SME
Streda, 26. február, 2020 | Meniny má Viktor

Chýbajú šoféri trolejbusov aj električiek, DPB robil náborový deň

Vodičov odrádza veľká zodpovednosť.

Jazdí trinásť rokov. Ľubica Diabolková nahodí zberače do štyroch minútJazdí trinásť rokov. Ľubica Diabolková nahodí zberače do štyroch minút(Zdroj: Jakub Doubek)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Radiacu páku hľadáme márne. Vďaka automatickej prevodovke stačí jemne stlačiť „plynový“ pedál, ktorému sa hovorí jazda.

Sedemnásť a pol tonový kolos sa začína hýbať.

Dôležité je kontrolovať si zberače, takzvané palice. Pri prudkom zabrzdení alebo otočení môžu veľmi ľahko spadnúť.

Dbať treba aj na vzdialenosť od trolejov. Vychýliť sa spod nich môžeme maximálne o štyri metre.

„Potiahnite to ešte o kus rovno a potom plný ľavý,“ inštruuje dlhoročná šoférka trolejbusu Ľubica Diabolková.

Šoférovanie trolejbusu si mohli záujemcovia vyskúšať na náborovom dni do Dopravného podniku Bratislava na cvičnom okruhu v bratislavskej vozovni Trnávka. Nováčikovia jazdili za asistencie skúsených vodičov.

Aj takýmto spôsobom sa dopravný podnik snaží prilákať nových zamestnancov.

Chýbajú vodiči električiek, autobusov aj trolejbusov. Na každú z týchto pozícií by podnik rád prijal okolo tridsať ľudí.

„Po novom pozývame ľudí priamo do vozovne, kde si pozrú depo, výpravňu, dielne a môžu si jazdu za volantom pod dohľadom skúseného vodiča sami vyskúšať,“ hovorí vedúca odboru ľudských zdrojov DPB Petra Lanáková.

V tom je podľa nej rozdiel oproti náborovým dňom, ako ich robil podnik v minulosti. Vo štvrtok prišlo okolo 40 ľudí, oproti predošlým náborovým dňom je to podľa Lanákovej viac.

„Ďalší náborový deň plánujeme už na jeseň. Nábor však robíme stále,“ dodáva.

Bratislava nie je dedina

Hlasné pípanie v kabíne signalizuje, že nie sme pod napätím. Vtedy ide trolejbus iba zotrvačnosťou a „plynový“ pedál nezaberá.

Ľubica Diabolková zatiaľ vysvetľuje, ako sa označujú a prehadzujú trolejové výhybky. „Keď chcete ísť teraz doľava, stlačte za sebou tlačítka naľavo od volantu C a A, tak ako to je na tom stĺpe,“ ukazuje.

Na šírku vozidla treba myslieť nielen pri odbočovaní. Pre neskúseného vodiča môže byť odhad vzdialenosti od prekážky na pravej strane problém.

„Napravo bacha!“ - zaparkované trolejbusy míňame veľmi opatrne.

Spočiatku nám robí problémy aj elektrická brzda, ktorou je trolejbus vybavený.

Od klasickej kotúčovej brzdy sa citlivosť elektrickej líši hlavne pri úplnom zastavovaní. Citlivé brzdenie je pritom pre vodiča trolejbusu kľúčové.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C644U na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M644U na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov

Hlavné správy zo Sme.sk

Kočnerovo sledovacie komando kontra sledoval niekto ďalší

Ľudia od Petra Tótha mali tajné tiene.

Miroslav Kriak na súde.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Jakuba Fila

Kto sledoval Kočnerovo komando? Bola to SIS?

Chýbajúce odpovede budú naznačovať, že nezlyhala len polícia.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Matovič: Porážka od poloblázna z Trnavy musí byť pre Fica ťažká

Na Markíze diskutovali aj Kiska, Kotleba, Pellegrini a Truban.

Igor Matovič.
Podcast Dobré Ráno.

Lučanskému som povedal o Vadalovi, nechcel to riešiť, tvrdí jeho podriadený

Šéf polície popiera, že mu Málik vravel o talianskej mafii u nás.

Niekdajší šéf kriminálneho spravodajstva a neskorší prvý viceprezident polície Jaroslav Málik.
Rozhovor

Poslanec Košíc odstúpil a už otvorene hovorí: Primátor sa bojí dvoch ľudí

Burdigu šokovalo, čo Polaček povedal vo volebnú noc.

Rezali spolu volebnú tortu. Primátor Polaček (vľavo) vidí podľa exposlanca Burdigu (v strede) v ňom a poslancovi Lörincovi (vpravo) nepochopiteľne už teraz rivalov v ďalších voľbách.