SME

Ľudia v eurovoľbách volili rovnako, ako by hlasovali v iných voľbách

Dlhodobejšia väzba na stranu bola pre väčšinu rozhodujúcim dôvodom volebného rozhodnutia.

Eurovoľby 2019 - ilustračná fotografia.Eurovoľby 2019 - ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Slováci v májových voľbách do Európskeho parlamentu volili rovnaké strany, aké by volili v iných typoch volieb.

Dlhodobejšia väzba na stranu bola tiež pre väčšinu rozhodujúcim dôvodom volebného rozhodnutia.

Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry Focus. Ten zároveň zistil významné rozdiely v zložení voličov jednotlivých strán.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Volia väčšinou rovnako

Dlhodobá väzba na stranu nerozhodovala len u koalície strán PS/Spolu a čiastočne ĽSNS.

Ako dôvod voľby týchto strán respondenti častejšie uvádzali "sympatie a dôvera ku kandidátom tejto strany", u PS/Spolu aj "pozitívny názor strany na prehlbovanie európskej integrácie".

SkryťVypnúť reklamu

"Voliči v eurovoľbách sú mobilizovanou podmnožinou priaznivcov daných strán, nevidíme výraznejšie presuny v prospech iných strán," dodala v tejto súvislosti sociologička Oľga Gyárfášová z Inštitútu pre verejné otázky.

Kľúčovou vekovou skupinou pre víťaza volieb, koalíciu PS a Spolu, boli podľa Gyárfášovej najmä voliči vo veku od 25 do 34 rokov.

Táto veková skupina predstavovala 30 percent elektorátu týchto strán. Mladých voličov má aj ĽSNS.

Menej ako 25 rokov má 35 percent ľudí, ktorí ju volili. Najstarších voličov majú naopak Smer-SD a KDH.

Smer-SD má napríklad až 43 percent voličov vo veku nad 65 rokov, u KDH je to 33 percent.

Voliči s vysokou školou

Prieskum tiež podľa sociologičky ukázal nadpriemerné zastúpenie voličov s univerzitným vzdelaním v elektoráte SaS (29 percent) a PS/Spolu (25 percent).

SkryťVypnúť reklamu

V prieskume sa pýtali aj na pravicové a ľavicové zaradenie, ako aj liberálne či konzervatívne postoje.

"Voliči opozičných strán sú pravicoví v ekonomických otázkach, kým voliči Smeru-SD sú väčšinovo ľavicoví, k liberálnemu pólu sa hlásia voliči PS/SPOLU a SaS, ku konzervatívnemu voliči KDH, ĽSNS, ale aj Smeru-SD," zhodnotila Gyárfášová.

Účasť v eurovoľbách dosiahla 22,7 percenta oprávnených voličov, čo oproti 13-percentnej účasti v roku 2014 predstavuje nárast o viac než deväť percentuálnych bodov.

Víťazom sa stala koalícia Progresívne Slovensko - Spolu-OD (20,11 percenta), za ňou nasleduje strana Smer-SD (15,72 percenta), tretia je ĽSNS (12,07 percenta).

Do europarlamentu sa dostali aj kandidáti za KDH (9,69 percenta), SaS (9,62 percenta) a OĽaNO (5,25 percenta).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 958
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 577
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 750
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 586
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 042
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 643
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu