodárstve pre miestnu komunitu a povzbudzuje ľudí, aby prinášali nepotrebné veci, ktoré by inak skončili ako odpad. Učí tvorivosti takým spôsobom, že povzbudzuje študentov, aby tento odpad premenili na prototypy vecí, ktoré si predstavujú.
Študenti začali s jednoduchými projektmi a postupom času Debora predstavila základy elektroniky a potom sa presunula až k zložitejšej robotike, napríklad k tvorbe robotov pomocou ovládateľných čipov. Do programu sa zapojilo viac ako 2000 študentov a vytvorili prototypy všetkého, od robotov a vozíkov až po lode a lietadlá. Viac ako 700 kg odpadu sa zmenilo na niečo nové.
Vplyv na študentov je pozoruhodný. Rozvíjajú svoje zručnosti v oblasti spolupráce a interdisciplinárnej práce, a prehlbujú svoje chápanie elektroniky a fyziky. Výrazne sa zlepšili pri skúškach a najmenej 28 študentov zostalo v škole aj napriek tomu, že im hrozilo vylúčenie.
Škola získala povesť excelentnosti v programovaní a robotike a prispieva k zlepšeniu miestneho prostredia a globálnych problémov ako udržateľnosť.
Debora si tento prístup k výučbe nenecháva iba pre seba a v programe Junk Robotics trénuje aj ďalších učiteľov.

Beata
Balogová
