SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Érsek chce odoberať dodatočné vzorky na viacerých miestach D4 a R7

Rezort má problém s recyklátom, ktorý sa má vyvážať na stavbu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR zrealizuje dodatočné odbery vzoriek v súvislosti so stavbou D4/R7.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) potvrdil, že sa budú odoberať na viacerých miestach projektu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Problém s recyklátom

Rezort dopravy má problém s recyklátom, ktorý sa má vyvážať na stavbu bratislavského obchvatu. Recyklát sa podľa Érseka používať môže, musí na to však byť vydané povolenie.

Prečítajte si tiež: SaS plánuje zvolať mimoriadny výbor pre bratislavský obchvat Čítajte 

"Európske normy potvrdzujú, že môže byť recyklát, ale musí byť ten recyklát najprv otestovaný a, samozrejme, musí byť na to nejaké povolenie, aby sa tam mohol vyvážať," podotkol.

V prípade, ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, koncesionár to podľa jeho slov bude musieť odstrániť.

Vzorky, ktoré podľa Érseka "eventuálne sú na hranici", sú v oblasti Jaroviec. Tam a tiež na ďalších miestach stavby by mali byť odobraté aj dodatočné vzorky za súčinnosti s koncesionárom.

"Vieme, že niečo tam je, a to chceme ešte raz identifikovať," skonštatoval šéf rezortu dopravy.

Vzorky násypových materiálov

Doplniť ďalšie vzorky násypových materiálov odporučil aj ekoaudit, aby ich výpovedná hodnota bola štatisticky nespochybniteľná, "a to minimálne v časti stavby D4 pri obci Jarovce".

Závery ekoauditu tiež hovoria, že z hľadiska procesu EIA (posudzovania vplyvov na životné prostredie) je možné konštatovať neplnenie približne jednej tretiny podmienok uložených v procese EIA na stavbu D4 Jarovce - Ivanka sever.

Prečítajte si tiež: Polícia obvinila dve osoby v súvislosti s výstavbou obchvatu Bratislavy Čítajte 

Výsledky rozboru zemín z násypových materiálov na vybraných miestach, výplachov z vŕtacích a betonárskych prác podľa ekoauditu preukázali porušenie technologických postupov z environmentálneho hľadiska a zároveň predbežne potvrdili podozrenie na znečisťovanie životného prostredia.

"My sme v rámci tohto ekoauditu získali dôkaz, na základe ktorého sme podali podnet na špeciálny stavebný dohľad a na Inšpekciu životného prostredia, takže predpokladáme, že oni začnú v tejto veci konať a musia vyhodnotiť ďalšie kroky," priblížil riaditeľ sekcie odboru manažmentu PPP projektov Peter Tvrdoň.

Odoberanie vzoriek podľa neho koordinujú aj s Policajným zborom SR. "Aby sme nezmarili vyšetrovanie," dodal.

Výmena dozoru

Érsek podľa vlastných slov apeloval na koncesionára, či súhlasí s výmenou dozoru.

Ako dodal, zatiaľ od neho neprišiel "relevantný papier". "Ale my ako ministerstvo môžeme konať nezávisle od toho, či s tým bude súhlasiť alebo nebude súhlasiť koncesionár," vyhlásil minister dopravy.

Prečítajte si tiež: Problémy bratislavského obchvatu sa stupňujú. Hovorí sa o jeho prestavbe Čítajte 

Ak by došlo k výberu nového dozoru, musia byť podľa neho vyzvaní traja a na základe dohody medzi koncesionárom a ministerstvom sa vyberie ďalší dozor.

Financovanie projektu je zároveň na miestach, kde by mohol byť nejaký problém, pozastavené.

"Banka im zastavila financovanie dovtedy, kým sa nevysvetlí, či je tam taký materiál alebo nie je tam taký materiál," poznamenal Érsek s tým, že tam, kde je potvrdené, že je všetko v poriadku, sa financovanie naďalej uskutočňuje.

Tvrdoň zdôraznil, že koncesionár má stále motiváciu postaviť dielo čím skôr. "To je tá podstata toho PPP, že on nedostane skôr zaplatené, kým nebude otvorená cesta," uviedol.

Zhotoviteľ: Závery ekoauditu sú nesprávne

Ekoaudit, tak ako bol predložený ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd), obsahuje zásadné chyby.

Konštatuje to hlavný zhotoviteľ bratislavského obchvatu D4R7 Construction s tým, že to môže preukázať.

Spoločnosť podľa svojho stanoviska 21. mája predložila rezortu dopravy súhrnnú správu ako odpoveď na ekoaudit.

Kontrola bola vykonaná prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a ďalších špecialistov. V reakcii mal podľa stanoviska hlavný zhotoviteľ závery ekoauditu vyvrátiť.

"Môžeme podrobne preukázať, že ekoaudit, tak ako bol predložený ministrovi dopravy a výstavby SR, obsahuje zásadné chyby a nestačí na to, aby slúžil na vyvodenie záverov verejnými orgánmi. Zhotoviteľ opakovane vyhlasuje, že pri výstavbe D4R7 dodržal všetky zmluvné náležitosti a práce vykonáva v súlade so všetkými právnymi predpismi a nariadeniami," poznamenal Juan José Bregel, generálny riaditeľ D4R7 Construction.

Okolo výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 podľa neho zaznelo veľa nepodložených informácií.

"Rozumieme, že to na Slovensku znepokojuje mnohých ľudí. Preto podporujeme všetky snahy ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka o ich ďalšie objasnenie prostredníctvom opätovných nezávislých zisťovaní," dodal Bregel s tým, že v rámci PPP modelu je aj v záujme spoločnosti vyhnúť sa akýmkoľvek chybám, ktoré by mohli ovplyvniť plynulú prevádzku.

Tridsaťročné splátky

Bratislavský obchvat buduje združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu je spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby je spoločnosť D4R7 Construction. Cesta sa stavia ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Koncesionár ju má postaviť a bude ju 30 rokov prevádzkovať, za čo mu bude štát platiť počas 30 rokov splátky.

Ročná splátka by mala byť vo výške 52,8 milióna eur, čo má po 30 rokoch aj po zohľadnení inflácie Slovensko vyjsť na 1,76 miliardy eur. Projekt má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  5. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  7. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 670
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 101
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 399
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 881
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 664
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 102
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 730
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 931
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 156
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 992

Téma: Obchvat Bratislavy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Árpád Érsek

Neprehliadnite tiež

Na papierové parkovacie karty čakajú Košičania zbytočne. Nebudú

Magistrát ubezpečil, že kto za kartu zaplatil, hoci ju fyzicky nemá, pokutu nedostane.

Kauza Shark: Pipo sa na slobodu nedostal. Dočká sa o mesiac

Nepustil ho Špecializovaný trestný súd ani Najvyšší súd SR.

Takto 13 obvinených vlani v októbri predvádzali pred sudcu, ktorý ich vzal do väzby. Dnes je za mrežami už len jeden z nich.
Ľudia sa sťažujú, že nový cykloprístrešok zabral parkovacie miesta.

Starosta z nahrávky: Haščáka nik nevydieral, stretol som sa s ním pre úver

Oskár Bereczk hovorí, že pozná veľa ľudí, stretol sa s Haščákom aj Kočnerom.

Oskar Bereczk.