SME

Kunsthalle Bratislava zostane v Dome umenia a osamostatní sa

Kunsthalle bude štátnou príspevkovou organizáciou s rozpočtom štyristotisíc eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME )
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Ministerstvo kultúry a Kunsthalle Bratislava (KHB) sa dohodli na procese osamostatnenia tejto inštitúcie.

Na svojej webstránke o tom informuje ministerstvo.

Samostatná Kunsthalle

„Po piatich rokoch od svojho vzniku sa kunsthalle k 1. januáru 2020 stane štátnou príspevkovou organizáciou Ministerstva kultúry (MK) SR, ktorej sídlo bude v Dome umenia v Bratislave," uviedol v zverejnenej správe rezort kultúry.

Nová organizácia bude hospodáriť s rozpočtom štyristotisíc eur.

Súvisiaci článok Platforma Stojíme pri kultúre upozorní Pellegriniho na zavádzanie Laššákovej Čítajte 



Ako ďalej avizuje ministerstvo kultúry, vyriešila sa aj otázka sídla KHB. Výstavné a administratívne priestory, ktoré Kunsthalle Bratislava v súčasnosti užíva v bratislavskom Dome umenia, „sa nijak nezmenia ani nezmenšia".

SkryťVypnúť reklamu

Národné osvetové centrum uzavrie s Kunsthalle Bratislava od 1. januára budúceho roka novú nájomnú zmluvu na päť rokov.

Ako ďalej informuje MK SR, ministerku kultúry Ľubicu Laššákovú (Smer) teší, že odborníci z MK SR a KHB „odložili emócie", sadli si za stôl a našli spoločnú reč. Pripomenula, že dodržala svoj sľub, ktorý dala 8. apríla na pôde Vysokej školy výtvarných umení.

Bratislavská galéria Kunsthalle

Kunsthalle Bratislava je nezbierkotvorná galéria a v svojom sídle v Dome umenia na bratislavskom Námestí SNP predstavuje tvorbu súčasných domácich a zahraničných vizuálnych umelcov.

Výtvarná obec Slovenska sa dožadovala vzniku takejto inštitúcie od roku 1990. KHB vznikla z rozhodnutia MK SR k 1. januáru 2014 ako výsledok dlhoročnej snahy výtvarníkov, teoretikov a aj širokej verejnosti vytvoriť v hlavnom meste reprezentatívny priestor pre súčasné výtvarné umenie.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodne bola KHB založená ako Slovenské centrum vizuálnych umení a patrila pod Národné osvetové centrum (NOC).

Od júla 2016 sa stala časťou SNG s osobitným štatútom. Podľa ministerstva kultúry malo byť prvé aj druhé organizačné riešenie dočasné.

V Dome umenia pôsobí aj Národné osvetové centrum, Literárne informačné centrum a je tu tiež predajňa ÚĽUV.

MK SR však upozorňuje, že Dom umenia je v zlom technickom stave a potrebuje rekonštrukciu.

Počas nej bude potrebné dočasne premiestniť všetky štyri organizácie, ktoré Dom umenia užívajú.

Výtvarníci, ale aj ďalší predstavitelia kultúrnej obce od marca tohto roka bojovali za inštitucionálne osamostatnenie Kunsthalle Bratislava a zachovanie sídla v Dome umenia.

V nadväznosti na neziskovú občiansko-kultúrnu iniciatívu #Stojím pri Kunsthalle vznikla v úvode apríla s týmto cieľom aj výzva s petíciou na internete.

SkryťVypnúť reklamu

Výzva na osamostatnenie a zachovanie Kunsthalle Bratislava v Dome umenia bola zároveň vyhlásením výtvarnej a kultúrnej obce Slovenska k snahám MK SR a NOC „zrušiť pôsobenie KHB v priestoroch Domu umenia a zriadiť tam tzv. Kreatívne centrum“.

Petíciu k výzve podpísali mnohí výtvarní umelci, kurátori, pedagógovia vysokých škôl výtvarného zamerania, predstavitelia umeleckých inštitúcií, spolkov, odborných platforiem a mnohí ďalší.

Signatári výzvy sa obrátili na ministerstvo kultúry so štyrmi požiadavkami. Konkrétne žiadali o samostatnosť a právnu subjektivitu KHB.

Chceli tiež stabilizáciu kunsthalle v Dome umenia a odovzdanie správy Domu umenia pod KHB.

Požadovali aj koncepčné riešenie oblasti kreatívneho priemyslu, ktoré nebude na úkor už existujúcich kultúrnych inštitúcií.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon chceli od ministerstva kultúry nevyhnutný otvorený a odborný dialóg pred plánovanými zmenami v oblasti umenia a kultúry.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 081
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 987
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 162
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 025
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 919
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 480
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 071
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 551
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Michal Ivan (Slovensko) pred bránkou Francúzska počas prípravného zápasu na MS 2025

Slovenskí hokejisti zaznamenali druhé víťazstvo v príprave na MS 2025.


a 1 ďalší
Logo Paríž FC

Z Ligue 2 postúpil z druhého miesta.


Reuters
Juraj Slafkovský pred zápasom Slovensko - Kanada vo štvrťfinále MS v hokeji 2024.

Juraj Slafkovský neposilní slovenskú reprezentáciu.


Sportnet, TASR
USA - Švédsko: ONLINE prenos zo semifinále MS v hokeji do 18 rokov 2025.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo semifinále MS v hokeji do 18 rokov 2025: USA - Švédsko.


SkryťZatvoriť reklamu