BRATISLAVA. Povinné nosenie prilby pre cyklistov podľa výskumov výrazne negatívne vplýva na počet ľudí využívajúcich bicykel a teda celkovo rozvoj cyklodopravy.
V reakcii na návrh ministerstva vnútra zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov to uviedol Dan Kollár zo združenia Cyklokoalícia.
Čím viac cykistov, tým nižšia je nehodovosť

Doplnil, že združenie tento návrh vníma pozitívne, pretože povinnosť nosiť prilbu pre ľudí vytvára prekážku v používaní bicykla z praktického aj psychologického hľadiska.
"Napríklad čísla z Austrálie, jednej z mála krajín s takýmto opatrením ukazujú výrazný pokles používania bicykla po zavedení povinného nosenia prilieb. V rámci EÚ je takáto úprava celkom ojedinelá, okrem Slovenska má povinné nosenie prilieb v zákone iba jedna krajina. Zároveň je hlavným faktorom bezpečnosti cyklistov ich počet. Čím viac ľudí jazdí na bicykli, tým nižšia je nehodovosť, čo dokazujú štúdie z mnohých krajín sveta," povedal Kollár.
K bezpečnosti prispeje lepšia infraštruktúra
Podľa Kollára je nutné zdôrazniť, že novela zákona nikomu prilbu nosiť nezakazuje a napríklad pri športe jej použitie odporúča aj Cyklokoalícia. Podľa neho však bezpečnosti cyklistov v doprave viac prispeje napríklad lepšia infraštruktúra.
V novele zákona o cestnej premávke ministerstvo vnútra navrhuje vypustiť povinnosť nosiť prilbu mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov. Pravidlá o nosení prilieb pre deti do 15 rokov ostávajú bez zmeny.
"Povinné nosenie prilieb pre cyklistov na rozdiel od povinného nosenia prilieb pre motocyklistov nevyplýva z medzinárodných dohovorov. Voči dospelým cyklistom ide o veľmi výnimočne zavedenú povinnosť," konštatuje ministerstvo vnútra s tým, že okrem Slovenska ju má v obdobnej podobe zavedenú len jediná krajina, a to Španielsko.
"Dokonca aj u maloletých cyklistov je zákonná povinnosť nosenia prilieb pomerne zriedkavá," konštatuje rezort.
Návrh už odobrila vláda, čaká sa ešte na jeho schválenie parlamentom.